Parkeren in de binnenstad loopt verder terug
De dalende trend zet zich al zes jaar voort. In de periode 2008-2013 is het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen 16 procent gedaald.
Bezoekers aan de binnenstad geven steeds minder geld uit aan betaald parkeren. De dalende trend zet zich al zes jaar voort. In de periode 2008-2013 is het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen 16 procent gedaald.
Teruglopende consumentenuitgaven treffen gebruik parkeerplaatsen
Dat blijkt uit de Parkeerbarometer, een onderzoek van parkeeradviesbureau Spark en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De onderzoekers analyseerden data over het gebruik van het parkeerareaal in twintig stedelijke centra. De daling van het aantal betaalde parkeeruren is met 16 procent ruim drie keer groter dan de daling van de consumentenbestedingen in diezelfde periode, de CBS-index (5,1 procent), stellen de onderzoekers vast. Oftewel: de teruglopende consumentenuitgaven treffen het gebruik van de parkeerplaatsen hard.
Betaald parkeren afschaffen geen oplossing
De oorzaken zijn niet eenduidig, zegt Rob Ebbing van Spark, en dat hindert het zoeken naar een oplossing. De recessie wordt vaak in een adem genoemd met internetaankopen, maar ook leegstand speelt een rol – of dat nou een oorzaak of een gevolg is van veranderend consumentengedrag. Een veelgehoorde politieke oplossing is om het betaald parkeren af te schaffen en zo consumenten terug te lokken naar de binnenstad. Dat is een te eendimensionale benadering van het probleem, stelt Ebbing.
Kennis nodig
‘Enkel het parkeertarief aanpakken is te kort door de bocht. Er is veel meer kennis nodig om te ontdekken hoe we de binnenstedelijke economie weer in beweging kunnen krijgen. Zo is er veel te weinig onderzoek gedaan naar parkeergedrag van mensen. Terwijl tegelijkertijd veel data over parkeergedrag beschikbaar is en ook door de markt wordt gebruikt. Zo kun je via apps op je smartphone zien waar je nog kunt parkeren en voor welk tarief.’
Vooral middelgrote gemeenten
Het probleem spitst zich toe op de middelgrote gemeenten, volgens Ebbing. ‘In grote steden doet het parkeertarief er nauwelijks toe. Deze steden hebben genoeg aantrekkingskracht om bezoekers te trekken, die ook bereid zijn om voor dat bezoek te betalen. Voor kleine gemeenten, waar de bakker zijn klanten kent, geldt dat ook. De kaalslag vindt plaats in de middelgrote gemeenten.’
Effectief instrument
Ebbing is ervan overtuigd dat parkeren een effectief instrument kan zijn om de economie van de binnenstad te stimuleren. Door tarieven te differentiëren – een lagere prijs voor diegene die op een rustig moment zijn boodschappen komt doen– is het gedrag van bezoekers te sturen, meent hij. Het werken met wisselende tarieven voor verschillende doelgroepen is nu echter wettelijk niet toegestaan, omdat parkeergeld op straat belastingheffing is en die moet voor iedereen gelijk zijn. Wat in elk geval niet helpt, is de voortdurend roepen dat parkeren in de binnenstad te duur is, zegt Ebbing. ‘Daarmee bevestig je wat consumenten denken.’
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De fiets op de fietsendrager en vervolgens in de buitenwijken parkeren is ook een aardige oplossing.
Vraag me af of je die parkeerders nog wel terugkrijgt zodra het beter gaat..
Parkeren ; spanning, eindeloos gegevens invoeren, kostbaar en brute controle met dreiging. De emotionele drempel voor en tot winkelen is vooral in grote binnensteden het parkeerbeleid. Experimenteren met gratis parkeerstroken en omzet monitoring van o.a. middenstand.