Rotterdam gaat handhaven in milieuzone
Wie vanaf zondag met een oude vervuilende auto de Rotterdamse milieuzone binnenrijdt wordt voortaan beboet. De milieuzone was al sinds januari van kracht, maar nu gaat Rotterdam handhaven.
Wie vanaf zondag met een oude vervuilende auto de Rotterdamse milieuzone binnenrijdt wordt voortaan beboet. De milieuzone was al sinds januari van kracht, maar nu gaat Rotterdam handhaven.
90 euro
Benzinevoertuigen van voor juli 1992 en diesels van voor 2001 mogen het gebied niet meer in. Doen ze dat toch, dan komt er een acceptgiro van 90 euro in de brievenbus. Langs de invalswegen van de Maasstad stonden sinds begin dit jaar borden. Wie passeerde zag zijn kenteken verschijnen met de mededeling of het voertuig de stad in mocht of niet. De vervuilers kregen alleen een waarschuwing. Maar dat is nu voorbij.
Roetuitstoot verminderen
Door de oude benzine- en dieselauto's te weren verwacht Rotterdam de uitstoot van roet met 20 tot 30 procent te verminderen. Doel is om de roetuitstoot door verkeer in 2018 met 40 procent te verminderen. De milieuzone omvat het stadscentrum en een aantal omliggende wijken. (ANP)
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Immers die auto's zijn gekocht en daarover is vele jaren BPM, BTW, motorrijtuigenbelasting, diverse belastingen over brandstof, BTW over onderhoud, etc. betaald.
Daarnaast zijn ook deze auto's APK goedgekeurd.
Kortom volkomen willekeur om de eigenaren van deze auto's, die veelal privé en niet zakelijk worden gebruikt , zo schandalig aan te pakken, conclusie: gewoon pesten. Autobezitters nog meer geld uit te laten geven door ze te dwingen de oudere auto op te ruimen en een nieuwe te kopen. Waarvan overigens niet vaststaat dat die minder vervuilend zou zijn.
Terwijl ondertussen de vervuiling door bedrijven in de regio ongestoord verder kan zonder benodigde maatregelen.
Conclusie: Bestuur = ongeschikt!
En je zal maar een oldtimer hebben, leuk zo`n stad.
Fraaie illustratie daarvan hieronder, door HB 9:44. Ja, autobezitters hebben jarenlang allerlei belastingen betaald, en in die jaren hebben ze hun auto ook kunnen gebruiken. Als ze dat nu niet meer kunnen, kunnen ze een nieuwe kopen. Hadden ze al lang kunnen doen, want deze regels komen niet uit de lucht vallen.
Milieuzones hebben NIETS te maken met 'willekeur', dat oude auto's vervuildender zijn dan nieuwe staat wel degelijk vast (en weinigen zullen hun oude mini inruilen voor een nieuwe hummer).
Het bestuur is dus wel degelijk geschikt, en handelt met het oog op de volksgezondheid van hun burgers. Hulde!