of 59318 LinkedIn

Proef met wisselfietsen op station Amsterdam Zuid

Vanaf september gaat Vervoerregio Amsterdam een half jaar lang een proef doen met wisselfietsen in de fietsparkeergarage Mahlerplein bij station Amsterdam Zuid. De combinatie fiets-trein wordt namelijk steeds populairder, maar fietsenstallingen bij stations raken steeds voller. De wisselfiets moet de stalling meer lucht geven.

Vervoerregio Amsterdam gaat vanaf september een half jaar lang een proef doen met wisselfietsen in fietsparkeergarage Mahlerplein bij station Amsterdam Zuid. De combinatie fiets-trein wordt namelijk steeds populairder, maar fietsenstallingen bij stations raken steeds voller. De wisselfiets moet de stalling meer lucht geven.

Fiets delen

Veel mensen fietsen ’s ochtends naar het station om vanaf daar verder te reizen met het openbaar vervoer. Andere mensen komen aan op het station en hebben daar een stationsfiets staan om vanaf het station naar hun werk te kunnen reizen. De ene fiets staat overdag in de stalling en de andere ’s nachts. Om te kijken of deze twee groepen reizigers hun fiets kunnen delen beginnen Vervoerregio Amsterdam samen met de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim een proef met de zogenoemde wisselfiets.

Bijna nooit fietsen in de stalling
Aan deze pilot kunnen 200 deelnemers meedoen. Er worden 130 fietsen met drie versnellingen beschikbaar gesteld voor mensen die met de fiets naar of vanaf station Amsterdam Zuid reizen of willen reizen. Dat zijn honderd fietsen voor de pilot en dertig bufferfietsen, zodat niemand achter het net vist. Het concept is simpel: de ene helft van de deelnemers woont op minimaal anderhalve kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op minimaal die afstand. Iemand die 's ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal deel van de stalling onder het Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling: alleen rondom de wisselmomenten in de spits.

Bij diefstal geldt eigen risico

De kosten van het experiment (minder dan 50.000 euro) zijn in zijn geheel voor de Vervoerregio Amsterdam. Bij een geslaagd experiment gaat de regio het concept toepassen bij nieuwe stallingen, die daarmee minder groot en minder duur kunnen zijn, terwijl ze hetzelfde aantal fietsparkeerders bedienen. Deelname aan de wisselfiets zal dan niet meer gratis zijn. Deelnemers aan de proef dienen een aantal enquêtes in te vullen, zodat hun ervaringen in de resultaten en de eventuele vervolgstappen mee kunnen worden genomen. De fietsen zijn verzekerd en uitgerust met kettingslot en achterslot met GPS-tracker. Bij diefstal hebben de deelnemers een eigen risico van 100 euro. De regio hoopt dat dat bijdraagt aan een zorgvuldige omgang met de fietsen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via wisselfiets.amsterdam.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.