of 62812 LinkedIn

Provincie Groningen stopt 94 miljoen extra in Ring Zuid

De zogeheten Aanpak Ring Zuid is belangrijk om de belangrijkste toegangspoort van de stad open te houden, die dreigde dicht te slibben door de grote groei die Groningen doormaakt. Bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid zouden er door moeten verbeteren, maar de aanleg is vertraagd en wordt bemoeilijkt door kostenoverschrijding.
© Shutterstock
2 reacties

De grootschalige ombouw van de zuidelijke ringweg bij de stad Groningen valt 111 miljoen euro duurder uit dan eerder was beoogd. De provincie trekt er 95 miljoen euro voor uit, het Rijk springt bij voor 16 miljoen euro. Dat schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer.

Andere projecten
De provincie haalt het geld weg bij andere projecten, zoals de aanleg van een snellere treinverbinding naar Bremen (Wunderline) en de verdubbeling van de weg naar de Eemsdelta, de N33 Midden. Volgens het college van Gedeputeerde Staten ‘blijft het de ambitie om deze projecten wel te realiseren’.

Toegangspoort
De zogeheten Aanpak Ring Zuid is belangrijk om de belangrijkste toegangspoort van de stad open te houden, die dreigde dicht te slibben door de grote groei die Groningen doormaakt. Bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid zouden er door moeten verbeteren, maar de aanleg is vertraagd en wordt bemoeilijkt door kostenoverschrijding.

Vertraging
De werkzaamheden zijn uiterlijk 31 december 2024 afgerond. Dat is drie jaar later dan gepland. Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente Groningen meldden dinsdag overeenstemming te hebben bereikt met de aannemerscombinatie Herepoort (CHP), die de zuidelijk ringweg onder handen heeft. Volgens de provincie is er ‘een oplossing gevonden voor de kosten die gepaard gaan met de vertraging van drie jaar van het project’. Het snelwegproject werd in 2016 aanbesteed voor 388 miljoen euro, maar wordt dus veel duurder.

De oppositie in het provinciaal bestuur gaf afgelopen zomer al aan dat de snellere trein naar Duitsland, de spoorlijn naar Stadskanaal en de N33-Midden ervan de dupe zouden worden. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Burger op
@Ambtenaar : dat onderzoek is al geweest. Zie rapport Cie. Hertogh ‘Waar een wil is, komt een weg’.
Sindsdien heeft het de provincie, Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Herepoort twee jaar gekost om tot overeenstemming te komen over de meerkosten.
Door Ambtenaar (Ambtenaar) op
Wat een aanfluiting!
Een diepgaand onderzoek is noodzakelijk.