Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Regiovervoerders willen test met verschillende tarieven

De Haagse en Rotterdamse stadsvervoerders HTM en RET willen onderzoeken wat de effecten zijn van verschillende tariefsoorten in het vervoer per tram, bus of metro. Op die manier hopen ze de steeds grotere druk op het openbaar vervoer te verlichten.

02 juli 2019
RET-Metro-SG3-op-Lijn-D---Hoogvliet

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaat samen met stadsvervoerders HTM en RET onderzoeken wat de effecten zijn van verschillende tariefsoorten in het vervoer per tram, bus of metro. Op die manier hopen ze de steeds grotere druk op het openbaar vervoer te verlichten.

Prijs

De MRDH is concessieverlener en stelt de vervoerstarieven vast. De partijen willen kijken wat de impact is van een differentiatie in het stadsvervoer. Het treinverkeer kent al veel langer een prijs die afhankelijk is van het tijdstip van reizen.

Groei

Het aantal reizigers in het openbaar vervoer in de metropoolregio groeit met meer dan 3 procent, op sommige trajecten zelfs 10 procent per jaar. De partijen willen kijken naar maatregelen als dalkorting, plustarief, gezinstarieven en minima-arrangementen, om het OV zo optimaal mogelijk te benutten.

Benutten

De plannen passen in het voornemen van de MRDH en de vervoerders om de bestaande capaciteit beter te benutten. De vervoerders willen ook grotere voertuigen inzetten, en de bestaande infrastructuur verbeteren. Daarnaast moet overleg met scholen over woon-werkverkeer de reizigersstroom beter over de dag verdelen.

Structureel

Maar HTM-directeur Jaap Bierman wil ook meer structurele investeringen in het openbaar vervoer. ‘Het OV heeft een glorieuze toekomst. Als je kijkt naar Randstadrail, waar we in drie jaar een groei van 40.000 naar 130.000 reizigers per dag hebben gezien. En die groei gaat door, want deze metropoolregio groeit de komende 20 jaar met 240.000 woningen. De groei is op bepaalde delen nu al zo groot, dat we verwachten dat we al in 2025 de maximumcapaciteit hebben bereikt. Dat betekent dat er snel en veel moet worden geïnvesteerd; als er nu beslissingen worden genomen over nieuwe infrastructuur, dan duurt het nog minstens tien jaar voor het er is.’

Nieuwe verbindingen

Gewenste nieuwe OV-verbindingen zijn de ‘koningscorridor’ in Den Haag, een sneltramverbinding tussen de Binckhorst en de kust, en een nieuwe oeververbinding in het Rotterdamse metronet. Bovendien wil de metropoolregio graag dat de ‘Oude Lijn’, de spoorverbinding tussen de twee grote steden viersporig wordt, en op termijn geschikt voor een metroverbinding.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie