Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Schiphol zal doorgroeien volgens Van Nieuwenhuizen

Tot en met 2020 geldt op Schiphol een plafond van 500.000 vluchten per jaar, dat nu al is bereikt. 'Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?' zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in de Volkskrant.

18 februari 2019

Hoewel er weerstand is van omwonenden en milieuorganisaties blijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) volledig achter het plan staan om Schiphol na 2020 te laten doorgroeien. Ze zegt in een interview in de Volkskrant dat de luchthaven anders de concurrentiestrijd verliest met andere luchtvaartknooppunten in Europa.

Plafond bereikt

Tot en met 2020 geldt op Schiphol een plafond van 500.000 vluchten per jaar, dat nu al is bereikt. 'Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?'.

Balans

De minister zegt de komende tijd een balans te zoeken tussen de eisen van de luchtvaartsector en de omwonenden. 'Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet', aldus Van Nieuwenhuizen.

Ramkoers

Natuur en Milieu, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Greenpeace zijn niet blij met de uitlatingen van de minister. 'VVD-minister van Nieuwenhuizen ligt met haar uitspraken over extra Schipholgroei op ramkoers met omwonenden, gemeentes, het klimaat en 2/3 van Nederland die tegen luchtvaartgroei is. Schiphol heeft zich afgelopen jaren laten vollopen met goedkope vluchten. Extra vluchten zijn voor Nederland totaal niet nodig. De minister laat zich leiden door ouderwetse ideeën over de hubfunctie van Schiphol'.


Debat
De milieuorganisaties verwachten eerst een debat over de luchtvaartnota voordat er überhaupt over individuele vliegvelden wordt gesproken. Ze roepen coalitiepartijen op om de minister ter verantwoording te roepen. (ANP)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Voor het milieu en de volksgezondheid heeft Schiphol haar maximale grenzen bereikt. Groeien kan alleen nog als er op kortere termijn een splitsing komt in de vliegverkeersstromen (zakelijk/toerisme/vracht). Na de optimalisering van Schiphol ongeveer 15 jaar geleden is er sprake falend luchtvaartbeleid. Het Rijk heeft veel te lang op haar handen gezeten. Op middellange tot langere termijn kunnen bij voortgaande groei het beste plannen worden ontwikkeld voor Schiphol aan Zee.
Advertentie