of 59295 LinkedIn

Provincie geeft groen licht voor Rijnlandroute

Na dertig jaar discussie heeft de Provincie Zuid-Holland akkoord gegeven voor de Rijnlandroute, een weg ten zuiden van Leiden.
2 reacties

Na jarenlange discussie heeft Zuid-Holland groen licht gegeven voor de Rijnlandroute, de oost-westverbinding tussen de snelwegen A4 en A44. Een meerderheid van Provinciale Staten ging woensdag akkoord met de aanleg van de weg ten zuiden van Leiden.

Openbaar vervoer
Ook wordt in het noorden van Zuid-Holland de komende jaren extra geld gestopt in verbetering van het openbaar vervoer. De RijnGouwelijn, de lightrailverbinding tussen Katwijk en Gouda, is van de baan.

Weerstand
Voor de Rijnlandroute kozen Provinciale Staten een variant met een tunnel onder Voorschoten. Hiertegen is weerstand van de kant van bewoners uit deze plaats, die onder meer vrezen voor aantasting van de natuur. De aanleg, die volgens de plannen in 2014 begint, gaat 931 miljoen euro kosten.

30 jaar discussie
Over de Rijnlandroute wordt al zo’n 30 jaar gediscussieerd. De weg staat zelfs al 40 jaar op kaarten ingepland. Een alternatief tracé met een tunnel onder Leiden had de voorkeur van een aantal bewoners en natuurorganisaties. Maar zo'n verbinding zou de verkeersdrukte in de toekomst onvoldoende kunnen verwerken, aldus het provinciebestuur.
Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Alide Vergossen-Otten (Beleidsmedewerker ) op
Ik wil graag een grote fout in het artikel rechtzetten. Op dit moment voorziet het besluit in een vierbaansweg in een open bak door Voorschoten. Deze bak gaat zorgen voor lawaai, stank, uitlaatgassen en fijnstof. De bak gaat dwars door een woonwijk, door de sportterreinen en door een prachtige groene corridor. Er is dus geen sprake van een tunnel. Tegen zijn Voorschoten, Zoeterwoude, Wassenaar en Leidschendam-Voorburg.
Door Hannes Haganum (kritisch ambtenaar) op
Wat een blunder om de Rijn-Gouwe-Lijn te schrappen.
Deze lightraillijn had een gewelidge economische impuls voor de regio en met name voor de stad Leiden kunnen zijn. Waar her en der in Europa en zelfs in de VS wordt geïnvesteerd in modern en hoogwaardig OV, daar kiezen kortzichtige politici voor meer asfalt en beton. Het landschap en het leefklimaat in en rondom leefklimaat wordt er ernstig door aangetast. Ook de SP heeft zich inmiddels tot het asfaltfejetisme bekeerd.