Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Overijssel wil niet meer goederentreinen

Provinciale Staten van Overijssel willen GS ondersteunen in hun verzet tegen het voornemen van staatssecretaris Mansveld om 60 extra goederentreinen per dag door de provincie te laten rijden. D66-fractievoorzitter Aart Karssen heeft een gezamenlijke motie in voorbereiding.

21 juni 2013

Statenleden in de provincie Overijssel hebben D66-fractievoorzitter Aart Karssen de opdracht gegeven een motie op te stellen die Gedeputeerde Staten oproept zich tegen meer goederentreinen door Overijssel te blijven verzetten.

Gezamenlijke motie tegen extra goederentreinen
Met de motie willen de Staten GS ondersteunen in hun verzet tegen het voorgenomen beleid van de minister om de extra goederen die binnenkomen op de Tweede Maasvlakte via Overijssel en Gelderland te vervoeren met 60 extra goederentreinen per dag. Karssen is op dit onderwerp “trekker” in de Staten en gaat de komende twee weken in overleg met de verschillende partijen om op 4 juli een gezamenlijke motie in te kunnen dienen. ‘Alle partijen willen dat ik verder ga met de motie, zodat die Statenbreed ondersteund kan worden ingediend.’

Betuweroute beter benutten
Volgens Karssen begint het rijk verkeerd met alleen een milieueffectrapportage tussen Zutphen en Hengelo. ‘Je moet eerst alle mogelijkheden aftasten. Het rijk zegt dat ze dat hebben gedaan, maar die onderzoeken zijn volledig ontoereikend.’ De staatssecretaris zou eerst de capaciteit van de Betuweroute zo veel mogelijk moeten benutten en dan vooral in Duitsland. ‘In Nederland wordt slechts 20 tot 25 procent van die capaciteit gebruikt. En de Duitse Betuwelijn is nog lang niet klaar. Zet daar in Duitsland op in. Kijk daarnaast of er nog andere mogelijkheden voor vervoer zijn, zoals over water. Als er dan nog steeds een tekort is, kun je over bestaand spoor vervoeren, maar neem dan alle tracés in ogenschouw. Kijk dus naar alternatieven.’

Samen optrekken met Gelderland
Overijssel wil niet de dupe worden van het streven naar meer passagiersvervoer in de Randstad. Door meer goederenvervoer door Overijssel te laten rijden, zou daarin de Randstad meer ruimte voor komen. ‘We zijn ook niet tegen goederenvervoer naar het achterland, maar doe dan milieueffectrapportages over de hele route vanaf de Tweede Maasvlakte tot Duitsland en neem alle alternatieven mee. Als provincie willen we ook samen optrekken met Gelderland. De staatssecretaris moet wel rekening houden met het unanieme signaal van twee oostelijke provincies.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie