of 61441 LinkedIn

Provincies maken app voor lokale producten

De provincies Noord-Holland en Flevoland hebben samen met de Rabobank een app ontwikkeld waarmee de eigen burgers kunnen zien welke verse producten door lokale boeren worden aangeboden. Op die manier willen de provincies de directe verkoop van regionale producten vergroten en het aantal reiskilometers voor voedselproducten verminderen.

De provincies Noord-Holland en Flevoland hebben samen met de Rabobank een app ontwikkeld waarmee de eigen burgers kunnen zien welke verse producten door lokale boeren worden aangeboden. Op die manier willen de provincies de directe verkoop van regionale producten vergroten en het aantal reiskilometers voor voedselproducten verminderen.

App

De provincies werken met verschillende partijen samen in het netwerk Voedsel Verbindt, die de app, onder dezelfde naam beschikbaar in de appstores, heeft ontwikkeld. Meer dan 6000 boeren en agrariërs uit de beide provincies hebben zich inmiddels bij het initiatief aangesloten.

 

Afstand

Volgens Carlo Verhart, programmamanager van Voedsel Verbindt, willen de partijen in het initiatief de afstand tussen producent en consument verkleinen. ‘Als de coronacrisis ons iets duidelijk heeft gemaakt, is het dat we voor onze voedselvoorziening vrijwel volledig afhankelijk zijn van andere landen, de meeste ook nog eens heel ver weg. Daarnaast gaat driekwart van het voedsel dat in Nederland wordt geproduceerd naar het buitenland. Er is weleens becijferd hoeveel kilometers eten aflegt voordat het op je bord ligt: gemiddeld 30.000 kilometer. Een absurd cijfer, zeker als je weet dat veel producten die uit het buitenland komen ook in de regio worden gemaakt.’

 

Corona

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat meer mensen hun voedsel vaker van lokale producenten willen kopen. Kaasboerderijen, land- en boerderijwinkels merken dat het bezoek toeneemt en zien de omzet flink stijgen. In verschillende regio’s zijn gemeenten inmiddels actief bezig om het kopen van lokale waar, bij winkels en producenten in de eigen gemeente te stimuleren. Sinds de sluiting van de horeca steunen sommige gemeenten ook campagnes om bewoners te stimuleren om maaltijden bij de lokale restaurants te bestellen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners