of 59281 LinkedIn

Parkeertarieven steeds hoger, maar is het effectief?

Gemeenten kunnen effectiever sturen op keuze voor winkelcentrum en vervoermiddel, blijkt uit onderzoek van Peter van der Waerden, TU Eindhoven

Gemeenten schroeven hun parkeertarieven steeds verder op. Amsterdam is koploper – ook in Europa - met 5,70 euro per uur in een parkeergarage. Terwijl uit recent onderzoek van de TU Eindhoven blijkt dat parkeergedrag echt niet alleen door prijs wordt beïnvloed. Gemeenten kunnen daar veel effectiever op sturen.

Parkeertarieven weer gestegen

De website centrumparkeren.nl publiceerde deze week een overzicht van de parkeertarieven in vijftig Nederlandse steden. Het blijkt dat de prijzen voor het derde achtereenvolgende jaar zijn gestegen.

 

Amsterdam, Utrecht, Rotterdam aan top

Hoewel ruim de helft van de onderzochte steden de tarieven niet heeft verhoogd vanwege de inflatie en de btw-verhoging, zorgen de stijgers voor forse procentuele verhogingen. Het gemiddelde hoogste straattarief is in de periode 2010-2013 met 21% gestegen en het tarief in de parkeergarage met 31%, aldus centrumparkeren.nl. In de lijst staan na Amsterdam ook Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Gouda bovenaan.

 

Elke parkeerplaats een eigen tarief

Inkomsten leveren die parkeerpenningen natuurlijk wel op. Maar als het gaat om beïnvloeding van reis- en parkeergedrag, zouden gemeenten veel meer kunnen doen dan lukraak tarieven verhogen. Tarieven per parkeervoorziening differentiëren bijvoorbeeld, evenals de maximaal toegestane parkeerduur, zegt Peter van der Waerden. Hij promoveerde eind vorig jaar op het parkeermodel Pamela, dat staat voor Parking Analysis Model for predicting Effects in Local Areas.

 

Ook de loopafstand speelt een rol

Met het model is te onderzoeken welk effect maatregelen hebben op de winkelbestemming en de vervoerswijze van centrumbezoekers en op hun parkeergedrag. ‘De prijs van het parkeerkaartje heeft wel het meest effect op keuzegedrag, maar niet het enige’, zegt Van der Waerden. Ook de loopafstand van de parkeerplaats naar het winkelcentrum speelt een rol, net als hoe lang je op een plek mag parkeren.

 

Geen uniform tarief voor binnenstad

‘Mensen die in centrale winkelgebieden willen winkelen, maken een aantal keuzen: Met welk vervoermiddel zal ik gaan, welk winkelgebied bezoek ik, waar parkeer ik de auto of gebruik ik een fietsenstalling?’ Om die reden is het effectief – wanneer je bijvoorbeeld minder auto’s of meer bezoekers naar de binnenstad wilt krijgen - om te variëren met parkeertarieven voor verschillende locaties, volgens Van der Waerden. ‘Dus geen uniform tarief voor de hele binnenstad, maar per voorziening bekijken wat je ermee wilt: welke parkeerduur, welk tarief, hoe zijn de looproutes naar het centrum en kunnen die beter?’

 

Test in de praktijk

Van der Waerden hoopt zijn model nog realistischer te maken door het in de praktijk te testen, in samenwerking met een gemeente. Een theoretische toepassing van het model in de gemeente Veghel pakte positief uit. ‘We hebben ruim vierhonderd mensen gevraagd naar hun verplaatsingsgedrag en dat vervolgens gereproduceerd met ons model. Dat bleek heel aardig te kloppen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Rogier op
Differentieren met tarieven, tijden en parkeerduur heeft als nadeel dat er in een gebied op korte afstand tal van verschillende regelingen zijn die de bezoekende automobilist niet kan overzien. Het zou ook niet nodig zijn als gemeenten de parkeertarieven zouden baseren op service ipv als interessante inkomstenbron en/of mobiliteitsdoeleinden. In de centra van steden ontkom je niet aan betaald parkeren, maar de tarieven- en tijden kunnen veel publieksvriendelijk lees flink omlaag. In de wijken erom heen blauwe zone ipv betaald parkeren, ook veel prettiger voor de bewoners. Er zijn echter nauwelijks gemeenten met servicegericht parkeerbeleid. Misschien dat de crisis en internetwinkelen ze uiteindelijk wakker maakt, maar tot die tijd: idd zoveel mogelijk mijden die plaatsen dan wel stuk(je) lopen naar het centrum.
Door Femke op
Ik woon in Utrecht en ik kom nooit in de binnenstad dus ook niet met openbaar vervoer, omdat het veel te duur is.

