of 59147 LinkedIn

Renovatie Amsterdamse tunnels kost meer

Met name de geplande opknapbeurt van de Piet Heintunnel, de aansluiting tussen de A10 (Zeeburg) en de Piet Heinkade in het centrum, gaat veel meer kosten: er moet 38 miljoen euro bij, waardoor het totaalbedrag uitkomt op 85 miljoen.
3 reacties

Amsterdam krijgt een flinke financiële tegenvaller voor de kiezen. De renovatie van zowel de IJtunnel als de Piet Heintunnel pakt veel duurder uit dan is gebudgetteerd. Dat staat in een brief die het college van burgemeester en wethouders donderdag heeft gestuurd aan de gemeenteraad.

38 miljoen euro meer
Met name de geplande opknapbeurt van de Piet Heintunnel, de aansluiting tussen de A10 (Zeeburg) en de Piet Heinkade in het centrum, gaat veel meer kosten: er moet 38 miljoen euro bij, waardoor het totaalbedrag uitkomt op 85 miljoen. De lopende renovatie van de IJtunnel vergt 3,6 miljoen extra, waarmee de totale kosten oplopen tot 58,7 miljoen. In beide gevallen gaat het om ‘onvermijdelijke investeringen’ aldus B en W. Die zullen worden betaald uit de algemene middelen van de gemeente.

Brandveiligheid
In het geval van de IJtunnel worden de meerkosten veroorzaakt doordat er aanvullend werk moet worden gedaan dat niet was begroot, zoals voorzieningen voor brandveiligheid. Bij de Piet Heintunnel is sprake van een waslijst aan extra posten. Er zijn meer ventilatoren en camera's nodig. De bliksemafleider en de 'videowall' in de Verkeerscentrale moeten worden vervangen en er is extra budget nodig voor het tunnelbesturingssysteem.

Projectcommissaris
B en W wil alles in het werk stellen om nieuwe tegenvallers te voorkomen. Zo wordt oud-minister Cees Veerman aangesteld als projectcommissaris. Hij gaat zich gevraagd en ongevraagd bemoeien met grote civieltechnische projecten (bruggen, tunnels, wegen) in de stad. Eerder adviseerde Veerman ook al over de toekomst van de Noord-Zuidlijn, nadat daar grote problemen waren gerezen.

Noord-Zuidlijn
Verder laat het college uitzoeken waarom er meermalen aanvullend krediet moest worden gevraagd, welke lessen te trekken zijn en hoe de rolverdeling tussen gemeente en markt beter kan. Deze tegenvaller is niet de grootste kostenoverschrijding op het gebied van infrastructuur waar Amsterdam mee te maken heeft gehad. Dat is de Noord-Zuidlijn; die kost 3,1 miljard euro waar 1,4 miljard was begroot. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Voor ondernemers is er In Amsterdam kennelijk veel geld te halen. Is er één project in deze gemeente dat wel binnen het budget wordt uitgevoerd? Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor deze debacle's?
Door Fred op
@DteN, zeker waar, die effecten! Maar...
Dat is geen verklaring voor een overschrijding van 1,4 miljard naar 3,1 miljard....
Ook natuurlijk niet niet voor "aanvullend werk" zoals brandveiligheid, ventilatoren, videowall enz. waarvan ik mij afvraag of dit in de voorbereiding niet voorzien kon, of had moeten, worden.
Door D te N (adviseur) op
Wen er maar vast aan dat de komende tijd alle infrastructurele werken hoger zullen uitvallen dan ze zijn aanbesteed. Dank hierbij aan stijgingen bouwkosten, goed gevulde ordeportefeuille van de aannemers etc. Lessen uit het verleden zijn zo weer toepasbaar als je ze kent tenminste..