Parkeertarieven steeds hoger, maar is het effectief?
Gemeenten kunnen effectiever sturen op keuze voor winkelcentrum en vervoermiddel, blijkt uit onderzoek van Peter van der Waerden, TU Eindhoven
Gemeenten schroeven hun parkeertarieven steeds verder op. Amsterdam is koploper – ook in Europa - met 5,70 euro per uur in een parkeergarage. Terwijl uit recent onderzoek van de TU Eindhoven blijkt dat parkeergedrag echt niet alleen door prijs wordt beïnvloed. Gemeenten kunnen daar veel effectiever op sturen.
Parkeertarieven weer gestegen
De website centrumparkeren.nl publiceerde deze week een overzicht van de parkeertarieven in vijftig Nederlandse steden. Het blijkt dat de prijzen voor het derde achtereenvolgende jaar zijn gestegen.
Amsterdam, Utrecht, Rotterdam aan top
Hoewel ruim de helft van de onderzochte steden de tarieven niet heeft verhoogd vanwege de inflatie en de btw-verhoging, zorgen de stijgers voor forse procentuele verhogingen. Het gemiddelde hoogste straattarief is in de periode 2010-2013 met 21% gestegen en het tarief in de parkeergarage met 31%, aldus centrumparkeren.nl. In de lijst staan na Amsterdam ook Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Gouda bovenaan.
Elke parkeerplaats een eigen tarief
Inkomsten leveren die parkeerpenningen natuurlijk wel op. Maar als het gaat om beïnvloeding van reis- en parkeergedrag, zouden gemeenten veel meer kunnen doen dan lukraak tarieven verhogen. Tarieven per parkeervoorziening differentiëren bijvoorbeeld, evenals de maximaal toegestane parkeerduur, zegt Peter van der Waerden. Hij promoveerde eind vorig jaar op het parkeermodel Pamela, dat staat voor Parking Analysis Model for predicting Effects in Local Areas.
Ook de loopafstand speelt een rol
Met het model is te onderzoeken welk effect maatregelen hebben op de winkelbestemming en de vervoerswijze van centrumbezoekers en op hun parkeergedrag. ‘De prijs van het parkeerkaartje heeft wel het meest effect op keuzegedrag, maar niet het enige’, zegt Van der Waerden. Ook de loopafstand van de parkeerplaats naar het winkelcentrum speelt een rol, net als hoe lang je op een plek mag parkeren.
Geen uniform tarief voor binnenstad
‘Mensen die in centrale winkelgebieden willen winkelen, maken een aantal keuzen: Met welk vervoermiddel zal ik gaan, welk winkelgebied bezoek ik, waar parkeer ik de auto of gebruik ik een fietsenstalling?’ Om die reden is het effectief – wanneer je bijvoorbeeld minder auto’s of meer bezoekers naar de binnenstad wilt krijgen - om te variëren met parkeertarieven voor verschillende locaties, volgens Van der Waerden. ‘Dus geen uniform tarief voor de hele binnenstad, maar per voorziening bekijken wat je ermee wilt: welke parkeerduur, welk tarief, hoe zijn de looproutes naar het centrum en kunnen die beter?’
Test in de praktijk
Van der Waerden hoopt zijn model nog realistischer te maken door het in de praktijk te testen, in samenwerking met een gemeente. Een theoretische toepassing van het model in de gemeente Veghel pakte positief uit. ‘We hebben ruim vierhonderd mensen gevraagd naar hun verplaatsingsgedrag en dat vervolgens gereproduceerd met ons model. Dat bleek heel aardig te kloppen.’
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Sowieso is het zot dat wij belasting voor iets moeten betalen waar wij middels belastingen al dubbel en dik voor betaald hebben, dit gaat ook op voor tolwegen.
Ik ga naar overvecht of naar Maarssen en om de twee maanden naar Kleve in Duitsland gratis parkeren en goedkoop tanken en reken maar dat die tank leeg is , en veel van de boodschappen zijn veel goedkoper dan hier, en gelijk een dagje uit, en aan het eind van de dag naar een heerlijk restaurantje dat tenminste de helft goedkoper is dan hier en dat is al gauw in Duitsland.
Omdat uit eten in NL onbeschoft veel geld kost, en de bediening is niet om naar huis toe te schrijven.