Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Eindhoven laat toetsen vergunning over aan markt

De gemeente draagt ook de verantwoordelijkheid voor de toetsing van een omgevingsvergunning over aan gecertificeerde bedrijven.

24 april 2012

Wie in Eindhoven een omgevingsvergunning nodig heeft, kan volgend jaar kiezen wie die aanvraag begeleidt en toetst: de gemeente of een gecertificeerd adviesbureau. Eindhoven vernieuwt het stelsel van vergunningverlening om uitvoering te geven aan het motto: Privaat wat kan en publiek wat moet.

Nog tien gemeenten

In het kielzog van Eindhoven volgen nog vijftien gemeenten die meedoen aan Doorbraak in dienstverlening, een initiatief om nieuwe afspraken tussen overheid en bouwwereld tot stand te brengen. Dat gebeurt zodra met de resultaten van het proefdraaien in Eindhoven duidelijk is aan welke eisen marktpartijen moeten voldoen om het werk van de gemeente over te nemen. Geschikte adviseurs kunnen dan door keuringsinstituut KIWA worden gecertificeerd.

Verantwoordelijkheid

Hoewel al meer, vooral kleinere, gemeenten het toetsen van vergunningen uitbesteden aan bedrijven, gaat de aanpak van Eindhoven verder. De gemeente draagt ook de verantwoordelijkheid voor de toetsing over en hoeft er dan niet zelf alsnog naar te kijken. Als in dat proces een fout wordt gemaakt en een bouwplan bijvoorbeeld niet door kan gaan, is het bedrijf aansprakelijk.

Goedkoper

Voor burgers is het goedkoper om de hulp van een marktpartij in te schakelen, zegt Ernst Vissers, sectorhoofd Vergunningen, toezicht en handhaving bij de gemeente Eindhoven. ‘Zij kunnen door het grote aantal aanvragen sneller en efficiënter werken. Onze gemeentelijke vergunningverleners doen nu zowel de toetsing als de vergunningverlener. Dat betekent dat ze verschillende werkzaamheden combineren, veel vragen tussendoor krijgen en meer tijd nodig hebben voor een toetsing.’

Burgers verwachten begeleiding

De kostprijs ligt bij de gemeente hoger, zegt Vissers. Mede door de begeleiding die burgers verwachten te krijgen bij een aanvraag. ‘Die vraag hebben we zelf gecreëerd, door ons overal mee te bemoeien. Wie die extra service wil, kan nog steeds bij ons terecht. Maar wie liever zelf wat meer uitzoekt en voorbereidt, kan het voor minder geld met een gecertificeerd adviesbureau doen.’

 

Bouwleges lopen terug

Belangrijke aanleiding voor de wijziging is dat de inkomsten uit bouwleges verminderen door de economische crisis. De grote projecten, die van oudsher de kosten dekken voor de kleine aanvragen, lopen terug. Met de nieuwe werkwijze wil de gemeente weer kostendekkend kunnen werken.

28 arbeidsplaatsen weg

De maatregel betekent dat er de komende drie jaar 28 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de afdeling Bouwvergunningverlening en – toezicht, circa de helft. Dat komt goed uit. Eindhoven moet minstens 300 banen schrappen. Vissers denkt dat een deel van deze medewerkers aan de slag kunnen bij de gecertificeerde bureaus.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Vince
Eindhoven doet dit uiteraard niet voor de kwaliteit of een betere dienstverlening. Er moet bezuinigd worden en minder ambtenaren.

Voor het bestuur van Eindhoven is dit misschien wel de makkelijkste oplossing: Simpelweg je gemeentelijke taken niet meer doen en dan zo presenteren dat het een verbetering is.

Wat moeten die bestuurders slecht slapen met al die leugens.
Ben Spork / jurust
Werkelijk ongelofelijk: kennelijk is het in Eindhoven en omstreken niet doorgedrongen dat alleen bestuursorganen besluiten mogen nemen en geen marktpartijen. Het bestuursorgaan zal de aangevraagde bouwvergunning te allen tijde moeten verlenen of weigeren en draagt daar ook de juridische verantwoordelijkheid voor. Indien men die verantwoordelijkheid aan een marktpartij laat, zal dat slechts tot privaatrechtelijke geschillen leiden tussen gemeente en adviespartij. De burger is hierbij niet bepaald gebaat. Ik betwijfel overigens of hiermee deels aan een bezuinigingsoperatie wordt voldaan. Ambtenaren eruit, maar vervolgens 2 tot drie maal zo dure adviesbureaus het werk laten doen, tel uit he winst!! Een heel slecht voorbeeld voor de rest van Nederland!!
Maarten Verrips / beleidsmedewerker milieu
Een aanvraag door externe adviseurs laten voorbereiden en begeleiden is geen bezwaar. Dat gebeurt nu ook al maar vaak leunt de aanvrager ook sterk op begeleiding door de behandelend ambtenaar. Toetsing en afdoening van de aanvraag vindt ook wel extern plaats maar de uiteindelijke vergunningverlening en de juridische verantwoordelijkheid kan nooit aan welke marktpartij dan ook worden uitbesteed.
Cees Luttikhuizen / senior beleidsmedewerker
Tja, hoever kun je terugtreden als overheid? Gekozen aanpak roept toch de vraag op: wie stuurt de marktpartijen dan aan? En wie betaalt de rekening voor de inzet van deze adviesbureaus? Blijft de gemeente wel handhaven of wordt dat ook uitbesteed? Als dat allemaal goed gaat kun je de gemeente wel opheffen.......
Gerard Wiegerinck / adviseur wonen
Brengt de gemeente nog steeds leges in rekening?

En de klant: krijgt die een lagere nota van het private bureau, maar wél met BTW er op?

Indien strijdigheid met bestemmingsplan: draait dat uit op een weigering, of komen de verzoeken op afwijking en vrijstelling weer 'gewoon' naar de gemeente, die net 28 fte kennis heeft afgedankt?
John Brouwers / zelfstandig juridisch adviseur
Het eerste wat er bij mij opkomt is; hoe zit het met de volgende drie belangrijke woorden,Attributie, delegatie en mandaat; Processuele en materiële normen voor bestuurshandelen in het algemeen; -Privaatrechtelijk handelen door de overheid; Openbaarheid van bestuur en subsidies; De handhaving (reparatoire en punitieve sancties); Aansprakelijkheid van de overheid voor rechtmatige en onrechtmatige daden; de beïnvloeding van het bestuursrecht door het Europese recht.

Vervolgens vroeg ik mij afwis is er dan straks verantwoordelijk en waar kan men bezwaar maken?

Misschien heb ik het te snel gelezen of niet goed begrepen! Ik zou het leerzaam vinden als de indiener of gemeente Eindhoven een uitleg hierover geeft op welke gronden men dit meent te kunnen doen, bvd. Nou ja ik krijg straks weer een nieuw boek binnen over bestuursrecht, ik zal mij er weer in verdiepen. Overigens bron van de tweede volzin Rijks Universiteit van Groningen.
John Brouwers / zelfstandig juridisch adviseur
Is dit overigens een soort privatisering van het bestuursorgaan "Gemeente".

De kern was toch ooit in een grijs ver verleden dat de gemeente ambtenaren er voor de burgers waren om alles in goede banen te leiden. Tegenwoordig lijkt het dat de burgers er voor de ambtenaren zijn, houdt je die ook weer van de straat.

Ik voel met Cees Luttikhuizen mee, Gemeente opheffen, dan kunnen we nu gelijk doorgaan met de regering, ook maar opheffen. Dat kan in ieder geval snel gaan omdat Rutte toch al het ontslag heeft aangeboden. Gaan we weer terug naar de Germanen, Lees boek Europese echtsgeschiedenis. Ruilen we het ius weer in voor een meer geciviliseerde leges barbarom?
Harry
Dit is simpelweg een tovertruck om tot het aantal minder fte;s te komen maar zeker niet zonder risico.

Er is nog niets wettelijk geregeld en dus ook de verantwoordelijkheden niet. Eindhoven blijft wettelijk aansprakelijk. Een privaatpartij is het verboden om te handhaven.

De gemeente Eindhoven kan over enkele jaren wel eens de hoofdprijs gaan betalen wanneer blijkt dat deze constructie wettelijk niet wordt verankerd.

In het buitenland heeft het privatisering van het bouwtoezicht tot ernstige economische rampen geleid. De landelijke politiek zal daarom zeer strenge eisen stellen aan verplichte verzekeringen en zeker het Eindhovense model niet overnemen.

Eindhoven neemt daarom een groot risico.
Niek / jurist
Het klinkt sympatiek wat de binnenkort overbodige heer Vissers zegt. De markt regelt het wel. Toch hoor ik - zelfs in politieke kringen - dat de privatisering van zaken die ooit onder de hoede van Vadertje Staat berusten, niet altijd goed heeft uitgepakt. Het instorten van een aantal bouwwerken in Nederland stelt me niet gerust. Er wordt met krappere marges gerekend, getoetst en gebouwd. Constructies kunnen vaak net-aan. En het blaadje van de VEH staat vol met verhalen van blunderende architekten en wanpresterende aannemers. Maar misschien vinden Henk en Ingrid dit wel beter dan het bestaan van ambtenaren.
Advertentie