Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Parkeren in Katwijk straks bijna in zee

Niet in de waterkering; dat mag niet volgens de regels. Maar wel direct erachter in de duinenrij aan de boulevard. Een impuls voor het centrum van Katwijk, stelt wethouder Daan Binnendijk (ruimtelijke ordening).

19 februari 2014

Katwijk bouwt, als eerste in Nederland, een parkeergarage in de duinen aan zee. Niet in de waterkering; dat mag niet volgens de regels. Maar wel direct erachter in de duinenrij aan de boulevard. Een impuls voor het centrum van Katwijk, stelt wethouder Daan Binnendijk (ruimtelijke ordening).

Katwijk is hier al jaren mee bezig. De start van de bouw van de parkeergarage deze maand is vast een mijlpaal voor Katwijk?


‘We werken inderdaad al heel lang aan dit plan. Het is een combinatie met de noodzakelijke kustversterking in de vorm van een hard dijklichaam in de voorste duinenrij, net als in Noordwijk. Alles bij elkaar is het een ontzettend groot werk voor Katwijk, maar de hele raad ziet het nut in om dit te doen en heeft unaniem ingestemd om geld beschikbaar te stellen voor de parkeergarage.’

Het past allemaal maar net, die parkeergarage tussen de waterkering en de boulevard, verstopt onder de duinen. Waarom heeft Katwijk gekozen voor zo’n ingewikkeld project?


‘De extra parkeerruimte hebben we daar hard nodig, maar die mocht van het Hoogheemraadschap van Rijnland niet in de waterkering. Het is waarschijnlijk theoretisch, maar stel dat in de garage een auto ontploft, dan is de waterkering ontzet. Daarom komt de parkeergarage direct achter de dijk-in-duinconstructie die voor de kustbescherming zorgt. Hij wordt afgedekt met een duin, je ziet er niks van, want de ruimtelijke kwaliteit is voor Katwijk ook heel belangrijk. Niet alleen voor ons toeristisch imago, maar ook voor de inwoners. We willen op zee kunnen kijken.’

Kost dit project de gemeente geld of levert het wat op?


Dijk-in-duin wordt betaalt vanuit het hoogwaterbeschermingsprogramma, maar de parkeergarage moeten we zelf betalen. Dat doen we ook graag, want het is een investering in het centrum van Katwijk. Straks kunnen we een groot deel daarvan autovrij maken, dat is een impuls voor ons winkelgebied. Overigens lijken de kosten mee te vallen. We hadden bijna 19 miljoen euro begroot voor de parkeergarage, maar de aannemers denken dat ze het voor 13 miljoen kunnen maken. Daardoor hoeven we de parkeertarieven in de toekomst wellicht minder te laten stijgen dan we dachten.’

Wat vinden de inwoners van dit alles? Door die parkeergarage en het nieuw opgespoten strand ligt de zee straks veel verder van de boulevard.


‘Ik denk dat de Katwijkers alles het liefst bij het oude hadden gelaten. Zij zijn niet bang voor watersnood. Maar nu we bezig zijn, ziet men ook voordeel. Aan de zuidkant van de boulevard hebben we de duinen omlaag kunnen brengen, want die waren daar hoog genoeg. Daar kijk je nu op zee. Echt, het wordt heel mooi.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Piet van Noort / Bestuurder DCCM
Hadden ze de parkeergarage maar in zee gebouwd. Als sturingselement was er dan naast parkeergeld ook zand ingevangen zodat er minder zandsuppleties voor kustonderhoud nodig zijn. Katwijk kan op zo'n manier gratis zeewaarts groeien net als het Kennemerstrand.



Werken met de natuur is zo helemaal niet duur!

Gestuurde kustverdediging naar het voorbeeld van dr. Henk Schoorl. De Eijerlandsedam op Texel is zijn succesverhaal.
Bas Zweng
Dit artikel verdient toch enige nuancering.

De wethouder wilde aanvankelijk een garage voor 1000 auto's.



Lof voor de SGP. Zij hebben hier kritische kanttekeningen geplaatst en gesteld dat het beoogde aantal van 670 plekken veel te hoog is en hebben zich uitgesproken voor hooguit 500 plekken. Een prima voorstel.



Dan nog een aantal motieven van de wethouder welke hij kritiekloos letterlijk in de raad heeft uitgesproken:

De parkeergarage is de motor van Katwijk (2011);

Met de parkeergarage willen we internetwinkelen tegen gaan (2013);

Met de garage hebben we meer mogelijkheden (2012)



De parkeerdrukte is enkel in de weekenden in de zomermaanden en het valt reuze mee. Gratis parkeren ook nog.



De raad wil enerzijds het openbaar vervoer stimuleren en het fietsgebruik want we bewegen te weinig. Deze voorziening trekt auto's juist aan. Een pro-autopolitiek.

De raad heeft bovendien geen mobiliteitsdiscussie gevoerd. Hoe willen we het verkeer afwikkelen enz. Ze gaat nu eerst zagen en daarna meten en tenslotte lift ze doelloos met anderen mee. Een reis in het donker.



Bas Zweng

Parkeergarage ja maar niet zo

Advertentie