of 60220 LinkedIn

Noord-Holland gaat verdiepte variant A8-A9 onderzoeken

Een verbinding tussen de A8 en A9 met een tunnel lijkt definitief van de baan. Volgens de provincie Noord-Holland is het niet mogelijk om de monumentale Stelling van Amsterdam, waarvan een deel vlak na de afrit van de A9 moet worden gepasseerd, voldoende te beschermen. De provincie wil nu wel gaan onderzoeken of een verdiepte ligging mogeijk is.

Een verbinding tussen de A8 en A9 met een tunnel lijkt definitief van de baan. Volgens de provincie Noord-Holland is het niet mogelijk om de monumentale Stelling van Amsterdam, waarvan een deel vlak na de afrit van de A9 moet worden gepasseerd, voldoende te beschermen. De provincie wil nu wel gaan onderzoeken of een verdiepte ligging mogeijk is.

Ruimte

De Stelling van Amsterdam, een reeks van verdedigingswerken rond Amsterdam, is UNESCO-werelderfgoed. Een deel daarvan ligt dicht langs de A9, wat betekent dat een eventuele aansluiting op een verbinding met de A8 weinig ruimte heeft. Als de weg dan ook in een tunnel moet worden gelegd, zou die heel breed moeten worden, wat voor de aanleg weer een enorme impact zou hebben op het landschap van de Stelling. Een langere tunnel van 2,5 kilometer is ook geen oplossing, onder andere vanwege de grotere druk op nabijgelegen natuurgebieden.

 

Zwakke plek

Over een verbinding tussen de A8 en de A9 wordt al decennialang gepraat. De snelwegverbinding tussen Amsterdam-Noord, de Zaanstreek en Beverwijk/Uitgeest staat al sinds de jaren zestig op de kaart ingetekend, maar de A8 werd nooit verder aangelegd dan Westzaan, waar de snelweg eindigt in een provinciale  route door Assendelft. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het ontbreken van de verbinding een zwakke plek is in de ontsluiting in de Amsterdamse Metropoolregio. Een goede verbinding zou flink kunnen bijdragen aan een vermindering van de files op de ring.

 

Golfbaan

De provincie, gemeenten en regio, die samenwerken in het project, kozen in eerste instantie voor een variant die direct aansloot op de bestaande afrit Heemskerk, maar in 2018 besloot de provincie, de grootste geldschieter voor het project, die optie te schrappen. De Heemskerk-variant viel 180 miljoen duurder uit dat de variant waar nu voor gekozen is: een loodrecht naar het westen doorgetrokken A8, dwars door de Heemskerkse golfbaan. Er moet dan wel een nieuwe afrit op de A9 worden gemaakt.

De provincie wil volgend jaar de knoop doorhakken met een go/no go-besluit. Daarna moet ook het rijk er nog over beslissen. Belangrijk wordt ook of UNESCO zich kan vinden in de aanpassingen die nodig zullen zijn in de Stelling van Amsterdam en het monument de erfgoedstatus kan behouden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Ach ja, ze zijn pas een jaar of 70(!) er op aan het studeren. Volgens een wegenkaart uit 1977 zou de verbinding in 1983 gereed moeten zijn. Arm Krommenie en Assendelft...