Rijkswaterstaat gebruikte verkeerde gegevens
Rijkswaterstaat is bij het onderzoek naar de luchtvervuiling op de rijksweg A13 in Rotterdam uitgegaan van minder verkeer.
In het onderzoek naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit van de snelheidsverhoging op de rijksweg A13 bij Rotterdam is Rijkswaterstaat uitgegaan van veel minder verkeer dan daar in werkelijkheid rijdt. Dat stelt de fractie van GroenLinks in Rotterdam.
Kamervragen
Fractievoorzitter Arno Bonte zegt dat Rijkswaterstaat in de computerberekeningen uitging van 16.000 auto's en 7000 vrachtwagens minder. ,,Rijkswaterstaat heeft dat tegenover ons ook toegegeven'', aldus Bonte. De organisatie geeft zelf geen commentaar omdat er inmiddels Kamervragen zijn gesteld.
Luchtvervuiling
,,Volgens de berekeningen van Rijkswaterstaat neemt de luchtvervuiling na de snelheidsverhoging toe met slechts 1 microgram stikstofdioxide per kubieke meter. Uit metingen van GroenLinks blijkt dat de lucht sinds de hogere snelheid een kwart vuiler is geworden en dat de Europese gezondheidsnorm ruimschoots word overschreden'', stelt Bonte.
Hans Klok
Hij noemt de actie van Rijkswaterstaat een verdwijntruc waar Hans Klok jaloers op zou zijn: ,,Door de onjuiste cijfers lijkt de lucht op papier veel schoner dan hij in werkelijkheid is.''
En dat gebeurt op alle niveaus en bij alle bedrijven, gemeenten en andere overheden.
Kritische kennis wordt niet op prijs gesteld, enkel notuleren. Want wie schrijft die blijft!