Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Reacties verdeeld op eerste milieuzone voor auto's

Instanties die de belangen van automobilisten behartigen, zijn niet blij met de milieuzone in Utrecht.

02 november 2013

Instanties die de belangen van automobilisten behartigen, zijn niet blij met de milieuzone in Utrecht. De gemeenteraad besloot deze week dat de binnenstad per 2015 op slot gaat voor dieselauto's ouder dan 15 jaar.

Luchtkwaliteit slecht

Het verbod geldt vooralsnog niet voor oudere personenauto's die op benzine rijden. Utrecht is de eerste stad in Nederland die een milieuzone voor personenwagens gaat invoeren. De luchtkwaliteit in de binnenstad van Utrecht is slecht. De gemeente neemt tal van maatregelen om daar verbetering in te brengen. Vorige maand stemde de gemeenteraad al in met een verbod op vervuilende bestelwagens en vrachtauto's vanaf volgend jaar. Nu is een raadsmeerderheid akkoord gegaan met een verbod op oude auto's die op diesel rijden.


Regeling voor bewoners

Utrecht gaat een denkbeeldige ring rondom het centrum aanwijzen. Binnen die ring mogen geen vervuilende auto's rijden. De gemeente gaat vastleggen welke auto's precies in de ongewenste milieuklassen vallen. Voor binnenstadbewoners die in een straks verboden auto rijden komt er een regeling om hen te stimuleren een minder vervuilende auto te kopen. Wie toch met een 'verboden auto' in het centrum rijdt, loopt kans op een boete van 200 euro.

Politiek verdeeld

GroenLinks en D66 spreken van ,,een historisch besluit'' en ,,een voorbeeld voor de rest van het land.'' Volgens D66 veroorzaakt één oude dieselauto net zoveel luchtvervuiling als 25 benzineauto's. De VVD ,,baalt'' van het besluit. De partij vindt de maatregel ,,excessief ingrijpend, onnodig duur en de milieuwinst is verwaarloosbaar klein.'' De partij voorziet grote verwarring, omdat landelijk nog niet is vastgelegd welke oude auto's te vervuilend zouden zijn. De VVD is ook erg ontstemd dat ,,alle grote Utrechtse trekpleisters'' in 2015 binnen de milieuzone staan. De partij noemt onder andere de Jaarbeurs, het Spoorwegmuseum, de Domtoren en de Stadsschouwburg.

Juridische stappen

De ANWB vindt dat de Utrechtse gemeenteraad een slecht besluit heeft genomen. De organisatie denkt dat een paar honderd binnenstadbewoners hun auto zullen moeten verkopen, of deze buiten het centrum moeten gaan parkeren. Automobielclub KNAC zegt bij monde van directeur Peter Staal uit principe tegen milieuzones te zijn. Hij noemt het een overbodige maatregel die niets doet voor de luchtkwaliteit en sluit juridische stappen niet uit.  

Vervuilende bussen

Oudere diesels zijn niet per se viezer dan jongere, zegt Wouter van Embden van de Stichting Autobelangen. Hij noemt de leeftijdsgrens van 15 jaar volkomen arbitrair. En bovendien, zo zegt hij, zolang de gemeente zelf de grootste vervuiler is met vervuilende dieselbussen, heeft ze geen recht van spreken.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

True
Volksgezondheid weegt natuurlijk zwaarder dan de hobby van een handjevol vervuilers, nu maar hopen dat dit wijze besluit snel navolging krijgt in andere steden.
Binkea
"een historisch besluit'' en "een voorbeeld voor de rest van het land.'': Inderdaad, van domheid en hoe het NIET moet.

De eerste stap op weg naar een lappendeken aan gemeentelijk gehobby met normen voor de mate van vervuiling door bepaalde typen auto's.

Alsof een dergelijke maatregel ook maar iets gaat bijdragen aan de luchtkwaliteit in een stad die volledig omringd wordt door snelwegen.....
Lady
Jammer natuurlijk als je een busje voor je gehandicapte partner hebt en daarmee naar revalidatiecentrum De Hoogstraat wil. Een nieuwe bus kopen? Partner bij de rand van de stad afzetten? Dan maar geen bezoek meer brengen aan het revalidatiecentrum?
peter stevens
Hoe moet iemand dit nog begrijpen: er onstaat in Europa een lappendeken aan regels, net nu er enige harminisatie begon te komen: milieuzones, flexibele snelheidslimieten, tolvignetten, enz. Overtredingen zijn denk ik vooral het gevolg van een ' ik snap het helemaal niet meer'
Hans / afdelingsmanager
Ik vraag me af of zo'n boete stand houdt bij de rechter als ik in een in Nederland toegestane auto, voorzien van een geldige APK, rijd. Daarnaast vind ik de blik van Utrecht erg beperkt. Het wemelt er ook van 2-tact scooters die volgens mij nog veel vervuilender zijn. Ook boten met oude dieselmotoren varen dwars door het centrum.
Laurens
Op zich een prima begin, maar Hans heeft een goed punt, die scooters zijn vervuilender dan de gemiddelde vrachtwagen en zijn er mede debet aan dat je in Nederland gemiddeld meer dan 3 jaar eerder sterft door luchtvervuiling. Vervoer op basis van verbrandingsmotoren binnen stadsgrenzen is primitief, achterhaald en dodelijk.
Rob / kunstenaar
volkomen belachelijk dat deze regel met terugwerkende kracht ingevoerd wordt, het zou menselijker zijn om de oude autos te laten uitfaseren. Als fijnstof het probleem is kan een roetfilter ook volstaan maar dat zal moeilijker handhaven zijn dan discrimineren op leeftijd. 15 jaar is volkomen arbitrair net zoals de uitzondering voor old-timers. Als bewoner ben ik echt zwaar getroffen door deze regeling.
Marten Dek / Burger
Jammer dat de milieu activisten het altijd op iedereen gemunt hebben. Waarom geen uitzonderingen voor hen die in de stad een auto hebben die niet zou mogen. Deze zouden ontheffing moeten hebben voor zolang die auto in hun bezit is.



Nu ineens de oldtimers. Mijn zoon moet nu ineens drie maanden de auto laten staan. Waarom niet pas bij verkopen?



Heel veel mensen worden steeds de dupe, en drinken vaak teveel zodat zij hun woede bij dronkenschap ook nog eens richten op hulpverleners. En Rokers? straks ook niet meer op straat?



Gelukkig zijn er al robots in de maak die menselijke trekken hebben. Als die ook nog zelf weer robots kunnen maken kunnen wij ook de mensen weg doe.



Mijn oude Mercedes van veertig jaar oud, waar ik veel geld aan besteed, en mag er straks niet meer mee naar Utrecht. Dank je wel robotsmilieu activisten.

Waarom komen jullie niet met een oplossing om de uitstoot te verminderen met roetfilter of een ander manier die nog te bedenken is?



Alle milieu activisten hun hobby eens verbieden, dan voel zij het ook eens.



En de dwarslaesie patiënt moet zeker een ontheffing hebben. En alle mindervalide mensen die een zogenaamde vervuilende auto hebben.



En allereerst moet de stad die het invoert zelf een voorbeeld hebben van geen vervuiling meer. In elk ander geval moet het die stad verboden zijn.



En de vliegtuigen dan? En die schepen dan. Ik woon op een varende boot waar ik veertig jaar geleden aan begon als een droom.

Ik rook niet. Ik drink niet. Heb er alles aan besteed. en dat mag dan niet meer?



Geen wonder dat er zoveel mensen erg boos worden op deze rijke mensen die gewoon een nieuwe kunnen rijden. Want menselijkheid gaat steeds meer achteruit.

Daar zijn onze regering en stathouders mee debet aan.



Status quo en dan uit laten sterven.

Gewoon stoppen met belastingvrij van oude auto's die het nu nog halen. Die het al hebben moeten het houden, maar nog tien jaar de regeling aanhouden, dan weet iedereen wanneer het stopt, en ruim op tijd.

Wat er is kan blijven.



Ben ik nu dom bezig?

Met vr. gr.

Marten Dek martendek.nl
joop luster / ontwerper
Ik begrijp de maatregelen. Heb zelf een ongeblazen diesel van 15 jaar. Keurig onderhoud met daarnaast de jaarlijkse APK met roetmeting waarbij men de motor met een absurd toerental laat draaien dat ik zelf nooit bereik.

Maar zie ook heel wat modernere turbo-diesels die deze extra turbo-kracht benutten door bij de stoplichten weg te stuiven met een flinke rookpluim. Het is dus te gemakkelijk om te concluderen dat oude diesels meer vervuilen dan de nieuwere. Bij dezelfde testen zal dat inderdaad het geval zijn maar de voet van de chauffeur en een anticiperende blik is toch het meest bepalend in de realiteit.
Bert / Geen
Ik ben in aanmerking gekomen voor de milieu hefingsregeling voor mijn auto in Utrecht.nu ik al jaren een dwarslaesi heeft is die aangepast met hand bediening is er nog gedacht in Nederland aan de vergoeding voor de aanpassing die ik in mijn nieuwe auto moet aanbrengen 2000euro ?

Is er iemand die hier iets over weet

Gr bertus
Advertentie