Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Reserves over IJmeerlijn

De aanleg van een IJmeerlijn die tussen vier en zes miljard euro kost, stuit in politiek Den Haag op grote reserves. ,,We zijn er nog niet uit dat dit de weg is'', reageerde vrijdag de woordvoerder van minister Jacqueline Cramer (Ruimte en Milieu, PvdA).

26 juni 2009

Cruciaal
De aanleg van een IJmeerlijn is volgens Almere cruciaal voor de groei van de gemeente tot de vijfde stad van Nederland. 'Als dat niet wordt ingezien, dan moet je die 60.000 woningen maar ergens anders bouwen', stelde wethouder Adri Duijvesteijn (PvdA) donderdag, daags voor de presentatie van uitbreidingsplannen van de gemeente. Onderdeel van deze zogeheten Structuurvisie Almere 2.0 is de IJmeerlijn, een lightrailverbinding onder het IJmeer.

 

Groei
Duivesteijns opmerkingen slaan op de wens van het kabinet om Almere verder uit te breiden met 60.000 woningen. De Randstad biedt amper nog ruimte. In 2030 moet dan een stad ontstaan met 350.000 inwoners tegen ruim 185.000 nu. Dit najaar besluiten Cramer en haar collega Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) over de plannen. Beiden nemen die plannen vrijdagmiddag in Almere in ontvangst.

 

Eiland
De stad zoekt de komende jaren verdere aansluiting bij de regio Amsterdam. De spoorverbinding door het IJmeer moet Almere beter ontsluiten. Om die te realiseren is een eiland nodig. Dit 'IJland' wordt met een brug verbonden met het vasteland van Almere. De kosten van deze IJmeerlijn ligt tussen 4 en 6 miljard euro. De bedoeling is dat op Almere IJland een deel van de 60.000 woningen komen.

 

Fileprobleem
Drie jaar geleden lanceerde toenmalig Tweede Kamerlid Pieter Hofstra (VVD) soortgelijke plannen voor een kilometerslange brugverbinding tussen Almere en Amsterdam voor auto's en openbaar vervoer als oplossing voor de fileproblemen tussen Almere en Amsterdam. Het kabinet koos eind 2007, na het afblazen van een omstreden plan voor de aanleg van een (deels ondertunnelde) snelweg langs het Naardermeer, voor verbreding van snelwegen tussen de twee steden.

 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bart Claessen / landschapsarchitect
Almere heeft groot gelijk. Een grotere stad is gebaat bij optimaal openbaar vervoer en moet niet koersen op een toename van het autoverkeer. Voor de milieulobby is het kiezen: een aanslag op het IJ of elke dag een stinkende file voor Amsterdam.
Tip: hang ook een mooi fietspad aan de brug.
piet brontsema / org adviseur
waarom niet gewoon over land. een veel waardevoller HSL lijn mocht ook niet, dan dit helemaal niet lijkt mij en ik weet nog wel een bestemming voor de centen die dan over zijn.
Hans casteleijn / als lezer
Maak er vooral een project van waarbij ook de huidige bewoners van IJburg en Almere bij worden betrokken naast de milieu- en natuurorganisaties. Hopelijk kan het resulteren in een win-winsituatie, waarbij er ook mogelijkheden ontstaan voor nieuwe natuur (wetlands). En ik zou sterk willen pleiten voor de bouw van een markante lightrail- of metrobrug als architectonisch hoogtepunt. En dan geen brug van foeilijk lelijk beton, die toch weer onder de graffiti komt te zitten, maar een brug van het type als de Enneüs Heermabrug of de Erasmusbrug.
piet brontsema / org adviseur
dan ga je toch iets minder hard groeien Almere. niemand zit op jullie te wachten.

zijn nog veel mooiere plekken in Nederland en overal is plenty werkgelegenheid. Almere is gewoon een achterhaalde stad uit jaren 70 van de vorige eeuw met een air alsof ze New-York zijn
Ernest Tieman / projectmanager openbare ruimte
Alsjeblieft niet weer zo'n megaproject dat tot vertraging, kostenoverschrijding en mislukken gedoemd is! Als je uitgaat van 6 miljard (het wordt altijd meer weet iedereen) dan is dat € 100.000 per nieuwe woning in Almere! Daar denkt de PvdA wethouder natuurlijk niet aan.... Veel beter is Almere stimuleren en evt helpen om meer hoogwaardige werkgelegenheid dichtbij te creeëren.
Advertentie