of 62236 LinkedIn

Opgetogen reacties op groen licht Duitse Betuweroute

In Rotterdam en Overijssel wordt opgetogen gereageerd op het nieuws dat Duitsland de financiering rond heeft voor de aanleg van een derde spoor in de Betuweroute. 'Dit is een hele belangrijke stap.'

Bijna uitgelaten zijn de reacties op het nieuws dat de financiering voor het Duitse deel van de Betuweroute rond is. ‘Het heeft heel lang geduurd, maar we zijn heel blij.’

Forse impuls voor Betuweroute
De contracten voor een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen zijn getekend, maakte Duitse autoriteiten deze week bekend. Daarmee krijgt de Betuweroute een forse impuls. Keyrail, exploitant van de Betuweroute, zegt tegen Omroep Gelderland dat per week 1500 treinen extra gaan rijden. Dat is drie keer zoveel als nu. Daarbij beloven zij binnen de wettelijke normen voor lawaai en trillingen te blijven. Mochten mensen toch hinder ondervinden, dan verwijst Keyrail hen naar “instanties” waar ze eventueel compensatie kunnen krijgen.

Lijn gereed in 2022
Met de aanleg van het derde spoor komt er een rechtstreekse verbinding voor containervervoer tussen de Rotterdamse Maasvlakte en het Ruhrgebied. Door financieringsdiscussies tussen de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen en de Duitse regering heeft de aanleg jarenlange vertraging opgelopen. In eerdere plannen was al sprake van een derde spoor in 2003. Nederland begon al een beetje nerveus te worden, aangezien de Tweede Maasvlakte gebruik wil maken van de lijn om meer goederen naar het achterland te kunnen vervoeren. In het huidige plan zou de lijn af moeten zijn in 2022.

'Dit is heel goed nieuws'
Rotterdam reageert erg opgetogen op het nieuws. ‘We zijn erg tevreden, dit is heel goed nieuws’, zegt woordvoerder van wethouder Jeannette Baljeu die Havenzaken in haar portefeuille heeft. ‘Dit is erg belangrijk voor de bereikbaarheid en de goederenstroom. Op deze manier kunnen we de modal shift, de verdeling over de verschillende modaliteiten, beter verdelen: meer spoor en water en minder weg. Dit is een hele belangrijke stap, ook de verbinding met Noordrijn-Westfalen.’ Het proces heeft lang geduurd, maar als nu 2022 als opleverdatum wordt genoemd, dan houdt Rotterdam daar ook rekening mee. ‘Voor de tussentijd bedenken we andere oplossingen, maar dit is en belangrijke structurele oplossing.’

'Dit biedt veel perspectief'
Ook Aart Karssen, D66-fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Overijssel en “trekker” van het verzet van Overijssel en Gelderland tegen meer goederentreinen over bestaand spoor door Oost-Nederland, is blij met het nieuws, maar toch ook verbaasd. ‘Ik dacht dat de procedure was dat het eerst planologisch rond moest zijn en dan pas de toestemming van de Bundesregering zou komen. Blijkbaar is dit proces door de invloed van de Nederlandse regering, en misschien ook wel door Europa, versneld.’ Hij wil nu dat eerst de Betuweroute optimaal wordt benut evenals vervoer over water en dan pas wordt gekeken naar vervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland. ‘Er zitten ongetwijfeld nog adders onder het gras, maar dit en de nieuwe terminal in Duisburg voor vervoer over water, bieden veel perspectief.’

De lijn tussen Emmerich en Oberhausen wordt 73 kilometer lang en kost ongeveer 1,5 miljard euro.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (Overheidsdienaar) op
Met grote verbazing lees ik dan de betogen van politieke nitwits als Aart Karssen van D66. Iemand die zich kennlijk geheel niet schaamt voor zijn gebrek aan technische en geografische kennis en op goedkope gronden graag een grotere populist wil zijn dan Pim Fortuyn ooit was.Vervoer en logistiek zijn gewoon van groot belang voor de Nederlandse economie. Ons land heeft daarentegen altijd weinig of volstrekt verkeerd geïnvesteerd in spoorwegvervoer. De Betuweroute is veel te duur geworden. Juist voor de werkgelegenheid is logistiek uiterst belangrijk. Wie kijkt naar de geografie, die weet dat Nederland zeker drie tot vier hoofdspoorverbindingen met Duitsland zal moeten onderhouden. Kennelijk vindt meneer de politicus de werkgelegenheid voor mensen in uitvoerende beroepen totaal onbelangrijk. Het tekent ook het waar elitaire karakter van D66. De industrie moet vooral gestimuleerd worden om het goederenvervoer stiller te maken. Niet door honderden keren de Berlijnse Muur in het landschap na te bouwen, maar door stille en duurzame rem- en wieltechnieken.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners