Nederlandse luchtkwaliteit overtreedt Europese norm
De Nederlandse luchtkwaliteit voldoet niet aan de Europese normen.
De luchtkwaliteit in Nederland voldoet niet aan de Europese normen. Er zit op tal van plaatsen meer stikstofdioxide in de lucht dan het wettelijk toegestane jaargemiddelde van 40 microgram per kubieke meter. Dat is vooral op drukke binnenstedelijke wegen met veel autoverkeer het geval. Dat staat in een rapport dat Milieudefensie woensdag overhandigt aan de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid).
Duizenden overlijden
Op de ongezondste plekken van Amsterdam en Den Haag, respectievelijk de Stadhouderskade en de Hoefkade, is 46 microgram per kubieke meter gemeten. ,,Jaarlijks overlijden duizenden mensen door ongezonde lucht'', aldus Milieudefensie. ,,Gemeente en het Rijk moeten nu echt drastische maatregelen nemen.'' De organisatie pleit voor schonere auto's, minder hard rijden en meer gebruik van fiets en ov.
Drukke plekken
Het rapport is gebaseerd op eigen metingen in 2015 en op metingen van omwonenden van drukke wegen. Er is een jaar lang op bijna zestig plekken gemeten. Op zeker elf plekken werd de NO2-norm overschreden. In een reactie laat staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) weten: ,,Een schone en gezonde lucht is belangrijk en daarom vind ik het goed dat ook Milieudefensie dit blijvend onder de aandacht brengt.''
Actieplan
Volgens haar ,,blijkt uit de monitoring van het RIVM dat er nog slechts enkele knelpunten zijn in de binnensteden. Om die op te lossen heb ik samen met de gemeenten een actieplan opgesteld.'' Maar volgens Anne Knol, campagneleider bij Milieudefensie, is dit plan ,,volstrekt ontoereikend''. Volgens haar is de luchtkwaliteit al jaren een van de grootste milieuproblemen in Nederland. De overheid zou daarom veel meer moeten doen om gemeenten te helpen dit te verbeteren. Ook moet de overheid volgens Knol meer inzetten op schonere auto's, zei ze woensdagochtend tegen nieuwszender BNR. (ANP)
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Die houtkachels veroorzaken ook 900.000 overschrijdingsplekken.
En niet slechts "een paar plekken" Zoals RIVM elk jaar in haar rapportage liegt.
Maar volksvertegenwoordigers accepteren de collectieve moord door de 900.000 houtkachel stokers.Want ook D66 voorman Pechtold is er trots op dat hij zijn buren vergiftigt met zijn houtrook
Geen brandstof verbruik, geen uitstoot, geen parkeer-ergenis, geen parkeer-geld. Bijvoorbeeld.
Of is het opzet?
We springen veel te gemakkelijk in de auto; een pakje sigaretten halen, hup de auto in, woon-werk-verkeer van nog geen 10 km...dat doen we met de auto (en dat heeft *niets* te maken met fiscaal aantrekkelijk maken, maar alles met gemakzucht)
en maar klagen hoe ongezond de lucht is; uiteraard is dat de schuld van de overheid, tuurlijk!
we willen de max. snelheid naar 130 (maar rijden nog harder)...tijdswinst van 2 minuten, echt niet...alleen maar meer files, waardoor we langer in de file staan en dus ook meer vervuilen ... de gemiddelde snelheid op die kleine stukjes gaan echt niet omhoog omdat je op stukjes 130 mág (wat nog niet wil zeggen dat je het ook kúnt rijden).
Er zijn veel grotere machtsblokken dan de overheid die milieugezonde vervoersmiddelen tegenhouden, ik noem maar een voor de hand liggende: de oliemaatschappijen