of 59318 LinkedIn

Snelfietsroutes kunnen veel veiliger

Veel fietssnelwegen kunnen nog een stuk veiliger. Dat zegt de ANWB, die negen snelfietsroutes onderzocht. Op verschillende plekken in de route ontstaan gevaarlijke situaties.

Veel fietssnelwegen kunnen nog een stuk veiliger. Dat zegt de ANWB, die negen snelfietsroutes onderzocht. Op verschillende plekken in de route ontstaan gevaarlijke situaties. 

Prominent

Snelfietsroutes spelen de laatste jaren een prominente rol in regionale en provinciale verkeersplannen. In Nederland ligt al een uitgebreid fietsnetwerk, maar het toenemende gebruik van de (electrische) fiets voor het woon-werkverkeer vraagt om routes waar fietsers harder kunnen rijden en minder vaak stilstaan. Er zijn plannen om nog zeker 850 kilometer toe te voegen aan het snelfietsnetwerk.

 

Weinig obstakels

Een snelfietsroute of fietssnelweg is in het ideale geval een breed fietspad van 4 meter of breder met weinig obstakels, flauwe bochten en zo min mogelijk kruisingen. Als er kruisingen zijn, heeft de fietser op de snelfietsroute officieel voorrang, maar dat is lang nog niet overal goed geregeld, stelt de ANWB. Vaak zijn sommige paden te smal en staan er te veel paaltjes op of langs het pad. Ook zijn er kruisingen waar automobilisten niet goed worden gewaarschuwd voor fietsers.

 

F35

De best beoordeelde snelfietsroute is de Twentse F35, de 60 kilometer lange fietsroute tussen Enschede en Almelo. Perfect is de route niet, want er zijn nog veel kruisingen in de route waar fietsers geen voorrang hebben. De routes Amsterdam-Zaandam en Groningen-Ten Boer staan onderaan de lijst met het predikaat 'redelijk'

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.