Relatief veel woningen bij snelwegen verkocht
Woningen in geluidshinderzones rond snelwegen wisselen relatief vaak van eigenaar, blijkt uit onderzoek door het kadaster. De prijzen van deze woningen zijn vergelijkbaar met die van woningen buiten de geluidshinderzones.
Woningen in geluidshinderzones rond snelwegen wisselen relatief vaak van eigenaar, blijkt uit onderzoek door het Kadaster. De prijzen van deze woningen zijn vergelijkbaar met die van woningen buiten de geluidshinderzones.
Vaker vrijstaand
De onderzoekers van het kadaster veronderstelden dat er ter compensatie voor de geluidsoverlast een significant prijsverschil zou zijn tussen woningen binnen en buiten de geluidshinderzones. Dat blijkt er dus niet te zijn. Wel ontdekten de onderzoekers verkochte woningen bij de snelweg vaker vrijstaande woningen zijn. Dat zou volgens de onderzoekers ook kunnen verklaren dat de prijzen van woningen binnen en buiten de geluidshinderzones met elkaar vergelijkbaar zijn.
Meer nieuwe woningen verkocht
De vrijstaande woning is dan ook het meest verkochte woningtype binnen de geluidshinderzones. Binnen de eerste zones, die het dichtst bij de snelweg liggen en waar het meeste geluidshinder is, worden 9 procent meer vrijstaande woningen verkocht dan in gebieden buiten de geluidshinderzones. In de tweede zones bedraagt dat cijfer zelfs 20 procent en in de derde zones 7 procent. Binnen de geluidshinderzones worden meer recent gebouwde woningen verkocht dan in 2006. Destijds was 14 procent van de verkochte woningen in de laatste zes jaar gebouwd. In 2016 was dat percentage gestegen naar 38 procent.
Nieuwe appartementencomplexen als geluidswal
Ook appartementen verkopen relatief goed binnen de geluidshinderzones. Dat heeft volgens het Kadaster te maken met een kortere woonduur, en het feit dat nieuwe appartementencomplexen met dikke wanden mede worden ingezet als geluidswal sinds regelgeving voor bouwen in geluidshinderzones in 2013 is versoepeld.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.