Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Onervarenheid maker Fyra al jaren zorg

Na wat getouwtrek met het ministerie van Infrastructuur en Milieu is een verrtrouwelijk onderzoeksrapport - met her en der wat delen doorgestreept - donderdag door de Tweede Kamer alsnog gepubliceerd. Vanwege alle problemen met de Fyra wilden Kamerleden dat het stuk toch naar buiten zou komen.

14 februari 2013
In 2005 waren er bij het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat al vermoedens dat de onervarenheid van Fyra-maker AnsaldoBreda voor problemen kon gaan zorgen. In de zomer van dat jaar werd definitief duidelijk dat de levering van het in Italië bestelde V250-materieel vertraagd raakte.

Vertrouwelijke informatie

Dat staat in een onderzoeksrapport dat een commissie van de Tweede Kamer zes jaar geleden opstelde. Het rapport werd eerder niet gepubliceerd omdat er vertrouwelijke informatie in staat. Nu er zoveel problemen zijn met de Fyra wilden Kamerleden dat het stuk toch naar buiten zou komen. Na wat getouwtrek met het ministerie is het document - met her en der wat delen doorgestreept - donderdag door de Tweede Kamer alsnog gepubliceerd.

Conflict België

Het rapport is een soort tijdlijn van de gebeurtenissen tussen 1996 en 2006. Het laat onder meer zien dat er al bij de aanbesteding van de hogesnelheidslijn aan HSA (een dochterbedrijf van NS en KLM) van alles niet volgens het boekje ging. Door de jaren heen komen er steeds meer problemen bij: er is een conflict met België, er moet worden geïnvesteerd in het spoorbeveiligingssysteem ERTMS en HSA dringt aan op minder hoge kosten.

Kwetsbaarheid Staat

Ook wordt in het rapport gerefereerd aan de kwetsbare positie van de Staat, die als enig aandeelhouder van de NS ook een groot belang heeft in HSA. ,,Als HSA failliet zou gaan (…) zal de rekening de facto ook grotendeels bij de Staat neerslaan’’, schrijft de commissie in 2007. Eind 2011 wordt die vrees bewaarheid: minister Melanie Schultz sluit een deal van honderden miljoenen euro’s met de NS om te voorkomen dat HSA omvalt. Een faillissement zou Nederland miljarden hebben gekost.

Verder onderzoek nodig

SP-Kamerlid Farshad Bashir is blij dat het rapport nu openbaar is. ,,Alles wat fout kon gaan, is fout gegaan’’, stelt Bashir. ,,Iedereen werkte langs elkaar heen. Amateurisme ten top.’’ Ook Stientje van Veldhoven van D66 is tevreden dat het rapport door iedereen kan worden gelezen. ,,Al met al laat dit rapport zien dat er verder onderzoek nodig is’’. Sander de Rouwe van het CDA stelt op basis van het stuk dat HSA zijn naam eer aandoet: ,,Hopeloos Slecht Aanbesteed''.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rik / journalist
Terwijl de miljoenen kostende Fyratreinen werkloos staan geparkeerd in Amsterdam, wordt reizigers op het station Almere Poort verboden om in te stappen omdat de trein over- overvol is. Kwestie van prioriteiten. Duizenden forenzen vervoeren in het randstedelijke gebied Almere, Amsterdam of een mislukt prestigeprojecten met fout op fout gestapeld.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
En kijk vooral ook hoe blij de top van de NS met zichzelf is. Als er een blaadje op de rails ligt gooien ze meteen de helft van de treinen er uit en vervolgens maken ze wereldkundig dat heel Europa jaloers naar die reisplanning bij calamiteiten kijkt. Sommige mensen hebben echt geen enkel schaamtegevoel.
M.Jungmann / netwerkbeheerder
De NS roept bovendien trots dat de winterdienstregeling werkt. maar elke keer dat ze die dienstregeling gebruiken zitten de treinen zo vol dat ze mensen op het station laten staan..... Ik ben daar zelfs mee op omroep flevoland geweest die hebben gefilmd hoe ik op het perron bleef staan omdat de trein te vol was en ik er echt niet meer bij paste... dit was geen exces dit is elke keer met de uitgeklede dienstregeling.idd bij de NS hebben ze geen enkel schaamtegevoel meer.... bizar...
JanPieter Janse / Directeur GolfslagAdvies & Projecten Historisch Water
Bijzonder artikel in BB. Onderzoek naar de Fyra aanbesteding. Nu graag ook met link naar het rapport zelf zodat velen deze beschamende overheidshandelingen kunnen lezen en hun eigen politieke conclusies kunnen trekken.
Hannes Haganum / kritisch lezer
De hele vervoerswereld zag dit probleem al jaren geleden aankomen, maar de ambtenaren op het ministerie van V&W, later I&M, sliepen rustig verder, cq. waren te druk met plannen voor het asfalteren van een paar natuurgebieden. Het is volkomen onbegrijpelijk dat I&M dit heeft laten gebeuren en zelfs nu nog boetes oplegt voor wanprestatie. De markt werkt nu samen met de gemeente Den Haag aan alternatieven.
Advertentie