Ik ga naar overvecht of naar Maarssen en om de twee maanden naar Kleve in Duitsland gratis parkeren en goedkoop tanken en reken maar dat die tank leeg is , en veel van de boodschappen zijn veel goedkoper dan hier, en gelijk een dagje uit, en aan het eind van de dag naar een heerlijk restaurantje dat tenminste de helft goedkoper is dan hier en dat is al gauw in Duitsland.

Omdat uit eten in NL onbeschoft veel geld kost, en de bediening is niet om naar huis toe te schrijven.
Door Ton (Coördinator) op
Ik kom nooit meer in Amsterdam. Ik weiger 5,70 euri per uur te betalen. Ik ben principeel geen treinreiziger (onbetrouwbaar en klantonvriendelijk) en dus is Amsterdam voor mij geen optie meer. Ik geef dus ook niets meer in die stad uit.
Door Sjors op
Parkeergelden zijn toch helemaal niet om gedrag te beïnvloeden? Het is gewoon innen van nog meer verkapte belastingcenten bij de argeloze burger!
Door Martien Das op
Ik ben ook wel benieuwd naar een vergelijking en analyse van tarieven voor de parkeervergunning voor de 1e (en evt. 2e) auto. Wat voor invloed heeft dit op het autobezit en het gebruik van deelauto's?
Door Har (lijfeigene) op
Parkeergelden zijn een grote bron van inkomsten voor gemeenten, en een grote bron van ergernis voor de burgers van deze gemeenten. Ik moet altijd weer denken aan gescheidenisles op de lager school, waar de lerares vol afschuw sprak over de tol die aan de stadspoort betaald moest worden, en wij dus nu in een betere en vrijere wereld leven, dat was jaren zeventig.
Sowieso is het zot dat wij belasting voor iets moeten betalen waar wij middels belastingen al dubbel en dik voor betaald hebben, dit gaat ook op voor tolwegen.
Door Theo (gepen. ambt) op
Ik vind het tijd worden voor tegenactie en een boycot van de garages en daarmee de bandietenbende. Laat de grote steden links liggen en moet je er onverhoopt toch zijn doe dan een fietsdrager met fiets op je auto, parkeer hem in een niet betaal gedeelte en fiets die 5 of 10 km. Je verdient er geld mee, je blijft nog fit ook en de boeven vangen geen centen.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Het wordt de hoogste tijd dat de wetgever 'paal en perk' gaat stellen aan de absurd hoge Amsterdamse parkeertarieven. Deze gemeente kan beter de nogal lage WOZ-tarieven aanpassen in plaats van het parkeren van auto's steeds als melkkoetje te gebruiken.
Door Jannie op
Ik woon in de buurt van Nijmegen in een dorp waar geen OV rijdt. Als ik wil winkelen rijd ik al jaren niet meer naar Nijmegen vanwege de belachelijke parkeertarieven. Ik gaat ten koste van de ondernemers in de binnenstad. Ik ga liever winkelen in een centrum waar ik niet hoef te betalen voor het parkeren, zoals Wijchen of Boxmeer. Qua bereikbaarheid ook beter te doen dan Nijmegen... En desnoods rijd ik naar Duitsland... Jammer dat het geld dat ik besteed dan niet ten goede komt aan onze eigen ondernemers.
Door Willem (ambtenaar) op
Hoezo effectief? In Utrecht zijn de parkeerinkomsten één van de grootste bronnen van inkomsten. Zonder parkeerinkomsten valt de stad om. Het is dus van het allergrootste belang dat er zoveel mensen komen parkeren, zo lang mogelijk en daarom moeten de prijzen precies goed zijn. Niet te duur want dan jaag je ze weg en gaan de inkomsten omlaag. Dit is NIET cynisch, dit is echt absoluut honderd procent waar. En dat geldt denk ik net zo voor de andere grote steden. Het is gewoon graaien in de portemonnee van de parkeerder. Het is niet veel anders dan in de Middeleeuwen toen er een ketting over de rivier hing. Ordinaire gelegaliseerde struikroverij.