of 63000 LinkedIn

Noordelijke provincies kunnen 220.000 extra woningen bouwen

© Shutterstock
© Shutterstock
10 reacties

De provincies Drenthe, Flevoland, Friesland en Groningen kunnen ongeveer 220.000 woningen meer bouwen dan eerst werd voorzien, mits er een snellere spoorverbinding met de Randstad komt en al bestaande verbindingen met de rest van het land worden verbeterd. Dat staat in het plan 'Bouwstenen voor het Deltaplan', dat de vier provincies samen met de gemeenten Assen, Emmen, Groningen en Leeuwarden maandag presenteren aan de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet.

Bovenop de 100.000
Volgens het plan is het mogelijk 220.000 extra woningen te bouwen, bovenop de 100.000 woningen die al in de vier provincies op de planning staan. Het gaat om 45.000 huizen in Drenthe, 80.000 in Flevoland, 45.000 in Friesland en 50.000 in Groningen.

Bereikbaarheid
De provincies stellen wel als vereiste voor de extra woningen dat de bereikbaarheid tussen Noord-Nederland en de Randstad wordt vergroot. Daarvoor zien ze graag investeringen in de bestaande spoorlijnen, maar ook in nieuwe spoorlijnen zoals de Lelylijn (40 minuten reistijdwinst) en de Nedersaksenlijn (tussen Enschede en Groningen). Het plan beraamt de investeringen voor de infrastructuur op 9,5 miljard euro.

Noorden aantrekkelijk maken
De Tweede Kamer stemde in december 2020 in met de opdracht voor het 'Deltaplan voor en van het Noorden', een plan om wonen en werken in het noorden van het land aantrekkelijker te maken. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk (Tegenwerker) op
Het grote plan voor Nederland ontbreekt. We hebben een (inmiddels demissionaire)REAgering en geen REgering. Wanneer wordt er een grens gedefinieerd? We moeten naar MINDER economie en MINDER mensen. We moeten CONSUMINDEREN. Stop het volproppen van dit land.
Door drs. E. Nabled op
En om dat allemaal op te vangen zijn er nog duizenden hectares landbouwgrond nodig voor al die mensen die er bij gaan komen in de vorm van ziekenhuizen, scholen, sportvelden, parken, industrieterreinen, distributiedozen, bedrijfshallen, winkels, zonneparken, windparken etc., etc. En dat noemen ze dan het Noorden aantrekkelijker maken. Mijn reet!
Door Spijker (n.v.t.) op
In het plan ontbreekt een essentieel onderdeel, namelijk de structurele werkgelegenheid voor de mensen die in de nieuw te bouwen woningen komen te wonen. Aan onvoldragen voorstellen heeft een Kabinet niet veel.
Door Johan op
Daar zitten we in het Noorden dus niet op te wachten. Grenzen dicht voor gelukszoekers en westerlingen. De overbevolking is al in de jaren zeventig onderkend maar onze linkse rakkers zijn niet geschikt om te besturen.
Door Zipje op
Een met Peter dat het goed zou zijn als er beleid werd gevoerd om de bevolking niet langer te laten groeien. Maar zolang dat nog niet het geval is moet je voor die groeiende bevolking voor voldoende woningen zorgen. Die moet je bouwen waar nog ruimte is en dat is in het noorden. Iedereen snapt dat als je extra woningen bouwt je ook je infrastructuur daar op moet aanpassen.
Door Peter (Medewerker) op
Het allermooiste zou zijn als er een partij aan de macht komt die ervoor zorgt dat de bevolking niet langer groeit. Maar als zelfs in het partijprogramma van Groen Links overbevolking nog niet als een probleem wordt gezien, dan is er echt iets mis. Feitenvrije politiek. Probleem I = bevolkingstoename. Onze Jessias de heer Klaver begrijpt het allemaal niet zo. Hij heeft zelfs een houtpelletkachel. En drie kinderen maar liefst.
Door RechtsDoorZee op
Doen, is veel zinniger dan de verlenging van de NZ-lijn naar Schiphol, een traject waar al 12 keer per uur een trein rijdt. Dat laatste is weer een voorbeeld van achterlijk 'Randstad First' beleid.
Door Robin (influencer) op
Wonen in het Noorden is al heel lang super aantrekkelijk en dat mag van mij vooral zo blijven, maar ik ben bang dat de drang om de kip met de gouden eieren te slachten te groot is voor de bestuurders.....
Door Jan (beleid) op
Wonen en werken voor wie aantrekkelijker te maken? "wij" zijn de gelukkigste mensen in Nederland. Dat wil ,ik graag zo houden. Dan maar wat minder salaris. 40 minuten reiswinst. Voor wie is dat belangrijk? Leeuwarden - Amsterdam is nu ca 2 1/2 uur met de trein. Van station naar station. Dan ben je er nog niet eens. Pak dan de elektrische auto: 1 1/2 uur. Van huis naar bestemming! Volgens mij willen "wij" dat helemaal niet. Prestigeprojecten voor megalomane gedeputeerden (en wethouders) en de bouwers willen natuurlijk bouwen (met de nodige greenwashing natuurlijk :-).
Door Rellie op
Daar gaan we als rechtgeaarde Friezen maar eens dwars voor liggen, tenzij ze al die 320.000 woningen gewoon in Flevoland bouwen en die Lelylijn er niet komt.