Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

RijnlandRoute in nieuwe onderzoeksfase

Provinciale Staten (PS) in Zuid-Holland hebben woensdag ingestemd met de maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA) van de RijnlandRoute. Dat is een nieuwe weg die de A4 met de A44 moet gaan verbinden en door zal lopen tot aan de kust bij Katwijk.

26 juni 2008

Vooral op plaatsen waar de weg volgens het voorkeurstracé doorheen (Voorschoten) of langs (de Leidse wijk Stevenshof) zal komen te liggen is de RijnlandRoute controversieel.

 

Nu PS hebben ingestemd met de MKBA is er definitief overeenstemming over de noodzaak van de RijnlandRoute. Verrassend is dat niet, want twee weken terug tijdens een commissievergadering tekende zich al een meerderheid voor het aannemen van de MKBA af.

 

Vooral de Zuid-Hollandse SP vindt dat onbegrijpelijk, omdat de MKBA volgens de partij onvolledig is. Ook de Randstedelijke Rekenkamer kwam tot twee keer toe tot die conclusie. Maar gedeputeerde Asje van Dijk (CDA) vond het tijd voor een volgende stap. ‘Je kunt verlamd raken door analyse’, zei hij in een toelichting.

 

Die volgende stap is de milieueffectrapportage (MER), waarin verschillende tracés onderzocht zullen worden. Naast het voorkeurstracé gaat het om de meest milieuvriendelijke route, een opwaardering van het huidige tracé en nauwkeurig uitgewerkte voorstellen van burgers.

 

Van Dijk zet er op in om de MER in september 2009 klaar te hebben, zodat hij aan het eind van dat jaar kan meedingen bij de verdeling van rijksgelden. Want welk tracé het ook zal worden, een aanzienlijke bijdrage uit ‘Den Haag’ is noodzakelijk voor de aanleg van de RijnlandRoute. 

 

PS stemden vandaag ook in met een streekplanherziening voor de lightrailverbinding RijnGouwelijn (RGL). Hiermee is een andere oost-west vervoersverbinding in Zuid-Holland eveneens een stap dichterbij gekomen.

Lees ook:
Regio Leiden: niet bouwen zonder geld voor wegen (17/12/2007)

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie