of 59345 LinkedIn

Rotterdamse politiek fel tegen tolwegen

De tolwegen in de Blankenburgtunnel en op de A13 en A16 zorgen alleen voor meer drukte op de sluiproutes rond Rotterdam zeggen PvdA en Leefbaar Rotterdam.
Reageer

De Rotterdamse politiek keert zich fel tegen tolwegen in de regio Rotterdam: de Blankenburgtunnel en A13/A16. De twee grootste partijen PvdA en Leefbaar Rotterdam vrezen dat met tolheffing de drukte op de sluiproutes rond Rotterdam alleen maar toeneemt.

Sterke troef

De CDA-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad heeft een sterke troef in handen. Op het partijcongres eind oktober werd een resolutie aangenomen van de Rotterdamse afdeling. Daarin werd de Tweede Kamerfractie opgeroepen niet akkoord te gaan met tolheffing als dit slechts ter financiering van een nieuwe weg is.

 

Positief advies

,,Over de resolutie heeft de Tweede Kamerfractie positief geadviseerd. Het zou me verbazen als de fractie wel akkoord gaat met de komst van de twee tolwegen’’, zegt CDA-raadslid Nelleke Weltevrede in Rotterdam. Zij stelt dat de mensen in Overschie en Hillegersberg er weinig mee opschieten als er een rondweg komt die de A16 verlengt naar de A13.

 

Rekeningrijden

Verscheidene politieke partijen in Rotterdam zouden al acties voorbereiden om de Haagse politiek te bewerken. Leo Bruijn van de PvdA-fractie in Rotterdam noemt het treurig dat cijfers over de groei van het autoverkeer op de A13 niet zijn gebaseerd op onderzoek naar het effect van tolwegen. ,,Wij zijn op zich niet tegen tol, maar dan moet het wel worden ingebed in een breder systeem van rekeningrijden’’, aldus Bruijn.

 

Verkeerschaos

Leefbaar Rotterdam is eigenlijk tegen elke vorm van tolheffing. ,,Als je alleen lokaal tol heft voor een betere ontsluiting heeft dat zeer negatieve effecten voor de wegen die er al liggen. Daarmee verlicht je de verkeersstroom op de A13 niet, sterker nog er ontstaat nog meer verkeerschaos maar dan op de wegen daar omheen.’’

 

Vestigingsplaats

VVD-wethouder Jeannette Baljeu van Rotterdam is in principe ook tegen tolheffing, maar laat de verantwoordelijkheid daarover aan haar partijgenoot, minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). ,,Tol maakt de regio niet aantrekkelijk als vestigingsplaats, maar ik kan dat niet bewijzen’’, aldus Baljeu.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.