of 59130 LinkedIn

‘Rijk moet ingrijpen bij gemeentelijke milieuzones’

Arnhem krijgt de strengste milieuzone van Nederland. Maastricht maakte bekend de Duitse milieusticker verplicht te willen stellen In Rotterdam, Utrecht of Amsterdam zijn de regels wéér anders. De ANWB en branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) lopen te hoop tegen wat zij noemen ‘de lappendeken aan milieuregels’. Ook gemeenten vinden dat het rijk het milieubeleid moet ‘harmoniseren’.

Arnhem krijgt de strengste milieuzone van Nederland. Maastricht maakte bekend de Duitse milieusticker verplicht te willen stellen In Rotterdam, Utrecht of Amsterdam zijn de regels wéér anders. De ANWB en branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) lopen te hoop tegen wat zij noemen ‘de lappendeken aan milieuregels’. Ook gemeenten vinden dat het rijk het milieubeleid moet ‘harmoniseren’.   

Kan niet anders
Hij begrijpt die klachten over de lappendeken aan regels maar al te goed, zegt wethouder Geert Ritsema (ruimtelijke ordening, SP), ‘maar om te voldoen aan de Europese fijnstofnormen kúnnen we hier in Arnhem niet anders. Zouden we net als Utrecht alleen diesels van voor 2001 uit de binnenstad weren, dan halen we die Europese norm niet.’

Heel ingewikkeld
Ook Maastrichts wethouder Gert-Jan Krabbendam (duurzaamheid, GroenLinks) kan zich de onvrede van de belangenorganisaties ‘goed voorstellen’. Toch gaf zijn gemeente de lappendeken vorige week nog eens een extra impuls met het plan voor de Duitse milieu­sticker. Geen automobilistje pesten, maar gedreven door de lokale situatie, bezwoer Krabbendam eerder tegen Binnenlands Bestuur. ‘Het is heel ingewikkeld om in Maastricht een milieuzone in te voeren omdat op sommige dagen bijna de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. Je kunt die nummerborden wel met camera’s registeren, maar bij buitenlandse kentekens kun je er niet aan aflezen wat voor type auto het is en uit welk jaar.’

Aansluiten bij Duitse steden
Volgens Krabbendam kunnen Nederlandse gemeenten zich dan ook beter aansluiten bij de zeventig Duitse steden die een milieuzone hebben. ‘Ik vind dat we op dit punt Europees moeten denken. Ik zou zeker Arnhem, dat immers dicht bij de Duitse grens ligt, willen oproepen ook het Duitse systeem over te nemen.’ Hij ziet er wel wat in, reageert zijn Arnhemse collega Ritsema. Al speelt het probleem met buitenlandse auto’s in zijn gemeente volgens hem een stuk minder. ‘Zo veel Duitsers komen hier niet.’ Maar aan harmonisering van milieuzones is Nederland hard toe. ‘Het rijk zou hierin het voortouw moeten nemen. Dat heeft de ontwikkeling van milieuzones te veel bij gemeenten neergelegd.’

Controleren op euronormen
Ritsema heeft meteen nog een paar wensen. ‘De Rijksdienst voor het Weg­verkeer controleert auto’s nu uitsluitend op de datum van de eerste tenaamstelling. Automobilisten die in hun oude diesel­auto een roetfilter of een elektrische motor hebben aangebracht worden zo ten onrechte bestraft. Het zou veel beter zijn als de RDW op grond van euronormen zou controleren die de emissie van stikstof en fijnstof aangeven.’


Vaststellen uitzonderingsregels

Ook ziet Ritsema voor het rijk een taak weggelegd bij het vaststellen van uitzonderingsregels binnen de milieuzone, ‘bijvoorbeeld voor ondernemers of gehandicapten’. En hij zou graag zien dat het vervuilende verkeer op de zijn stad kruisende snelwegen én de uitstoot van de rijnvaart door het rijk worden aangepakt. ‘Wij kunnen hier wel milieuzones inrichten, maar die vieze lucht waait van buiten ook allemaal ons centrum in.’

 

Voor de zomer nieuws 
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat het rijk aan uniformering van milieuzones werkt. ‘We hopen er nog voor de zomer meer over te kunnen melden.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door alexander (oud-raadslid) op
Als het over het autootje gaat gaan de stekels van sommige mensen ineens omhoog en is decentralisatie een vloek. Zouden deze mensen ook in de pen zijn geklommen bij Wmo en (bijzondere) bijstandsbeleid dat voor een deel ook gemeentelijk beleid is? Rijke gemeentes die een slechter bijzondere bijstandsbeleid hebben dan armere gemeentes. Lees de onderzoeken?
Door V6 op
Altijd maar verwijzen dat Europese normen niet gehaald worden. Alsof Griekenland en Polen dat wel doen. Categorie rupsje nooit genoeg. De lucht in NL is nog nooit zo schoon geweest en toch hebben we een enorm "probleem". Bangmakerij om lekker de auto dwars te zitten. Het gaat werkelijk nergens over.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Dit wordt een ratjetoe. In afwachting van uniform nationaal beleid is het dringend wenselijk dat alle raadsbesluiten over het instellen van milieuzônes en vliegtax worden aangehouden. Optreden Provincies en BZK!
Door J. de Niet (fin.adv.) op
Ik voel wel wat voor het idee om het toch te gaan stroomlijnen. Dus kentekengekoppeld stickers uitreiken dat je de binnenstad in kan met je schone auto. Aan de andere kant mag het rijk dan ook wat gaan doen aan stinkende vrachtauto's en scooters. Gewoon verbieden en als je ze aantref de shredder in ermee.
Door anonymous (Beleidsadviseur) op
Gebieden met milieuzones bevatten ook bestrating. Het onderhoud daarvan wordt ook betaald door onwelkome auto's.

Niet welkom? Dan ook motorrijtuigbelasting omlaag.
Door alexander (oud-raadslid) op
Kom aan het autootje en je komt aan mijn ziel. Doorgaan met dit soort acties en plezierig om te zien dat gemeentes dus gaan doen wat de rijksoverheid niet voor elkaar krijgt of wil krijgen gezien politieke coalities op dat niveau. Hoewel vaak in mooie woorden wordt verpakt dat men toch echt zijn best doet. Soms leiden decentralisaties tot iets moois en nieuws.Vernieuwende politiek !
Door Geneuzel op
Het blijft aan de gang. Autootje pesten. Iedereen heeft er alleen maar last van. Schei uit met het beste jongetje van de klas te willen zijn en gooi lekker de motorrijtuigenbelasting (weer) omhoog. Want het gaat alleen maar om geld. De luchtkwaliteit wordt echt niet beter. Nederland zit met het Rijnmond gebied en het Ruhrgebied in een zwaar vervuilde omgeving. Kijk maar eens op de kaart van NASA over luchtkwaliteit, Nederland is niet eens zichtbaar door de grote paarse vlek op dit deel van Europa. Ga toch weg met je micro management op een paar auto's die de stad in rijden.
Door Meppie op
Als je als Rijksoverheid ervoor kiest om de verantwoordelijkheden bij lagere overheden neer te leggen (meestal om te bezuinigen) moet je later niet gaan zeuren als deze verantwoordelijkheid verschillend wordt opgepakt. Je weet van tevoren dat dit gaat gebeuren.
Door Fleur (Automobilist) op
Het zou heel fijn zijn als er in heel Europa hetzelfde systeem gebruikt wordt. Dat scheelt ook het nodige uitzoekwerk als je met de auto op vakantie gaat!