of 59123 LinkedIn

Noorden gaat voor slimme laadpalen

Bijzonder aan de noordelijke laadpalen is dat de initiatiefnemers met meerdere energie leveranciers willen gaan werken. Tot nu toe is het in Nederland gebruikelijk om de concessie voor tien jaar aan één energieleverancier te verlenen.

De provincies Groningen en Drenthe bestellen samen met 30 gemeenten in totaal 1.000 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Daarvan zullen er 700 in Groningen en 300 in Drenthe worden geplaatst. 

Voor de financiering zal de provincie Groningen namens alle participerende partijen een beroep doen op de Green Deal ‘openbaar toegankelijke elektrische laadinfrastructuur’ van het rijk. Voorwaarde voor de provincies is dat de voor de laadpalen noodzakelijke energie duurzaam wordt opgewekt.

Meerdere leveranciers
Bijzonder aan de noordelijke laadpalen is dat de initiatiefnemers met meerdere energie leveranciers willen gaan werken. Tot nu toe is het in Nederland gebruikelijk om de concessie voor tien jaar aan één energieleverancier te verlenen. Door dat niet te doen wordt het mogelijk gemaakt dat elke stroomleverancier via zijn eigen laadpassen energie kan aanbieden. Zo kan straks bijvoorbeeld ook stroom worden opgewekt via het zonnepark van de lokale buurtcoöperatie. Het is de bedoeling dat alle duizend laadpalen tussen 2019 en 2022 in de provincies worden geplaatst.

Uit de jaarlijkse benchmark ‘Openbaar laden’ van het adviesbureau Over Morgen bleek eerder dit voorjaar dat de gemeenten Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Schiermonnikoog, Amstelveen en Barendrecht het best scoorden met hun netwerk aan openbare laadpalen. Het noorden en oosten van Nederland bleken blijkens diezelfde benchmark nog amper voorbereid op de toenemende vraag naar elektrisch rijden. Daar moet nu verandering in komen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Een mooie actie van deze provincies, vooral omdat ze daar alleen duurzaam opgewekte stroom voor willen gebruiken, die hebben we nog maar in heel beperkte mate, maar goed voor de bewust wording: auto rijden kan alleen zolang er aanbod van duurzame stroom is, en bij gebrek aan zon en wind kan je gaan fietsen of lopen! Welke provincies volgen dit gedurfde principe? Deze 'bestuurders' hebben lef!
Door H. Wiersma (gepens.) op
De hamvraag is natuurlijk wel of elektrisch autorijden de toekomst is. Zo lang de grootste accuproblemen (o.a. gebruiksduur en grondstofproblemen) nog niet zijn opgelost blijven dit nogal risicovolle investeringen waar hooguit een subsidiërende taak voor de Overheid kan liggen. Misschien wordt de toekomst wel rijden op waterstof?