of 59318 LinkedIn

Raad Utrecht voelt zich genegeerd door Rijk over A2

Er worden conclusies getrokken zonder gedegen onderzoek en de Utrechtse wensen zijn daarbij genegeerd.
4 reacties

Het Rijk neemt de Utrechtse gemeenteraad niet serieus als het gaat over de voorgenomen verbreding van de snelweg A27 bij Amelisweerd. Er worden conclusies getrokken zonder gedegen onderzoek en de Utrechtse wensen zijn daarbij genegeerd.

Brief naar de Tweede Kamer

Dat vindt een ruime meerderheid van de Utrechtse raad. Alle fracties behalve CDA, VVD en GroenRechts hebben vrijdag een brief over de zaak naar de Tweede Kamer gestuurd. Die debatteert maandag over het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om de snelweg bij Utrecht te verbreden naar twee keer zeven rijstroken.

 

Zeven rijstroken kost bosgebied

De A2 loopt ter hoogte van Amelisweerd door een betonnen bak. Die moet breder worden gemaakt als de snelweg zeven rijstroken in beide richtingen krijgt. Dat kost aan weerszijden van de weg een stuk bosgebied.

 

Utrecht wil twee keer zes

In Utrecht bestaat daarom een grote voorkeur voor het verbreden van de weg naar twee keer zes rijstroken, zodat de bak niet verbreed hoeft te worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat technisch haalbaar en veel goedkoper is. Als de snelheid op het weggedeelte wordt verlaagd, is het ook veilig volgens de onderzoekers. Maar de minister heeft die variant opzijgeschoven als ,,te onveilig.'' Utrecht wil dat de Kamer de minister opdracht geeft om ,,opnieuw en nu degelijk'' onderzoek te doen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ruben van Brenk (ambtenaar) op
Ik merk dat bijna elke werkdag er op de A27 bij afslag Utrecht Noord. Stel dat de bak er komt, dan betekent dit dat de file alleen maar doorschuift naar het noorden. Dus wat schiet je nu mee op met zo'n bak??
Door Hannes Haganum (Overheidsdienaar) op
Ministerie van I&M : Idioterie en Megalomanie. Ik sluit me aan bij de andere respondenten. Zie de dossiers van de HSL, de Betuwe goederenroute en de Fyra. Het getuigt van een ministerie waar alle vakkennis is verdwenen en waar alleen nog op basis van grootheidswaanzin beleid wordt gemaakt.
Door Norman Waalre op
GOEDKOPERE OPLOSSINGEN
Er zijn veel goedkopere en effectievere oplossingen voor filevermindering, dan het verbreden van wegen. Lees daarvoor mijn uitgebreide en onderbouwde reactie onder het artikel via onderstaande weblink:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milie …
Door inwoner van Utrecht (onbelangrijk) op
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik rij dagelijks door de bak bij Amelisweerd en de enige files die er staan worden veroorzaakt door de A12. Verbreding van de A27 gaat dat ook niet oplossen. Daarnaast heeft mevrouw Schultz van Haegen ook net zo lang gezocht tot ze een onderzoeksbureau had gevonden die de gewenste conclusies wilde trekken. Hopelijk kan de gemeenteraad deze onnodig (dure) oplossing tegenhouden.