Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Ook Rotterdam pakt vervuilende scooters aan

In navolging van de gemeente Den Haag begint ook Rotterdam deze maand een sloopregeling voor vervuilende brommers en scooters. Eigenaren van een brom- of snorfiets van voor 2010 komen in aanmerking voor een premie van 300 euro als zij die ter vernietiging aanmelden. Eerder voerde de Maasstad al een succesvolle sloopregeling voor vieze auto’s in.

15 januari 2018

In navolging van de gemeente Den Haag begint ook Rotterdam deze maand een sloopregeling voor vervuilende brommers en scooters. Eigenaren van een brom- of snorfiets van voor 2010 komen in aanmerking voor een premie van 300 euro als zij hun vervoermiddel ter vernietiging aanmelden. Eerder voerde de Maasstad al een succesvolle sloopregeling voor vieze auto’s in. 

Gebrek aan handhavers 

Anders dan in Den Haag hoeft de brommerbezitter de 300 euro niet te besteden aan een alternatief elektrisch vervoersmiddel. ‘We hebben dat wel overwogen’, geeft woordvoerder Anna Feiner van de gemeente Rotterdam aan. ‘Maar we voorzagen problemen door gebrek aan handhavingscapaciteit. Daarom hebben we daarvan afgezien. Omdat in EU-verband per 1 januari al strengere uitstootregels voor nieuwe brommers en scooters zijn vastgesteld, betekent elke vervanging sowieso een verbetering.’

Subsidie voor maaltijdbezorgers   
Wel voert Rotterdam parallel aan de sloopregeling een subsidie in voor maaltijdbezorgers die overstappen op de elektrische fiets. Zij kunnen tot 50 procent van de investering terugkrijgen (met een maximum van 1.000 euro en één fiets per koeriersbedrijf). In Rotterdam staan nu in totaal 15.800 bromfietsen en 21.200 snorfietsen geregistreerd.

Milieuzone
Ook andere grote steden leggen het gebruik van vervuilende brommers en scooters aan banden. Amsterdam voerde met ingang van 1 januari van dit jaar een milieuzone voor deze voertuigen in, tenzij ze na 1 januari 2011 werden gefabriceerd. In Utrecht staan eveneens beperkende maatregelen op stapel. Eerder maakten al vijfduizend Rotterdammers gebruik van een vergelijkbare regeling voor vervuilende dieselauto's. 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

wilfred
Waarom niet de minerale tweetaktolie verbieden. Er zijn goede alternatieven als Triboron voor de mengsmering Triboron is een Zweeds product en wordt geïmporteerd door Future2green. Geen rook en stank meer en de tweetakt kan gewoon blijven.
J. Onderdelinden
Is er al bekend wanneer de milieuzone voor scooters in Rotterdam wordt ingevoerd en zo ja, gaat dit op basis van de emissiecode/ Euronorm of op basis van de DET?
Advertentie