of 65101 LinkedIn

Provincies en gemeenten willen nationaal fietsplan

Het rijk moet werk maken van een nationaal fietsplan en vele miljoenen euro's uit het Europese herstelfonds oormerken voor fietsinfrastructuur. Die oproep doet vrijdag een grote coalitie met daarin onder meer zeventien gemeenten en alle twaalf de provincies.
1 reactie

Het rijk moet werk maken van een nationaal fietsplan en vele miljoenen euro's uit het Europese herstelfonds oormerken voor fietsinfrastructuur. Die oproep doet vrijdag een grote coalitie met daarin onder meer zeventien gemeenten en alle twaalf de provincies.

Vertragende formatie

Volgens de coalitie, aangevoerd door de Fietsersbond en de Vervoerregio Amsterdam, werden er eerder al afspraken gemaakt met provincies en regionale partijen om een Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) te ontwikkelen. 'De provincies en vervoerregio’s hebben hun huiswerk gedaan en miljoenen gereserveerd, maar wachten nu op het rijk om door te kunnen pakken. De formatie heeft dit proces vertraagd waardoor er ook geen zicht is op geld voor de uitvoering van al de plannen', aldus de coalitie in een verklaring.

7 miljard

Om de gewenste fietsinfrastructuur van de toekomst aan te leggen, is volgens de coalitie tot 2027 meer dan 7 miljard euro nodig. Zij roept het rijk op om onder meer geld dat Nederland krijgt uit het Europese herstelfonds voor een deel te gebruiken voor de fietsplannen. Nederland zou aanspraak maken op ongeveer 6 miljard euro uit die pot. Nederland heeft Brussel overigens nog niet gevraagd om zijn aandeel. Het demissionaire kabinet wil een herstelplan overlaten aan een nieuwe regering.

Klimaatdoelen

Investeren in fietsinfrastructuur brengt volgens de coalitie onder meer de klimaatdoelen dichterbij en helpt het voorzieningen buiten de steden bereikbaar te houden. 'Bovendien is fietsen erg gezond en draagt het bij aan onze verkeersveiligheidsdoelstellingen', aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond.

Een brief waarin de groep het rijk oproept 'boter bij de vis te doen' wordt gesteund door alle provincies en de gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Houten, Apeldoorn, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Goes, Groningen, Den Bosch, Utrecht, Leiden, Nijmegen, Maassluis, Rotterdam, Tilburg, Zwolle en de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
De noodzaak dat iedere gemeente verplicht wordt gesteld om een fietspadenplan te hebben wordt steeds urgenter. In Nederland laten we eerst iedereen een E-bike kopen en gaan dan pas nadenken wat de gevolgen zijn voor de breedte, de kwaliteit en de hoeveelheid fietspaden. Korte termijn denken noemen we dat. Maak vooral gebruik van Europese subsidies!

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers