of 63966 LinkedIn

Provincie positief over luchtbus Amsterdam-Groningen

Reageer
Voor acht miljoen euro per jaar zouden er vijf CO2-neutrale retourvluchten per dag kunnen komen tussen Amsterdam en Groningen. De ‘groene luchtbus’ zou het karakter hebben van openbaar vervoer, met een enkeltje voor 62 euro, nog geen twintig euro meer dan een eersteklas treinkaartje. Dit plan presenteerde het Platform Duurzame Luchtvaart. De provincie Groningen is voorzichtig positief.

Openbaar vervoer
‘Het interessante aan het idee is de verbinding die wordt gemaakt tussen de luchtbrug en het openbaar vervoer in de regio Groningen-Assen. Het zou een andere vorm van openbaar vervoer worden waarbij het voor- en natransport goed wordt geregeld. Dat is innovatief, net als het CO2-neutrale,’ zegt de Groningse gedeputeerde Bleker van Verkeer en Vervoer.

Minimale investering
Het Platform Duurzame Luchtvaart promoot al langer het vlieg-alternatief voor de afgeketste Zuiderzeelijn, de snelle treinverbinding die het Noorden beter had moeten verbinden met de Randstad. De Noorderluchtlijn, zoals het plan gedoopt is, zou als belangrijk voordeel hebben dat een ‘minimale investering volstaat’. Er is geen investeringen nodig in infrastructuur. Het platform oppert de NS of een busmaatschappij als exploitant. De kosten van vijf retourvvluchten per dag bedragen ‘volgens een eerste verkenning’ acht miljoen euro per jaar. Bij 350 reizigers per dag zou de dienstregeling rendabel zijn. De reistijd zal inclusief veiligheidscontrole en in- en uitchecken ongeveer 60-75 minuten bedragen.

 

Overheidsgarantie
De initiatiefnemers achten een overheidsgarantie noodzakelijk voor vijf tot tien jaar. De financiering is echter nog niet rond. De provincie Groningen wijst in eerste instantie naar het Rijk. ‘Het ministerie van VROM zou dit het project als groen lucht-brug demonstratieproject kunnen steunen, net als VenW,’ zegt Bleker. De gedeputeerde sluit niet uit dat later de provincie ook zou participeren in de exploitatiesubsidie of garantstelling: ‘Als een substantieel deel van het project door een ondernemer wordt geïnvesteerd en het Rijk komt ook met een substantiële subsidie, dan valt er wellicht over een beperkte aanvulling vanuit de provincie te spreken.’ Bleker merkt wel op dat de treinverbinding in 2013 door de Hanzelijn ook al verbeterd wordt; dat scheelt treinreizigers al een kwartier.

 

Algen
Het CO2-neutrale karakter van de vluchten zou volgens het platform bereikt kunnen worden door gebruik te maken van ‘derde generatie biobrandstoffen’. Rond luchthaven Groningen Airport Eelde zou een algenvijver van ongeveer 1,5 km2 kunnen worden aangelegd die brandstof zou leveren voor vijf retourvluchten per dag.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.