of 63372 LinkedIn

Rotterdam bindt strijd aan tegen vervuilende auto's

Rotterdam wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Wie zijn vervuilende auto laat slopen en een elektrische koopt, krijgt subsidie.
3 reacties

Het stadsbestuur van Rotterdam komt met een sloopregeling voor duizenden auto's in de stad die sterk vervuilend zijn. Ook krijgen eigenaren van dieselauto's ouder dan 2005 en benzineauto's ouder dan 1992 geen parkeervergunning meer en gaat er een rijverbod gelden voor vrachtwagens op de meest vervuilde weg door de stad, de 's Gravendijkwal.

Luchtkwaliteit verbeteren
Met deze aanvullende maatregelen wil de stad Rotterdam de luchtkwaliteit voor de bewoners snel verbeteren. Dat is nodig omdat Rotterdam net als andere steden nog steeds niet voldoet aan de landelijke normen. Voor de sloopregeling is 8 miljoen euro beschikbaar. Dat is onderdeel van de 12,5 miljoen euro aan rijksgelden die voor verbetering van de luchtkwaliteit beschikbaar zijn gesteld.

Rijverbod voor vrachtverkeer
Wie zijn auto laat slopen en een elektrische aanschaft, krijgt daar subsidie voor. De regeling geldt alleen voor voertuigen die op 28 november 2013 geregistreerd staan in Rotterdam. Omdat vanaf medio volgend jaar een rijverbod voor vrachtverkeer op de 's Gravendijkwal geldt, wordt nog wel onderzocht wat voor maatregelen er nodig zijn om de situatie in de omliggende straten niet te laten verslechteren.

Positief
Verladersorganisatie EVO is positief over het verschonen van het bestelautopark. Niet blij is de organisatie met het rijverbod voor vrachtauto’s op de ‘s Gravendijkwal. ,,Hierdoor moet het vrachtverkeer via alternatieve, vaak langere routes gaan rijden en dat zorgt voor extra kosten.'' Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) is daar niet blij mee: ,,Hoe wordt straks het huisvuil opgehaald en hoe vinden verhuizingen plaats of worden bouwprojecten uitgevoerd.'' Daar komt dan een tijdelijke ontheffing voor, zegt verantwoordelijk milieuwethouder Alexandra van Huffelen (D66).

Afhankelijk van het rijk
De gemeente is in het terugdringen van de roet, fijnstof en stikstofdioxide nog wel ,,behoorlijk afhankelijk van rijksmaatregelen en Europese maatregelen''. Om die reden blijft het college van Rotterdam in Den Haag aandringen op extra landelijke maatregelen.
Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P. Kaa op
Ik kan nog wel een paar eenvoudige verbeteringen bedenken voor een schoner milieu:
groene golven op de doorgaande wegen, die de stad uit gaan: Maasboulevaar; Stadionweg, Vaanweg, Dorpsweg/Groenekruisweg etc.
Voorrang voor autoverkeer op grotere straten: niet overal stoppen voor elke fietser en voetganger, die de weg op zwalken. (Eigen verantwoordelijkheid)
Verkeer, dat de rotonde verlaat voorrang geven.
Bussluizen weg: als per wijk 100 auto's elke dag 1 km moeten omrijden om in- en uit de wijk te komen is dat 200 km PER DAG, oftewel 15 liter onnodig verreden benzine x 365 = heel veel luchtvervuiling in en om die wijk elk jaar.
Groenstroken langs doorgaande wegen, en middenbermen - planten verversen de lucht.
Bomen in straten, langs doorgaande wegen etc.
Taxi's, bussen en vuilniswagens, postauto's, bevoorradingsauto's etc. electrisch en/of op gas laten rijden.
Lange afstands vrachtvervoer en doorvoer zo veel mogelijk met de trein.
Door Rogier op
Je zou denken dat het luchtkwaliteitshype nu onderhand wel eens over is, waar vooral heel veel geld aan uitgegeven is aan adviesbureaus en qua ambtelijke inzet. En dan zo'n regeling, alsof een handvol oude auto's daar iets in uitmaakt, in een grote havenstad als Rotterdam, zoals Pierre terecht opmerkt. Zinloos.

Door Pierre op
Wat een belachelijk plan voor een gemeente met grootschalige petrochemische industrie en een kolencentrale op de Maasvlakte.
Geldverspilling. Tunnelvisie van milieufanaten. Wat doet het Rijk dom. Stop het geld dan gewoon in bpm kortingen op auto's met a label of geef een slooppremie aan iedereen. In plaats van dat 1 gemeente eventjes zowat de hele subsidiepot besteedt.

Rotterdam kan ook rechtszaken tegemoet zien van eigenaren van apk goedgekeurde auto's.

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers