Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

‘Nog 800 miljoen nodig voor regionale fietsroutes’

Provincies, gemeenten en het rijk moeten nog zo’n 800 miljoen euro extra uittrekken om de regionale fietsroutes in Nederland optimaal te benutten en nieuwe routes aan te leggen. Dat concludeert de Fietsersbond na een eigen inventarisatie van de bestaande infrastructuur en de plannen die er al zijn. Het bedrag komt bovenop hetgeen nu al is begroot.

16 juli 2019
fietssnelweg.jpg

Provincies, gemeenten en het rijk moeten nog zo’n 800 miljoen euro extra uittrekken om de regionale fietsroutes in Nederland optimaal te benutten en nieuwe routes aan te leggen. Dat concludeert de Fietsersbond na een eigen inventarisatie van de bestaande infrastructuur en de plannen die er al zijn. Het bedrag komt bovenop hetgeen nu al is begroot.

Snelfiets

Een belangrijke manier om een fietsroute te optimaliseren is de aanleg van snelfietsroutes. Die routes bestaan vaak grotendeels uit bestaande fietspaden of -routes die worden verbreed, en voorzien van extra fietsbruggen en -tunnels om de route veiliger te maken en beter geschikt voor snellere fietsers, zoals gebruikers van een e-bike. Volgens de Fietsersbond is dat een belangrijke voorwaarde om meer mensen op de fiets te krijgen en de afspraken in het Klimaatakkoord te halen. De gemiddelde forens woont 22 kilometer van het werk. Een snellere en kwalitatief betere fietsroute kan helpen om meer mensen op die afstand voor de fiets te laten kiezen.

Gepland

Provincies en gemeenten investeren nu soms al behoorlijk wat in (snel)fietsroutes. Zo heeft de provincie Utrecht net bekendgemaakt om samen met 6 gemeenten een nieuwe route aan te leggen tussen Utrecht en Veenendaal, en zijn er plannen voor zes andere routes. Ook in andere provincies zijn nieuwe snelfietsroutes gepland of worden ze aangelegd.

Medewerking

Als de beslissing om een regionale route aan te leggen is genomen, dan gaat het vaak snel, weet woordvoerder Jaap Kamminga van de Fietsersbond. ‘Maar de snelheid van de realisatie staat of valt wel met de medewerking van alle overheden langs de route. Het gebeurt nog wel eens dat sommige gemeenten allang klaar zijn, terwijl een ander nog moet beginnen aan dezelfde route.’ Het is een van de lastige zaken in de aanpak of aanleg van een (inter)regionale fietsroute. ‘Vaak wordt tussen partijen lang gediscussieerd over de routekeuze. En dan moet er ook nog overeenstemming zijn tussen de verschillende overheden over de financiering. Want hoe verdeel je de lasten van een snelfietsroute over de verschillende beheerders?’

Regie

In veel gevallen neemt de provincie een regierol. Maar veel regionale routes gaan ook een provinciegrens over. En dan wordt het lastig. Het rijk, in de persoon van de staatsecretaris van verkeer, heeft wel stevige ambities over het stimuleren van fietsgebruik, maar laat het uitvoerende werk liever over aan lagere overheden. ‘Het rijk zou meer een aanjagende en coördinerende rol kunnen spelen.’

Ook in de grote steden moet het fietsnetwerk een grotere capaciteit krijgen, vindt de Fietsersbond. Inclusief extra stallingsplekken is daar in 50 steden samen nog eens 1,8 miljard euro voor nodig.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie