Rotterdam stelt ook milieuzone in
Het stadsbestuur van Rotterdam wil vanaf volgend jaar oude en vervuilende personenauto's en bestelwagens weren uit het hele noordelijke deel van de stad binnen de ring.
Het stadsbestuur van Rotterdam wil vanaf volgend jaar oude en vervuilende personenauto's en bestelwagens weren uit het hele noordelijke deel van de stad binnen de ring. Er bestond al een milieuzone waar vuile vrachtwagens niet welkom zijn, maar vanaf 1 januari geldt dit verbod in een groter gebied ook voor dieselauto’s van voor 2001 en benzineauto’s van voor juli 1992.
'En vanaf 1 januari 2018 verhogen we de eisen voor dieselauto’s naar niet ouder dan 2005', zei wethouder Pex Langenberg (haven, duurzaamheid en mobiliteit) donderdag bij de presentatie van de nota Luchtkwaliteit. De stad wil over drie jaar 40 procent minder roetuitstoot realiseren.
Aangepaste sloopregeling
Ondernemers en bewoners die met oude en vervuilende auto's niet meer in de milieuzone mogen, worden door de gemeente ondersteund met een bestaande, maar aangepaste sloopregeling. Ook komt er een ontheffingsregeling voor mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen dreigen te raken. Verder heeft het Rijk toegezegd een regeling te treffen voor ondernemers uit omliggende gemeenten die veel in Rotterdam moeten zijn.
Goede balans
Verladersorganisatie EVO, MKB Rotterdam, VNO-NCW West en de ondernemersfederatie Rotterdam City zien in de milieumaatregelen van volgend jaar 'een goede balans tussen een betere luchtkwaliteit en ruimte voor ondernemers'. Over de strengere eisen die in 2018 gaan gelden zijn de organisaties minder te spreken. 'We vinden het onacceptabel dat het college voorsorteert op een nóg strengere milieuzone die ook nieuwere bestelauto’s weert. Deze auto’s zijn echter pas in 2021 bedrijfseconomisch afgeschreven.' (ANP)
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nu wordt het milieu als reden gebruikt om oudere auto's te weren. Wat een verlakkerij.
Via een sloopregeling denken ze mensen aan te zetten tot de aanschaf van een nieuwere of nieuwe auto. Want het geld van de burger moet rollen
De auto is slechts voor een heel klein deel de oorzaak van de vervuiling.
De echte vervuilers worden niet aangepakt dat heeft namelijk niets te maken met het spaargeld van de burger en de bedrijven kan de overheid via andere heffingen treffen.
De overheid zal het nooit toegeven maar de centen van de burgers moeten via allerhande maatregelen besteed worden zodat via BTW; BPM; en andere belastingen de rekening van de overheid wordt gevuld .
Nog een voorbeeld: Op de kosten voor energie wordt al BTW berekend. Maar dat is niet genoeg. Met als reden de burger aan te zetten zuiniger met energie om te gaan heft de overheid over de verbruikte energie nog eens belasting en ook over die belasting betaal je weer BTW. Hoezo onredelijk!!!
...en we pikken het allemaal maar weer als burgers dat de overheid ons kaal plukt.