of 59199 LinkedIn

Overijssel 'least' asfalt op stuk N739

De provincie Overijssel betaalt wegenbouwer Dura Vermeer straks voor het gebruik van een strook asfalt op de N739 net buiten Hengelo. Provincie en bouwer testen met deze soort lease-constructie een nieuwe contractvorm.
Eric Brinkhorst/Dura Vermeer

De provincie Overijssel betaalt wegenbouwer Dura Vermeer straks voor het gebruik van een strook asfalt op de N739 net buiten Hengelo. Provincie en bouwer testen met deze soort lease-constructie een nieuwe contractvorm voor het onderhoud van lokale en provinciale wegen.  

Dienst

De provincie gaat niet langer betalen voor de aanleg van asfalt op de weg zelf, maar voor de dienst, de mogelijkheid om er vlot overheen te kunnen rijden. De aannemer is verantwoordelijk voor het asfalt en de kwaliteit ervan. Het is een test voor een jaar op een kilometer provinciale weg tussen de A35 en de bebouwde kom van Hengelo. ‘We zijn bewust begonnen met een klein stukje weg in een relatief korte periode, zodat we kunnen zien welke problemen we tegenkomen met het ontwikkelen van een model voor zo’n overeenkomst op veel grotere schaal,’ zegt Karlijn Mol van Dura Vermeer.

 

Lampen

De bouwer kwam op het idee door een contract dat lampenmaker Philips sloot met luchthaven Schiphol; Philips levert daar geen lampen meer, maar verkoopt licht. Daarbij bleek het energieverbruik fors lager uit te vallen. Volgens Mol kan zoiets ook toegepast worden op het wegbeheer. ‘De belangrijke motivatie is circulariteit. Voor een aannemer die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het asfalt is het veel belangrijker dat materialen herbruikbaar zijn.’ Provincie en bouwer zien vooral voordelen ten opzichte van het traditionele proces, waarbij een partij de weg aanlegt en een ander het onderhoudscontract krijgt. De bouwende partij heeft geen belang bij een weg die weinig onderhoud nodig heeft, en ook niet bij de herbruikbaarheid van de materialen. De partij die het onderhoud doet heeft juist baat bij zoveel mogelijk werk. Met dit contract willen de partijen dat omdraaien.

 

Risico's

Maar dat is overigens niet zonder risico’s. Op de rijkswegen worden vaker contracten afgesloten waarbij één partij het werk uitvoert aan bijvoorbeeld een snelweg, brug of viaduct en vervolgens ook verantwoordelijk is voor het onderhoud gedurende een periode van pakweg 20 jaar. Verschillende aannemers hebben de afgelopen jaren forse verliezen moeten afschrijven op dergelijke contracten. Ook bij dit soort contracten is dat denkbaar. Wat als er veel sneeuw valt en het asfalt veel sneller slijt door regelmatig pekelen? Volgens Mol is het belangrijk dat er duidelijke eisen worden omschreven, en dat het komend jaar duidelijk wordt hoe de verantwoordelijkheden tussen de partijen worden verdeeld.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door doeterniettoe (-) op
Interessant.

@P: hangt af van wie de weg is, als de provincie juridisch eigenaar van de weg is zou een andere aannemer de dienst van DuraVermeer kunnen overnemen.
Door p op
Mooi dat ze het testen en slim om te doen.

En gezien de techniek en aantal aanbieders is het gevaar op een 'lock in' zoals bij ICT klein.

Wel natuurlijk de eigen kennis op peil houden...
Door Henk Donkers op
Prima idee maar wel even iets afspreken over de situatie na een faillisement van de aannemer. Zou jammer zijn als de weg in de failliete boedel verdwijnt.