of 63908 LinkedIn

Sloop groot deel lege kantoren onvermijdelijk

Voor mogelijk tachtig procent van de leegstaande kantoren is geen bestemming meer te vinden, voorziet Hans de Jonge van het Actieprogramma Leegstand Kantoren.
Gemeenten zullen de sloophamer moeten hanteren om de leegstand op de kantorenmarkt op te lossen. Hans de Jonge, voorzitter van de stuurgroep Actieprogramma Leegstand Kantoren, voorziet dat voor mogelijk tachtig procent van de lege kantoren geen bestemming meer is te vinden.

15 procent leegstand
De leegstand bedraagt voor heel Nederland inmiddels bijna vijftien procent. ‘Een aanzienlijk aantal van die kantoren is niet meer te gebruiken waarvoor ze was bedoeld. Een deel kan door transformatie naar een andere functie een nieuw leven tegemoet gaan. Een ander deel kan wellicht via kwaliteitsverbetering weer een rol gaan spelen als kantoor. Maar een substantieel deel zal moeten worden afgewaardeerd.’

 
7 miljard
De Jonge becijferde als hoogleraar Vastgoed aan de TU Delft eerder dat die afwaardering circa zeven miljard euro kan bedragen. Maar dat cijfer wil hij niet namens de stuurgroep in de mond nemen. ‘Dat was een vingeroefening. Het is uitermate moeilijk om hier betrouwbare berekeningen over te maken.’


Sloop
De stuurgroep wil dat wel proberen. Begin 2012 komt de groep, waarin projectontwikkelaars, beleggers, gemeenten, provincies en het rijk zijn vertegenwoordigd, naar buiten met ‘oplossingsrichtingen’ voor de problemen op de kantorenmarkt. Dat sloop een deel van de oplossing is, staat vast, volgens De Jonge. ‘We zullen moeten accepteren dat een substantieel deel van de kantoren aan de markt moet worden onttrokken.


Transformatie
Transformatie van kantoorbestemmingen naar woningen of zorg is maar voor vijftien tot twintig procent van de lege gebouwen mogelijk. De ligging van de panden is niet altijd ideaal en de vraag naar wonen en zorg in dergelijke complexen is beperkt, legt De Jonge uit. Voor te dure panden is eerst een afwaardering nodig van de waarde waarvoor ze in de boeken staan, voordat een transformatie kansrijk is, aldus De Jonge.


Saneringsfonds
Een nationaal of regionaal saneringsfonds kan helpen om de doorbraak op de kantorenmarkt te forceren. De stuurgroep onderzoekt de mogelijkheden. Verder wordt in het kader van het Actieprogramma een model ontwikkeld om vraag en aanbod van kantoren regionaal beter af te stemmen. De Jonge: ‘Eén vraag wordt soms door drie gemeenten geregistreerd. Zo ontstaat een overschatting van de vraag. We moeten eerst de kraan dichtdraaien, voordat we gaan dweilen.’


Regelgeving
In drie proefprojecten wordt onderzocht welke regelgeving transformatie of sloop van kantoren in de weg staat. De markpartijen binnen de stuurgroep onderzoeken ondertussen welke spelregels nodig zijn om een rem te zetten op ongewenste groei van de vastgoedmarkt.

 

Omslag bij gemeenten
Dat vergt ook bij sommige gemeenten een omslag in het denken. Gemeenten hebben in het verleden de fout gemaakt om grondopbrengsten te zien als structurele inkomstenbron, zegt de Jonge, en hebben tegen de klippen op bouwgrond uitgegeven. ‘Een aantal gemeenten heeft nog steeds een ambitieniveau voor de huizen- en kantorenmarkt dat niet realistisch is.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Leonie Melchers (Projectmanager Leegstand) op
Uit bovenstaand artikel blijkt dat wederom wordt ingezet op een onderzoek naar belemmerende (wettelijke) factoren voor de transformatie van kantoren. Wij wllen u er op wijzen dat er al veel goed onderzoek is gedaan. Hierbij verwijzen wij naar het rapport Transformatie Kantoren gaat niet vanzelf! En natuurlijk dat ook door diverse gemeenten gezamenlijk al nderzoek hiernaar hebben gedaan (onder andere de G4, Eindhoven, Breda). Indien gewenst kan altijd een toelichting worden gegeven. Uit deze onderzoeken komt overigens naar voren dat het Bouwbesluit zeker niet de grootste belemmerende factor is. Ook RO-procedures spelen een rol naast financiele aspecten. Zie hier de link naar het Rapport: http://www.linkedin.com/groups/aanpak-leegstand- … met vriendelijke groet, Leonie Melchers, Projectmanager Aanpak Kantorenleegstand, Rotterdam Eric de Rooy, beleidsadviseur Vergunningen, gemeente Rotterdam
Door H. Stolte (Adviseur) op
Niet slopen maar ombouwen naar woningen.
wij hebben een systeem wat goedkoop is en goed voor het millieuis en energie 0 is.
Door gerrie op
Afbreken en maak er maar nieuwe compenserende natuur van. Bij de agrarische sector is er de afgelopen decennia genoeg grond gepikt voor nieuwe natuur. Heel Nederland hangt zo ongeveer op kantoor. Er wordt helemaal niets meer geprodeceerd, laat staan gewerkt.
Door H. Werkendam (bewoner) op
De problemen na 10 jaar voorbij. Wat een onzin. Veel van de kanoorreuzen zijn gebouwd in de tijd dat er nog geen computer was, of slechts in beperkte mate inzetbaar was. Er was fysiek archief. Kasten vol met ordners en kaartenbakken. Dit ruimtebeslag zal nooit meer nodig zijn. Deze gebouwen zijn vaak niet meer functioneel te krijgen. Slopen dus en de grond gebruiken voor nieuwe duurzame woningen. Kost een paar centen. Je kan het uitstellen, maar er komt een dag dat je zal moeten slopen.
Door Piet (Consultant) op
JAN, denk je dat de eigenaar voorb zijn/haar rekening gaat slopen?? Nog een faillissement er bij, wie is daarmee gediend?
En de Gemeente heeft er ook geen baat bij,slopen kosten maken en er is geen alternatieve bestemming voor die grond, het ligt immers niet in een woonwijk! En zodra je die kantoren gaat ombouwen tot woningen zijn de kosten grofweg zo ontzettend hoog dat sloop en nieuwbouw van woningen mogelijk nog goedkoper is. Daarnaast moet de Gemeente dan allerlei kosten gaan maken in infrastructurele voorzieningen om het een beetje woonwijk te maken. Ga maar een een bouwkundige of stedebouwkundge opleiding volgen, dan groeit het inzicht wat er allemaal voor komt kijken. En Bond zegt aanpassen voor startende bedrijven, kinderopvang,opslag, studentenhuisvesting.Op zich leuke alternatieven maar het zijn bestemmingen die elkaars antagonisten zijn. Ze werken elkaar tegen. Studenten willen het gebouw in/uit, bedruijven die dan voor opslag aan het laden e lossen zjn. Overlast van bedrijven voor de kinderopvang etc, etc. Dat wordt een kluwen van conflicten!!! Hopenlijk is de crisis met 10 jr voorbij en de bevolking gegroeid en is er achterstandsvraag ontstaan naar kantoorruimte. Eventjes geduld m.i. !!!
Door Jan op
@Ab. Nou, nogal logisch: de eigenaar het overgrote deel en de gemeente de rest (voorzieningen, infrastructuur).
Door Ab Soluut (waarnemend ambtenaar) op
De vraag die mij bezig houdt: WIE GAAT DAT BETALEN?
Vooral in de laatste alinea slaat de Jonge de spijker op de kop. Er zijn helaas nog niet veel gemeenten bij wie dat inzicht is ingetreden.
Door Jan op
Al die jongeren die nu (vaak noodgedwongen) in kraakpanden of anti-kraak wonen, kan het echt niet zoveel schelen hoor waar die lege kantoren staan, als ze maar bewoonbaar gemaakt worden tegen niet te hoge huurprijzen. Zorg meteen ook voor een fietsenstalling en klaar is Kees. Dus niet slopen!
Door Bond (Adviseur) op
Nog een paar suggesties:
- Het bieden van ruimte aan startende ondernemers, tegen een aantrekkelijk tarief
- Kinderopvang, ook voor deze startende ondernemers
- Opslagruimte voor spullen van bedrijven en particulieren
- Studentenhuisvesting

Alles in ieder geval beter dan deze enorme kapitaalvernietiging
Door J.vanTiel (Geen) op
Waarom gaan ze de kantoren niet ombouwen tot woningen dat zou de te kort aan sociale sector van woningbeheer oplossen.