Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Primeur: regio bundelt vastgoedtaken

Vastgoed op gemeentelijk niveau centraal organiseren is een trend, maar het kan nog beter: de zaak opschalen. Dat is waar Gavin van Osnabrugge (41) als projectleider momenteel aan werkt voor zeven gemeenten in de provincie Utrecht.

07 november 2014

Zeven gemeenten in de omgeving van Nieuwegein gaan al hun maatschappelijk vastgoed centraal organiseren. Elke gemeente blijft baas over eigen bezit, maar alle vastgoedtaken rond de 550 vastgoed­objecten komen onder één dak.

Vastgoed op gemeentelijk niveau centraal organiseren is een trend, maar het kan nog beter: de zaak opschalen. Dat is waar Gavin van Osnabrugge (41) als projectleider momenteel aan werkt voor zeven gemeenten in de provincie Utrecht: Lopik, Montfoort, IJsselstein, Nieuwegein, Vianen, Houten en Zeist. Ze staan op de drempel van een intensieve samenwerking. Binnen enkele maanden moet er een gezamenlijke organisatie voor vastgoedmanagement staan: een verzelfstandigde, niet-commerciële organisatie.

Langs die weg verschaffen de zeven zich een outillage die ze zich alleen nooit zouden kunnen permitteren: met specialisten als een vastgoedeconoom, een vastgoedjurist, en een vastgoedmanager. Die laatste vraagt de gemeentelijke organisatie op gezette tijden ‘waar wil je heen?’, zodat er met accommodatie op kan worden geanticipeerd. Voorts maakt de vereende kracht van de zeven een ict-systeem mogelijk dat met één druk op de knop laat zien hoe een gebouw ‘presteert’.

De nieuw op te richten dienst zal niet alleen operationele vragen beantwoorden, maar ook helpen bij strategische kwesties, de vragen met een meerjarenperspectief. De vraag of je voorzieningen fysiek moet spreiden over de wijken, bijvoorbeeld in het licht van de decentralisatie van jeugd- en zorgtaken, is een politieke. Vastgoedmanagement kan in een handomdraai laten zien of je daartoe in de gelegenheid bent. Komt met alternatieven op het moment dat duidelijk is geworden dat bibliotheekfilialen wel eens afgestoten konden worden, niet pas wanneer het eerste op ontruimen staat.

En dan moet het leukste nog komen: een regionale vastgoedorganisatie
levert volgens Van Osnabrugge geld op. Door efficiënter te werken: met minder mensen en meer routines, gestandaardiseerde handelingen. En ook – of vooral – door effectiever te werken, door met al het inzicht minder nodeloze uitgaven te doen en aankoop-, verkoop- en verhuurkansen beter te benutten.

Het is feitelijk ook waarom gemeenten een aantal jaren geleden belangstelling kregen voor hun vastgoed: het zou naar verluidt gemiddeld genomen liefst een kwart van de gemeentebegroting beslaan. Daarop een besparing realiseren, is  welkom in tijden van bezuinigingen.

Hoeveel de zeven gemeenten erop gaan verdienen, wil Van Osnabrugge niet zeggen. De finale politieke besluitvorming moet nog plaatsvinden, vermoedelijk begin volgend jaar. Deels kan hij nog geen openheid geven, omdat nog niet alles duidelijk is. De projectleider werkt met de zeven gemeenten nog aan de business­case, waarin tot dusver gehanteerde modelmatige aannames worden vervangen door de precieze cijfers van de zeven gemeenten.

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 22 van deze week of via BB magazine (inlog)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
De goedkoopste, minst risicovolle en dus beste methode is om als gemeente zo weinig mogelijk vastgoed in eigendom te hebben. In de minder grote en overzichtelijke gemeenten met een duidelijk accommodatiebeleid en vastgoedbeleid zal er daarom weinig behoefte zijn aan een 'zware' en met veel dure beleidsambtenaren opgetuigde regionale organisatie. Vooral grote gemeenten zijn gebaat bij een dergelijke organisatie, omdat zij hierdoor kans zien om een deel van de overheadkosten naar de minder grote gemeenten te verschuiven.
Advertentie