of 59329 LinkedIn

Schiphol krijgt onder voorwaarden meer ruimte

Het aantal vluchten van en naar Schiphol mag vanaf 2021 stapsgewijs toenemen tot maximaal 540.000. Dat heeft minister-president Mark Rutte gezegd tijdens zijn wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.
2 reacties

Het aantal vluchten van en naar Schiphol mag vanaf 2021 stapsgewijs toenemen tot maximaal 540.000. Dat heeft minister-president Mark Rutte gezegd tijdens zijn wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.

Nog niet af 

Rutte benadrukt dat de groeiplannen van het kabinet voor Schiphol nog niet af zijn, en dat er ook voorwaarden aan verbonden zijn. Er moet sprake zijn van 'balans tussen economie, leefbaarheid en klimaat'. Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gaat er de komende tijd over in gesprek met belanghebbenden.

 

Geen klimaateffect

Schiphol nog langer op de nullijn houden, zou volgens Rutte geen positief effect hebben op het klimaat, omdat het vliegverkeer zich dan simpelweg verplaatst, bijvoorbeeld naar Frankfurt. Dat speelt in de luchtvaart 'nog veel meer' dan in bijvoorbeeld de zware industrie, waar het kabinet verduurzaming probeert af te dwingen met een beperkte CO2-belasting. 

 

Schiphol positief 
Schiphol reageert positief op de door het kabinet gekozen richting voor de ontwikkeling van Schiphol na 2020. 'Er komt ruimte voor gematigde groei. Dat is belangrijk voor het netwerk. Tegelijk zal de geluidsbelasting afnemen. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving', zegt Schiphol-topman Dick Benschop. Het kabinet kiest volgens hem op basis van het Regeerakkoord voor een nieuwe aanpak, waarbij het de lusten en lasten van luchtvaart beter met elkaar in balans wil brengen. 'Dat vinden we positief.' 

 

Oppositie kritisch

De oppositie is kritisch over de plannen. Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) ziet niets in de nieuwe aanpak, die volgens haar de deur wagenwijd openzet voor verdere groei. 'Veiligheid, gezondheid, natuur en klimaat: alle grenzen zijn bereikt, maar de minister zet in op een wisseltruc. Nachtvluchten eraf, een veelvoud aan dagvluchten ervoor terug.' Cem Lacim (SP) hekelt dat Van Nieuwenhuizen op de eerste dag van het Kamerreces met het plan voor Schiphol komt. 'Zij neemt nu op eigen houtje de vlucht naar voren.' Het is een 'schoffering van omwonenden', vindt Lacim. 

 

Onduidelijke richtlijnen 

Ook milieuorganisaties laken de plannen. Groei van de luchthaven is volgens Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland geen antwoord op de klimaatvraagstukken die voorliggen. 'Als de minister echt de leefomgeving, gezondheid en het klimaat belangrijk vindt, dan komt ze uit op krimp van Schiphol', stellen de organisaties. 'Je kunt de klimaatcrisis niet stoppen met onduidelijke richtlijnen en eeuwig polderen.' (ANP)

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans Buurma (Voorzitter Werkgroep Toekomst Luchtvaart) op
Slap verweer van Rutte over verplaatsing van luchtverkeer naar Frankfurt, een bestuurder met zo'n sterk Europees imago onwaardig. We sluiten toch ook de kolencentrales terwijl Polen nieuwe opent? Hij zou juist als eerste de reductie-opgave moeten steunen die de Europese Commissie nastreeft (nul uitstoot in 2050) en de verklaring moeten overnemen van het Europees Parlement dat die opgave ook van toepassing is op de internationale luchtvaart van de lidstaten. Wat het kabinet niet allemaal uithaalt om KLM en Schiphol Group te beschermen tegen protesten van mensen die de herrie en uitstoot langzamerhand de strot uitkomt! Of komt het omdat het Rijk aandeelhouder van beide is?
Door Boris op
..en dan kan het Klimaatakkoord meteen de versnipperaar in. Volkomen ongeloofwaardig.