OVV: maatregelen nodig voor veiligheid op weg
Het onderzoek richtte zich niet alleen op de stint, maar ook op andere voertuigen die de fietspaden steeds drukker maken, zoals elektrisch aangedreven stepjes, elektrische skateboards en monowheels. Die zijn niet officieel toegelaten op de weg en dus illegaal. Een voertuig als de elektrische bakfiets, waarin ook tot tien kinderen kunnen worden vervoerd, mag zonder keuring de weg op, terwijl die in veel opzichten lijkt op de stint.
Er zijn maatregelen nodig om de veiligheid van lichtgemotoriseerde voertuigen op de weg te vergroten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) constateert dat er onvoldoende aandacht is voor de veiligheid bij de toelating van dergelijke voertuigen op de weg en dat er te veel verschillende procedures zijn. De raad onderzocht de procedures naar aanleiding van de aanrijding van een trein met een stint, waardoor vier kinderen om het leven kwamen.
Drukte op fietspaden
Het onderzoek richtte zich niet alleen op de stint, maar ook op andere voertuigen die de fietspaden steeds drukker maken, zoals elektrisch aangedreven stepjes, elektrische skateboards en monowheels. Die zijn niet officieel toegelaten op de weg en dus illegaal. Een voertuig als de elektrische bakfiets, waarin ook tot tien kinderen kunnen worden vervoerd, mag zonder keuring de weg op, terwijl die in veel opzichten lijkt op de stint.
Toelating op de weg
Van de 678 mensen die vorig jaar omkwamen in het verkeer, reed 20 procent op een lichtgemotoriseerd voertuig. Volgens de Onderzoeksraad moet de toelating van de zogeheten bijzondere bromfietsen worden ingericht naar Europees model en worden gekeurd door een onafhankelijke instantie, zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Druk vanuit politiek
De OVV benadrukt dat politieke druk bij de toelating van voertuigen op de weg de veiligheid niet ten goede komt, omdat daar nog altijd onvoldoende zicht op is. Volgens de OVV is de politiek wel verantwoordelijk voor de regelgeving, maar niet voor de toelating zelf. ‘De minister noch de Kamer moet treden in de uiteindelijke beoordeling van de veiligheid van (nieuwe) voertuigen.’
‘Lessen trekken’
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil ‘lessen trekken’ uit het rapport over de toelating van de elektrische bolderkar, bekend als de stint. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) trek in dat rapport ‘pijnlijke conclusies’, erkent zij. De OVV concludeert dat er ‘te weinig aandacht was voor de veiligheid omdat ruimte voor innovatie centraal stond’ en dat bij de toelating van de stint ‘dingen niet goed’ zijn gegaan. ‘Dat trek ik me zeer aan en dat moet beter’, zegt Van Nieuwenhuizen. De veiligheid moet op de eerste plek staan. ‘Ik ben daarmee direct gestart door de eisen strenger te maken en ik ga hier met deze aanbevelingen in de hand mee verder.’
Onafhankelijke organisatie
De minister volgt het advies van de raad op om bij de toelating van dit soort speciale voertuigen een onafhankelijke organisatie te betrekken. Totdat dit is geregeld, zijn de adviezen van keuringsdienst RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bindend.
Reactie Tweede Kamer
De veiligheid moet op de eerste plaats komen, ook bij het toelaten van nieuwe voertuigen op de weg. Dat zeggen partijen in de Tweede Kamer na het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de toelating van de elektrische bolderkar de stint. ‘Verkeersveiligheid moet gewoon op één staan bij de toelating van nieuwe voertuigen op de weg’, zegt CDA-Kamerlid Wytske de Pater. ‘Het OVV-rapport laat zien dat die veiligheid uit het oog is verloren.’ Volgens het CDA moet de politiek lessen trekken uit het rapport. Volgens Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) is de raad ‘helder en scherp’ in het rapport. ‘We moeten nu zeker stellen dat er geen enkele twijfel is over de manier waarop voertuigen in Nederland gekeurd worden.’ (ANP)
En laat uw opvolger maar eens nadenken of we met de vrijstellingen voor de zelfrijdende auto niet op exact dezelfde verkeerde weg zijn, voordat ook daar weer honderden onschuldigen het slachtoffer worden.