of 59318 LinkedIn

Overheden kiezen voor Rotterdamse oeververbinding

De regio Rotterdam krijgt een nieuwe oeververbinding tussen de Rotterdamse wijken Feijenoord en Kralingen. Dat hebben de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Den Haag Rotterdam, het ministerie van I&W en de gemeente Rotterdam dinsdagavond besloten.

De regio Rotterdam krijgt een nieuwe oeververbinding tussen de Rotterdamse wijken Feijenoord en Kralingen. Dat hebben de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Den Haag Rotterdam, het ministerie van I&W en de gemeente Rotterdam dinsdagavond besloten.

Locatie

Een nieuwe ontsluiting van de Krimpenerwaard, een vurige wens van een aantal gemeenten in Oost Zuid-Holland, lijkt daarmee definitief van de baan. Welke vorm de oeververbinding precies gaat krijgen is nog niet duidelijk. Ook de precieze locatie moet nog worden onderzocht.

 

Doorstroming

De nieuwe verbinding moet de bereikbaarheid van de stad en de doorstroming van het verkeer erlangs verbeteren. Vooral de A16, die over de nabijgelegen Van Brienenoordbrug loopt, is erg druk. Een oeververbinding tussen de Van Brienenoordbrug en de Willemsbrug in de binnenstad is het meest kansrijk, denken de overheden. Rotterdam wil op de zuidoever een nieuwe stadsdeel -Feijenoord City- ontwikkelen, met een nieuw stadion en woon-, winkel- en horecagebieden.

 

Vorm

De overheden gaan nu verder onderzoeken welke vorm de verbinding moet krijgen. Een brug is de minst dure optie, maar het ruimtegebruik kan de verdere bebouwing van de Maasoevers in de weg zitten. Er gaan ook stemmen op om een eventuele tunnel niet alleen voor autoverkeer aan te leggen. Een tweede metroverbinding onder de Maas is een wens van veel Rotterdammers, en zou het oosten van de stad beter ontsluiten met openbaar vervoer. Ook stadsvervoerder RET is blij met de plannen voor een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding. 'Aan de Oostkant van Rotterdam-Zuid is er geen metroverbinding en is beter vervoer nodig,' zegt RET-directeur Maurice Unck. 'Daarnaast maakt deze nieuwe verbinding het nog aantrekkelijker om de auto aan de rand van de stad te laten staan en daar over te stappen op het OV.'

 

Algerabrug

Hoeveel de verbinding uiteindelijk gaat kosten hangt af van de gekozen variant. Er ligt nu een bedrag van 480 miljoen euro voor de infrastructurele ingrepen in de regio. 90 miljoen euro wordt uitgetrokken voor de zogenaamde Algeracorridor, de verbinding over de Hollandse IJssel naar de Krimpenerwaard. De huidige Algerabrug is te smal voor een goede doorstroming en staat dagelijks muurvast. De regio gaat daarvoor meerdere varianten onderzoeken.

 

Robuust

Brancheorganisatie evofenedex is blij dat ‘het drukste wegvak van Nederland eindelijk wordt aangepakt’, maar vindt de maatregelen onvoldoende. ‘Een extra oeververbinding voor de Krimpenerwaard blijft nodig voor een robuuster netwerk. In geval van calamiteiten wil je een alternatief hebben. Dat is een gemiste kans voor de regio’, zegt algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.