Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Rotterdam beproeft groen beton

Rotterdam gebruikt CO2-neutrale straatstenen en trottoirbanden voor twee pilotprojecten in Rotterdam-Zuidwest en Prins Alexander. Met het gebruik van de groene klinkers hoopt de gemeente de CO2-footprint met 44 procent te verminderen.

12 december 2018
bouw-straat-mli.jpg

Rotterdam gebruikt CO2-neutrale straatstenen en trottoirbanden voor twee pilotprojecten in Rotterdam-Zuidwest en Prins Alexander. Met het gebruik van de groene klinkers hoopt de gemeente de CO2-footprint met 44 procent te verminderen.

Innovaties

De pilot past in het streven van de gemeente om de wegverharding duurzamer te maken, en daarvoor marktpartijen ui te dagen om met duurzame innovaties te komen. Het gaat in totaal om 6.000 vierkante meter aan CO2-neutrale straatstenen en 1.500 meter aan trottoirbanden, waarmee een CO2-besparing van 33,4 ton mogelijk is.

Polymeren

Beton, een mengsel van steen, zand en cement, zorgt voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde uitstoot van CO2. Groene varianten, waarbij de ingredienten worden vervangen door granulaat (uit vermalen beton) en geopolymeren (reststoffen uit onder meer staal- en aluminiumproductie), worden nog zeer sporadisch gebruikt in bouw, ondanks beloften van de betonfabrikanten om daar meer werk van te maken.

Splijtweerstand

Volgens de Rotterdamse beheerder Wegen Arjen Oostra zal de proef, afhankelijk van de resultaten ook elders worden toegepast. ‘Omdat het nieuw materiaal is, blijven we testen op sterkte en splijtweerstand. En we houden de ontwikkeling van de kosten in de gaten. Als het materiaal dichter bij Rotterdam geproduceerd kan worden, dan zullen de kosten dalen.’ 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

jens / hoofd groen en reiniging
Dit is een mooie ontwikkeling. Het wordt nog mooier als we ook het onderhoud van verharding energie neutraler weten te maken. De onkruidbestrijding op verharding is nu nog verre van energie neutraal. Bovendien wordt met branden en borstelen een slecht resultaat bereikt op plaatsen waar continue auto's geparkeerd staan. Misschien moeten we ook wel nadenken over grotere elementen of meer gesloten verharding op sommige plaatsen.
R. Hesseling / Docent VO
Waarom niet juist open verharding in de parkeerstroken en vakken, van die betonelementen waar het groen doorheen kan groeien.

Dan hebben we geen grouwe verharding maar groen in de straat; het is alleen een andere manier van naar je straat kijken.

Het heeft vele voordelen, het is veel beter voor de waterhuishouding, geen enorme verspilling van energie bij het branden of gebruik van chemische middelen.

Alleen af en toe een maaimachine door al te hoog groen, dat is alles.
Advertentie