Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincies vrezen sluipverkeer

Derving van opcenten is niet het enige nadeel aan de kilometerheffing, vinden de provincies. Zij vrezen ook voor sluipverkeer. Vooral landelijke gebieden zoals Friesland zijn bang dat het bundelen van verkeersstromen waar zij de afgelopen decennia op hebben ingezet, zo teniet wordt gedaan.

18 november 2009

Forse problemen
‘Ik voorzie forse problemen’, zegt gedeputeerde Piet Adema van Friesland naar aanleiding van de plannen van minister Eurlings. In de ontwerpwet is weliswaar ruimte voor overleg met provincies opgenomen, maar oplossingen staan er nog niet in.

 

Desastreus
De gedeputeerde noemt de verbinding tussen Leeuwarden en Groningen als voorbeeld. ‘Over de snelweg rijd je een paar kilometer om. Maar ik moet er niet aan denken dat de Groningse Friesestraatweg weer in gebruik wordt genomen. We zijn daar sinds eind jaren ‘90 bezig met allerlei verkeersontmoedigende maatregelen. Maar als men zo de heffingen kan omzeilen zal men het tijdsverlies voor lief nemen. Dat is desastreus voor de leefbaarheid in die dorpen.’ Volgens Adema heeft een provincie als Friesland hier extra veel last van, doordat je niet zo snel bij een snelweg bent. Maar 'dit sentiment leeft bij alle provinciale bestuurders.'

 

Goed overleg
In het InterProvinciaal Overleg is de positie van het onderliggend wegennet aan de orde gesteld. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat weten dat de spitsheffing pas wordt ingevoerd op het moment dat kilometerheffing volledig bepaald is, in 2018-19, en dat er tot die tijd aan de hand van verkeersmodellen nog allerlei subtarieven kunnen worden bepaald, ook voor provinciale wegen. ‘Dat gaat in goed overleg met de provincies’, aldus woordvoerder Willem Bonekamp.

 

Subtarief
Moet zo’n subtarief direct terugvloeien naar de provinciekas? Niet per se, zegt Adema. Maar hij ziet daar wel kansen provincies in het democratisch bestel. ‘Het zou goed zijn om provincies wat meer autonomie te geven in het belastingdomein. Daarmee krijg je ook meer democratische legitimatie. Als je een provinciaal belastingtarief hebt, zijn mensen zich ook meer bewust van waar je als provincie mee bezig bent.’

 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

M. de Vries / Communicatieadviseur
Wat meer autonomie in het belastingdomein. Van een democratische bestuurslaag waarmee de burger geen enkele band heeft. Provincies willen zich toch niet een identiteit aanmeten door - lekker autonoom - meer belasting te gaan heffen?

Kunnen we die zinloze bestuurslaag niet gewoon onderbrengen bij een aantal ministeries?
Anoniem
Het punt is hiermee wel gemaakt: de lokale wegen zullen dichtslibben met verkeer dat de heffing wil ontlopen. Dit zal niet alleen een probleem zijn in de noordelijke provinciën van ons land, maar van veel meer regio's. Veel dorpen zullen zich alvast moeten voorbereiden op grote stromen verkeer en mogelijk zelfs op files in hun dorp. Waardeloos, die hele heffing. Zadel het hele land op met dit gedrocht omdat er in vooral het westen verkeersproblemen zijn. Heel eerlijk hoor...
Hans casteleijn / als lezer
Ik ben verbaasd dat de provinciebestuurders niet eerder wakker zijn geworden. Elke ervaren verkeerskundige kon dat effect voorspellen. De oplossing is echter ook simpel: Hef op doorgaande, pronvinciale wegen en op stedelijke ontsluitingwegen een iets lager bedrag, bijvoorbeeld 5 cent/km. Het zet provincies aan tot investeringen in infrastructuurprojecten (ook openbaar vervoer) en met een dergelijke heffing wordt de derving aan opcenten ruimschoots gecompenseerd.
F. Menger
Woon zelf in Groningen, hoop dat het dan evenrdiger gebeurd met de inkomsten ook uit de noordelije provincies. Want binnen het bekende MIRT staan ook de provinciale wegen, waaraan via de provincie aan bijdraagd. Verder OV is een structurele bezuinigspost bij V&W? Komt er eindelijk meer geld voor meer passend budget vooruitbouw capaciteit van spoor en dergelijke? Je kan mensen wel van de auto naar het OV willen hebben, maar als daar geen actie wordt ondernomen sta je daar ook in de file!
Piet / beleidsmedewerker
Wat men moet doen is niet het autogebruik proberen te demotiveren met betalingen, maar accepteren dat het autogebruik fors is gestegen in de afgelopen jaren. Ze zouden regelingen waarbij er gecarpooled etc wordt kunnen stimuleren en het wegennet aanpassen op het gebruik in plaats van het aanpassen van het autogebruik op het wegennet. Mensen die naar hun werk moeten en dat zijn die mensen die dagelijks in de file staan tijdens spitsuren (Goh wat verrassend) gaan toch wel met de auto met of zonder kilometerheffing.
Ik vind het weer eens een beroerde oplossing voor het probleem. Dit gaat totaal niet werken zoals het bedoeld is. Het gaat vooral veel geld kosten, maar positieve effecten zoals voorgespiegeld gaan we echt niet zien!
Advertentie