Bonte zit regelmatig om de tafel met gemeenten die meer laadpalen willen neerzetten. Zijn advies: 'Wie een elektrische auto bestelt, moet vanaf de eerste dag op kunnen laden. Het moet daarom zo makkelijk mogelijk zijn om een laadpaal aan te vragen.' Inwoners van Rotterdam kunnen zo’n aanvraag indienen via Laadpaalnodig.nl. Ook steeds meer andere gemeenten gebruiken die website. In de toekomst is het misschien niet eens meer nodig om zo’n aanvraag te doen. Rotterdam wil in 2021 een systeem invoeren dat autoverkopen analyseert om te voorspellen in welke straat laadpalen nodig zijn.

 

Emissieloos

Elektrische auto’s worden snel populairder. In de eerste negen maanden van 2019 zijn voor het eerst meer volledig elektrische auto’s dan diesels verkocht, blijkt uit cijfers van kenniscentrum Aumacon. Begin dit jaar reden er volgens het CBS zo'n 45.000 volledig elektrische auto's rond in Nederland. Sindsdien zijn er bijna 30.000 elektrische auto's verkocht. Eind september telde Nederland zo’n 47.000 (semi-)publieke laadpunten. In het regeerakkoord staat de ambitie dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn. Daar zijn 1,8 miljoen laadpunten voor nodig. Alleen Amsterdam heeft meer laadpunten (4824) dan Rotterdam. Daarna volgen Den Haag (2580) en Utrecht (1718). (ANP)