of 59318 LinkedIn

Richtlijnen CO2-reductie genegeerd bij OV-aanbesteding

Provincies en stadsregio's stellen geen harde eisen aan vervoersbedrijvenom de CO2-uitstoot te verminderen. Tijdens het aanbesteden van de concessies speelt de reductie nauwelijks een rol, zo blijkt uit onderzoek van groengasexploitant CNG.

Stadsregio’s, provincies en (grote) gemeenten sturen bij aanbesteding van het openbaar vervoer veel te weinig op het terugdringen van CO2. De richtlijnen van de overheid op het gebied van duurzaam inkopen worden in de praktijk niet of onvoldoende nageleefd.

2,4 miljard aan OV-concessies

Dat blijkt uit onderzoek van groengasexploitant CNG Net dat vandaag wordt gepubliceerd. Het bedrijf analyseerde de laatste 12 aanbestedingen voor OV door lokale overheden. De totale waarde van de concessies bedroeg 2,4 miljard. In geen enkel bestek was CO2-reductie als directe eis opgenomen.

 

Hoge bandenspanning beloond

Wel werden er allerlei indirecte middelen beloond die tot minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen zouden kunnen leiden. ‘Zo kan een op papier hogere bandenspanning bij wijze van spreken tijdens de aanbesteding al punten opleveren en misschien zelfs de doorslag geven’, aldus Jan Theo Hoefakker, onderzoeker en projectmanager bij CNG Net.

 

Niet middel maar doel vastleggen
Het effect van dit soort maatregelen is echter nauwelijks te meten. Beter dan het middel voor te schrijven, kunnen de lokale overheden dan ook een reductiedoelstelling in de aanbesteding opnemen. ‘Beloon het terugdringen van elke ton CO2 met een X aantal punten. Het busbedrijf met de grootste reductie verhoogt dan zijn kansen om de order binnen te halen.’

 

Elektrisch niet altijd het beste

Dan heb je volgens Hoefakker altijd een concreet resultaat, terwijl de aanbieder zelf kan bepalen hoe hij dat wil behalen. Nu staat er vaak als eis in dat een aantal bussen geen schadelijke stoffen zou mogen uitstoten. Dat betekent in de praktijk dat er met elektrische voertuigen of wagens op waterstof moet worden gereden. Voor kleine busjes in de binnenstad is met name elektrisch een prima oplossing, maar voor de grotere voertuigen is het volgens CNG Net heel duur. Voor het geld van 2 elektrische bussen heb je een veelvoud aan bussen op aardgas, groen gas of biodiesel. ‘De reductie van CO2 is dan veel groter’.

 

Pleiten voor eigen winkel?

Maar is het niet verdacht logisch dat een exploitant van groengas pleit voor CO2-reductie via de inzet van bussen op groen gas? Hoefakker: ‘CNG Net is onderdeel van Ballast Nedam, we leggen ook waterstofstations en allerlei andere infrastructuur voor alternatieve brandstoffen aan. We installeren zelfs laadpalen. Het maakt ons niet uit met welke brandstof er wordt gereden, als de CO2-uitstoot maar afneemt.’

 

Internationale verplichting

Het is mede doordat stadsregio’s en provincies in de OV-aanbestedingen onvoldoende oog hebben voor CO2-reductie, dat Nederland de zijn internationale klimaatverplichtingen niet haalt, zo stelt CNG Net. ‘En dat terwijl we de Europese regels wel hebben uitgewerkt in de richtlijn Criteria Duurzaam Inkopen OV. Daarin staat dat er minder CO2 moet worden uitgestoten.

 

Richtlijn niet bindend

Maar deze richtlijn is niet bindend voor de lagere overheden. In de praktijk doen de overheden hier dus weinig of niets mee, aldus Hoefakker. Navraag bij de provincie Noord-Brabant leerde Hoefakker onlangs nog dat het bij hen geen enkele rol speelde tijdens de gunning. ‘En dat terwijl Brabant een van de grootste OV-aanbesteders van ons land is.’

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door DURABILIT (Manager) op
Helaas lijkt het bij de overheid vaak zo dat men graag over duurzaamheid praat, maar er blijkbaar niet echt iets aan wil doen. Bij DURABILIT kennen we concrete voorbeelden. Hopelijk gaan we in de toekomst meer van perceptie naar de feiten. Wij doen in ieder geval onze best om hierbij te helpen.
Door Bjorn op
We hebben in Nederland bijna 8 miljoen auto's. Meer dan 900.000 bestelauto's en 200.000 vrachtwagens. Er zijn daarnaast nog 650 duizend motorfietsen, en 1,1 miljoen brom- en snorfietsen.

Oh ja, en nog 5000 bussen in het OV. Maar die zorgen er voor dat we de klimaatverplichtingen niet halen. Denk even na BB en laat je niet door lobbygroepen misbruiken
Door W.K. op
Had een keer een interessant artikel gelezen van TNO over een analyse van het busvervoer - en via google weer gevonden-:https://www.tno.nl/downloads/Visiestuk%20schone% … Niet alleen CO2 is een issue maar ook het feit dat de overheid de busmaatschappijen fijn/uitknijpt. Wat wil je dan? Stimuleren, stimuleren zonder budget tegen over te stellen om de innovatie op gang te brengen. De markt moet het maar betalen. Maar degenen - de burgers- die zitten met irritante herrie van de oude dieselrommel die nog rond rijdt in de wijk en ademen de uitstoot in : allemaal pieken achter elkaar (we staren ons blind op de over een JAAR uitgemiddelde luchtkwaliteitsnormen). Kortom: ook de overheid moet aan het MVO en niet voordurend denken dat de businesscase sluitend moet zijn. In die businesscase moet een stukje "relief" zijn opgenomen voor de BURGERS en dat is niet in geld uit te drukken en past helaas ook niet in de excellijstjes van de rekenaars. Dus vandaar dat de oude rommel in nieuwe concessies steeds terugkomen. Wees gewoon eerlijk: we hebben gewoon het geld er niet voor over en vertel het aan jouw inwoners. Dan ben je helder en heeft men de keuze wel of niet te komen wonen in jouw gemeente of regio...en stop met de windowdressing : ik controleer mijn bandenspanning ook, anders kost het teveel brandstof (= geld=belasting). Is het echt waar dat "bandenspanning "punten oplevert in een concessie? Welke slimmerik heeft dit opgenomen?