Noorden gaat voor slimme laadpalen
Bijzonder aan de noordelijke laadpalen is dat de initiatiefnemers met meerdere energie leveranciers willen gaan werken. Tot nu toe is het in Nederland gebruikelijk om de concessie voor tien jaar aan één energieleverancier te verlenen.
De provincies Groningen en Drenthe bestellen samen met 30 gemeenten in totaal 1.000 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Daarvan zullen er 700 in Groningen en 300 in Drenthe worden geplaatst.
Voor de financiering zal de provincie Groningen namens alle participerende partijen een beroep doen op de Green Deal ‘openbaar toegankelijke elektrische laadinfrastructuur’ van het rijk. Voorwaarde voor de provincies is dat de voor de laadpalen noodzakelijke energie duurzaam wordt opgewekt.
Meerdere leveranciers
Bijzonder aan de noordelijke laadpalen is dat de initiatiefnemers met meerdere energie leveranciers willen gaan werken. Tot nu toe is het in Nederland gebruikelijk om de concessie voor tien jaar aan één energieleverancier te verlenen. Door dat niet te doen wordt het mogelijk gemaakt dat elke stroomleverancier via zijn eigen laadpassen energie kan aanbieden. Zo kan straks bijvoorbeeld ook stroom worden opgewekt via het zonnepark van de lokale buurtcoöperatie. Het is de bedoeling dat alle duizend laadpalen tussen 2019 en 2022 in de provincies worden geplaatst.
Uit de jaarlijkse benchmark ‘Openbaar laden’ van het adviesbureau Over Morgen bleek eerder dit voorjaar dat de gemeenten Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Schiermonnikoog, Amstelveen en Barendrecht het best scoorden met hun netwerk aan openbare laadpalen. Het noorden en oosten van Nederland bleken blijkens diezelfde benchmark nog amper voorbereid op de toenemende vraag naar elektrisch rijden. Daar moet nu verandering in komen.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.