Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Premier laakt regelzucht en bestuurlijk geruzie

Premier Balkenende heeft schoon genoeg van de ‘stroperige procedures’ in Nederland. De minister-president pleit voor één omgevingswet om ruimtelijke wet- en regelgeving verder te integreren. Ook moet de Crisis- en Herstelwet volgens hem ‘een permanent vervolg’ krijgen.

19 januari 2010

Verrommeling
Balkenende sprak dinsdagmiddag tijdens het door Bouwend Nederland georganiseerde Bouwhuisdebat in Zoetermeer. Volgens de premier ‘is het Nederlandse talent voor ruimtelijke ordening in het verleden een belangrijke succesfactor geweest voor de economische dynamiek in ons land’. Maar inmiddels is sprake van ‘fysieke en bestuurlijke verrommeling en versnippering’, aldus Balkenende.

 

Te gek voor woorden
Het grootste probleem bij het ruimtelijk beleid is volgens Balkenende het geworstel met belangen en procedures. ‘We zijn op een punt gekomen dat zelfs de uiterst duurzame plannen voor de herontwikkeling van een Rotterdamse stadshaven vastlopen op bestaande regelgeving. Dat is echt te gek voor woorden.’

 

Eigen regime
Het stoort Balkenende ‘dat voor elk belang en deelbelang een apart bestuurlijk en juridisch instrumentarium beschikbaar is. Geluid, stank, stikstof, ammoniak, fijn stof, CO2, fosfaat – ze hebben allemaal hun eigen regime.’ Als het aan Balkenende ligt, komt er één omgevingswet. ‘Eén wet, en één instrument voor  de leefomgeving.’

 

Stammenstrijd
Een ander groot probleem is volgens de premier dat ruimtelijke processen vastlopen op bestuurlijk geruzie, met ‘een onderlinge juridische stammenstrijd’ tot gevolg. Balkenende noemt de A4 Delft-Schiedam in dit verband ‘een schandvlek in ons politiek-bestuurlijke landschap. Meer dan 40 jaar getouwtrek, en nog geen weg!’

 

Nationaal programma
Grote projecten moeten volgens Balkenende worden gedefinieerd als nationaal programma. De premier noemde de schaalsprong Almere en het Deltaprogramma als voorbeelden waarbij het Rijk ‘het roer stevig in handen’ zou moeten nemen. ‘Dat betekent tegelijkertijd dat we een lokaal project zonder reserves over moeten laten aan de gemeenteraad en een regionaal project aan de provincies. Dat is ook – en misschien wel in de eerste plaats – een kwestie van vertrouwen in elkaar.’

 

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kees Cornelder / strateeg
Klinkt altijd goed wat de MP aan boze klanken over stroperige procedures slaakt. Maar de beste man weet toch dat hij hiermee Bread & Butter van de ambtenarij op de korrel neemt. Uitgerekend dezelfde functionarissen met wie hij die stroperigheid toch te lijf zal moeten gaan: wetswijzigingen hier, nieuwe wetten en wat al niet meer daar.
Oftewel de Wet van Sas komt ook nu(weer) in beeld: de heren van Sas, ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
En dus óp naar nieuwe boze klanken, over hetzelfde onderwerp straks of dadelijk.
Kees Cornelder / strateeg
Werkelijk - I LOVE this country.
Henk Daalder / Windenergie mediator
Sommige wetten zijn ter bescherming van mensen, meneer balkenende. Zoals de wet die alle nederlanders zou moeten beschermen tegen de corrupte overheid, die 18000 slachtoffers per jaar tgv luchtverontreiniging, niet iets vind waar wat aangedaanmoet worden.
Want juist het CDA heeft het salderings principe er door gedrukt.
Daardoor corrumpeert het cda, lokale bestuurders die nu wijkenmogenaanwijzen waar alk jaarmensen sterven door die luchtvervuiling, maar dat is dan OK, doordat er ook een weiland mag meetellen voor die saldering. Daardoor heeft het cda geregeld dat mensen juist niet meer beschermd worden door de wet die daar wel voor bedoeld is.
In slechter geregeerde landen heet dat staatscorruptie. wij hebben daar een ander woord voor, "daadkrachtig bestuur"
"Luisteren naar de markt" (van asfalteerders en andere aannemers die graag steekpenningen betalen)
En "VOC mentaliteit"

