of 61441 LinkedIn

OV het schoonst in Stadsregio Arnhem Nijmegen

Het KpVV (Kennisplatform Verkeer en Vervoer) liet onderzoeken hoeveel CO2-uitstoot per reizigerskilometer door de bussen wordt geproduceerd. In de Stadsregio Arnhem Nijmegen is dat 17 gram per reizigerskilometer.

De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft veruit de laagste CO2-uitstoot van het openbaar vervoer in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het KpVV (Kennisplatform Verkeer en Vervoer), zo meldt de stadsregio.

Flevoland tweede, Haaglanden laatste

Het KpVV liet in de periode november 2013 tot en met maart 2014 onderzoeken hoeveel CO2-uitstoot per reizigerskilometer door de bussen wordt geproduceerd. In de Stadsregio Arnhem Nijmegen is dat 17 gram per reizigerskilometer. Deze regio is daarmee de laagste van Nederland. Daarop volgt de provincie Flevoland met 87 gram CO2-uitstoot per reizigerskilometer en de hoogste uitstoot is 177 gram per reizigerskilometer in Stadsgewest Haaglanden.

 

Nog niet definitief

Het onderzoek zelf is nog niet beschikbaar. De Stadsregio meldt deze resultaten na inzage in de eerste versie die aan de overheden is voorgelegd, meldt het  KpVV. Pas na verwerking van commentaar van andere partijen kan het rapport definitief worden vastgesteld, aldus het kennisplatform. Voor de Stadsregio Arnhem Nijmegen waren de eerste uitkomsten desondanks al reden voor een verheugd persbericht.

 

Groene Cockpit

De voorzitter van de Stadsregio Arnhem Nijmegen, Wim Dijkstra, meldt daarin dat hij niet verbaasd is over het resultaat. ‘We wisten al dat we het groenste openbaar vervoer van Nederland hebben met onze trolleys op groene elektriciteit en onze bussen op groen gas.’ Dat heeft volgens hem te maken met de strenge duurzaamheidseisen die de stadsregio stelt aan de aanbesteding van het openbaar vervoer. De stadsregio ontwikkelde daarvoor een zogenoemde ‘Groene Cockpit’, waarmee kosten en opbrengsten van duurzame aandrijfsystemen berekend kunnen worden.

 

Weinig kosten, veel milieuwinst

Dijkstra: ‘Uit de cockpit bleek dat het verduurzamen van de concessie nauwelijks extra kosten met zich meebracht, maar wel een enorme milieuwinst boekte. Op basis hiervan heeft de stadsregio het vergroenen van het openbaar vervoer in het Programma van Eisen opgenomen. Hermes, die onder de naam BRENG, het openbaar vervoer in de stadsregio verzorgt, heeft volledig aan deze eisen voldaan, waardoor we nu dit resultaat hebben bereikt.’ De ‘Groene Cockpit’ wordt inmiddels ook door andere ov-autoriteiten gebruikt. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Boris (jurist) op
Waarom blijft stadgewest Haaglanden weer zo achter? Den haag heeft gelukkig wel aardgasbussen rijden.
Door Opmerker op
Vraagje: waar vandaan komt de groene electiciteit? Windmolens, of kolencentrale?
Door Jannie (Inwoner van Nijmegen) op
Goh, mooi zo'n resultaat. Levert het de passagiers ook nog wat op? Die betalen in juist deze regio nml. de hoofdprijs voor hun OV...
Denk nml. dat de CO2 uitstoot van auto's juist flink is gestegen sinds de invoering van deze prijzen. Wie gaat er nou nog met het OV (behalve studenten)? De auto is een stuk goedkoper als je met je gezin in de regio wilt reizen... Misschien moet men dat dan ook meteen in het onderzoek meenemen.