Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Noorden krijgt onderzoek naar Lelylijn

Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe spoorlijn van Lelystad, via Drachten naar Groningen. Ondernemers en bestuurders in de noordelijke provincies zijn blij dat er schot zit in de nieuwe spoorlijn, maar niet iedereen is onverdeeld enthousiast.

04 december 2019
route-ll.jpg

Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe spoorlijn van Lelystad, via Drachten naar Groningen. Ondernemers en bestuurders in de noordelijke provincies zijn blij dat er schot zit in de nieuwe spoorlijn, maar niet iedereen is onverdeeld enthousiast.

Reistijd

In Groningen en Friesland wordt al decennia geroepen om een snelle verbinding. Gemeenten als Drachten en Emmeloord liggen ver van een treinstation, en een nieuwe lijn zal de reistijd tussen Amsterdam en steden als Leeuwarden en Groningen aanzienlijk verkorten. Treinverkeer naar het Noorden vanuit de Randstad moet nu altijd met een omweg via Zwolle.

Haalbaarheid

De Tweede Kamer stemde dinsdagmiddag in met een onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe spoorlijn. Die heet tegenwoordig de Lelylijn, maar ging tot 2007 onder de naam Zuiderzeelijn. Opeenvolgende kabinetten hadden tot 2007 miljarden gereserveerd om die lijn aan te leggen, maar verschillende rapporten lieten destijds zien dat de kosten voor de aanleg van de lijn niet werden gedekt door de baten. Toen de Tweede Kamer twaalf jaar geleden besloot om de Zuiderzeelijn af te blazen, ging een dikke twee miljard euro naar andere infrastructurele maatregelen in Friesland en Groningen.

Lobby

Maar de afgelopen jaren kwam er een nieuwe lobby om het initiatief nieuw leven in te blazen. De tijden zijn in twaalf jaar veranderd: de auto is bezig met een terugtocht, en de toekomst is aan minder CO2-uitstotende alternatieven. De gemeente Noord-Oostpolder besloot in maart om in Den Haag steun te zoeken. Ook Friese en Groningse gemeenten en vooral de ondernemers in de regio zien de lijn wel zitten. De provincie Flevoland is niet tegen, maar zegt zelf geen geld hebben om aan het initiatief bij te dragen.

Vertraging

Sommige bestuurders en ondernemers zien de bui echter al hangen: met een onderzoek is er beslist nog geen garantie dat de spoorlijn er nu wel komt. Sterker nog, sommigen beschouwen het als een typisch Haags middel om besluitvorming te vertragen, en het momentum uit een initiatief te halen. Ook wordt gevreesd dat een onderzoek naar een nieuwe lijn het aanpassen van de bestaande lijn, een belofte van de minister, wordt vertraagd. De Groningse wethouder Philip Broeksma vreest voor de kosten van de Lelylijn. ‘De investering in bestaand spoor kost miljarden, dat is een tegenvaller, maar de kosten van de Lelylijn zijn nog niet duidelijk,’ zei hij tegen RTV Noord. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft al aangegeven dat ook de betrokken provincies hun deel moeten bijdragen als het tot realisatie van de lijn komt.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul / projectleider
Tja, haalbaarheidsonderzoek. Het blijft ook politiek hoe belangrijk je bepaalde maatschappelijke baten ziet-anders hadden ze het wel eerder aangelegd en was Zwolle niet tweede spoorknooppunt van Nederland geworden.



Ik zou zeggen maak er meteen een ICE van Amsterdam-Groningen-Hamburg-etc.
Noordoostpoldernaar
Het is de gemeente Noordoostpolder en niet de gemeente Emmeloord of Noord-Oostpolder
Advertentie