18000 doden per jaar, of 180000 DALY, of 4 tot 40 miljard gezondheidsschade per jaar, in nederland.
Dat zijn de normen en waarden van het cda
Petra van der Grift
De heer Balkenende is en blijft, communicatiematig gezien, het interessantse fenomeen van en vooral in Den Haag. Je voelt de manmoedigheid vanuit en waarmee hij zich er doorheen worstelt, wat, waar en voor wie dan ook. Wonderlijk toch.
piet brontsema / org adviseur
JP loopt weer eens achter.
piet brontsema / org adviseur
CDA is altijd de partij van de stroperigheid geweest. Dus JP hand in eigen boezem!!
Piet Beemster / adviseur bodem
Het is een grote denkfout dat door het afschaffen en versoepelen van wet en regelgeving de markt weer op gang komt. Dit is hooguit op zeer korte termijn het geval.

Wet en regelging genereert juist de markt en werkgelegenheid en economische groei! Een gezond democratisch debat is daarbij essentieel voor draagvlak voor rumtelijke plannen.

Eigenlijk gaat het over kleine en grote incidenten. Daarbij wordt gelijk het hele systeem ter discussie gesteld. Dat lijkt me onjuist en niet in perspectief. Maar goed er is dan ook een politicus aan het woord......
"Ergernis" is niet de grondslag voor een goed overdacht besluit.

Een mooi voorbeeld van regelgeving is de verplichte asbestinventarisatie in woningen bij sloop. Er zit asbest in 70% van de woningen. Dit zal dan leiden tot veel werk in de asbestverwijderingsbranche.
Vervolgens is ook asbestonderzoek in de bodem nodig.

Als gemeenten het asbestverwijdeirngsbesluit consequent uitvoeren levert dit zoveel werk op dat een substantiele hoeveelheid werk, economische groei en volksgezondheid wordt gegenereeerd via de Woningwet. Zonder één cent subsidie wordt dan markt gegenereerd met goede regelgeving.

Als de overheid steeds verder terugtreedt als doel op zichzelf is dit zonder twijfel fnuikend voor de economie en de welvaartsverdeling.
N. van Koll / ambtenaar
Bij het rijk zit een hele kluwen ambtenaren. Die kluwen wordt maar groter en groter. Er wordt al jaren beloofd daar iets aan te veranderen omdat het niet meer werkbaar is.(mevrouw ter Horst weet daar alles van want die is daar nu mee aan het sjoemelen)
Welnu die mensen in die kluwen moeten allemaal iets te doen hebben. En omdat ze dat vooral zelf ook vinden doen ze ook van alles. Namelijk regeltjes verzinnen, rapporten maken, maar vooral heel veel lu.. praten over van alles. Dat wordt ook wel docterandessencultuur genoemd. Een heel kwalijk gevolg daarvan is dat, daar waar het nodig is dat er daden verricht worden, de mensen belemmerd worden in hun handelen. Daarom komen die grote projecten niet van de grond.
Bovendien is er een klimaat gegroeid waarin er naast die rijksambtenaren allerlei grote firma's de mogelijkheid krijgen om hun steentje bij te dragen aan die docterandessencultuur.
En als het werk dan eindelijk uitgevoerd kan worden is het geld bijna op en moeten de uitvoerders, met de weinig middelen die hen ter beschikking worden gesteld, er iets van zien te maken. En dat lukt dan niet.
Daarvan lijkt meneer Balkenende niet op de hoogte te zijn. Maar dat is ook logisch als je alleen maar in zijn regionen verkeert weet je niet wat er zich in andere regionen voordoet.
Peter / sr. adviseur
De regering, waarvan JP nog steeds voorzitter van is, komt zelf met wetgevingsvoorstellen. Voor zover "Brussel" iets voorschrijft wordt er te weinig tegenspel m.b.t. ontwerpen geboden en worden de eisen van Brussel vaak verscherpt. Een en ander heeft hij dus voor een groot deel in eigen hand.
Wellicht moeten de hoofdstukken 6 tot en met 8 (en evt. 9) van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken, dus afschaffen van bezwaar/beroep. De vrijkomende rechters kunnen dan naar de straf- en handelssector.
Advertentie