Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Nederlandse luchtkwaliteit overtreedt Europese norm

De Nederlandse luchtkwaliteit voldoet niet aan de Europese normen.

11 mei 2016

De luchtkwaliteit in Nederland voldoet niet aan de Europese normen. Er zit op tal van plaatsen meer stikstofdioxide in de lucht dan het wettelijk toegestane jaargemiddelde van 40 microgram per kubieke meter. Dat is vooral op drukke binnenstedelijke wegen met veel autoverkeer het geval. Dat staat in een rapport dat Milieudefensie woensdag overhandigt aan de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid). 

Duizenden overlijden 

Op de ongezondste plekken van Amsterdam en Den Haag, respectievelijk de Stadhouderskade en de Hoefkade, is 46 microgram per kubieke meter gemeten. ,,Jaarlijks overlijden duizenden mensen door ongezonde lucht'', aldus Milieudefensie. ,,Gemeente en het Rijk moeten nu echt drastische maatregelen nemen.'' De organisatie pleit voor schonere auto's, minder hard rijden en meer gebruik van fiets en ov.


Drukke plekken

Het rapport is gebaseerd op eigen metingen in 2015 en op metingen van omwonenden van drukke wegen. Er is een jaar lang op bijna zestig plekken gemeten. Op zeker elf plekken werd de NO2-norm overschreden. In een reactie laat staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) weten: ,,Een schone en gezonde lucht is belangrijk en daarom vind ik het goed dat ook Milieudefensie dit blijvend onder de aandacht brengt.''


Actieplan

Volgens haar ,,blijkt uit de monitoring van het RIVM dat er nog slechts enkele knelpunten zijn in de binnensteden. Om die op te lossen heb ik samen met de gemeenten een actieplan opgesteld.'' Maar volgens Anne Knol, campagneleider bij Milieudefensie, is dit plan ,,volstrekt ontoereikend''. Volgens haar is de luchtkwaliteit al jaren een van de grootste milieuproblemen in Nederland. De overheid zou daarom veel meer moeten doen om gemeenten te helpen dit te verbeteren. Ook moet de overheid volgens Knol meer inzetten op schonere auto's, zei ze woensdagochtend tegen nieuwszender BNR. (ANP)

Reacties: 13

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Kijk allemaal eens op de liggende delen van uw raamkozijnen (aan de buitenkant) mits deze in een lichte kleur geverfd zijn. En zie dan eens wat een zwarte aanslag daarop elke week weer zit. Zelfs in dorpen. Dan weet je al dat het met de luchtkwaliteit in Nederland slecht gesteld is.
Jeannette
Eens met dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen. uiteindelijk vervuilen wij mensen zelf de wereld. Maar het is wel mede aan de overheid om te zorgen dat er een goed leefklimaat is. Als wij mensen ons niet kunnen gedragen zal er toch een overheid moeten zijn die de mensen in bescherming neemt. En er voor kan zorgen dat er goede alternatieven zijn voor de gebruik van de auto. Maar uiteindelijk zijn wij zelf ook voor de 100% verantwoordelijk voor ons eigen handelen. Uiteindelijk staan we weer allemaal hard rijders en rustige rijders weer voor het zelfde verkeerslicht te wachten. En zouden we ook zelf eens moeten nadenken over hoe nodig het is dat je een bestelling binnen een paar uur binnen moet hebben. Want ook daar zijn heel veel extra vervoersbewegingen door ontstaan. En zo kan je nog wel even doorgaan. Het is aan ons wat we met de mogelijkheden die er zijn doen.
Henk Daalder / Windenergie mediator
Het RIVM is corrupt, omdat ze slechts naar de helft van de fijnstof uitstoot wil kijken Volgens de website enmmissieregistratie komt de helft van de fijnstof van ons verkeer, en de andere helft van 900.000 houtkachels in woonbuurten.

Die houtkachels veroorzaken ook 900.000 overschrijdingsplekken.

En niet slechts "een paar plekken" Zoals RIVM elk jaar in haar rapportage liegt.

Maar volksvertegenwoordigers accepteren de collectieve moord door de 900.000 houtkachel stokers.Want ook D66 voorman Pechtold is er trots op dat hij zijn buren vergiftigt met zijn houtrook
Post
Het is niet vreemd dat we terecht zijn gekomen in een dergelijke situatie, alhoewel ik ook denk dat we nog wel eens doorschieten en het braafste jongetje van de klas willen zijn. Maar we zijn over en over bevolkt en dat legt een grote druk op het milieu. Als we naar een schoner milieu willen, moet er meer ruimte komen in Nederland en minder inwoners. Maar het wordt steeds voller en ik voorspel, dat het leed niet te overzien zal zijn als we daar niet iets aan gaan doen.
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Als het effe kan, met de fiets naar de winkel.

Geen brandstof verbruik, geen uitstoot, geen parkeer-ergenis, geen parkeer-geld. Bijvoorbeeld.
Rogier
Ach daar is milieudefensie weer met het geijkte verhaal dat we al jaren horen. Nooit hoor je van ze dat de lucht in NL jaar op jaar schoner is. Maar het is dan ook een lobbyclub, en dus niet als objectief te zien. Zij zijn nooit tevreden. Als je bedenkt hoeveel miljoenen aan dit in NL fictieve probleem worden besteed, vooral in uren bij overheden en adviesbureaus, terwijl het nergens om gaat.. een belediging voor Athene, Teheran en Peking, daar heb je pas luchtverontreiniging. Dat zure geneuzel over lucht, gelukkig is daar Max Verstappen die even laat zien hoe het moet.
een burger / loopjongen
De problemen liggen bij de regering of beter gezegd de belastingdienst die het nog steeds vertikt om groene alternatieven te bevoordelen, bijvoorbeeld woon-werk verkeer op de fiets belastingaftrekbaar maken. Maar ja, ze hebben een klap van de spreekwoordelijke molenwiek gehad en zijn compleet beroeps gedeformeerd, hebben alleen maar euro's in de ogen en zijn blind voor waar ze mee bezig zijn. Graaien, graaien en nog eens graaien.
Kaas !
Dijksma vindt het goed dat mildef dit onder de aandacht brengt, klinkt overtuigend. Kunnen slachtoffers de staat aansprakelijk stellen voor letselschade tgv nalatigheid?

Of is het opzet?
Sjaak / waakzaam burger
De overheid is er weliswaar voor het algemeen belang en het nemen van maatregelen om dat te behartigen, maar de overheid draagt zelf nauwelijks bij aan de emissies die de lucht vervuilen. Het is dus aan de vervuilers om 'af te knijpen'. En wie zich enigszins van eigen handelen bewust is, weet doorgaans wel hoe in de eigen situatie (iets) minder vervuilend gehandld kan worden. Dat houdt gedragsveranderingen in. En dat moeten wij ervoor over hebben. Uiteindelijk is schone lucht veel waard, vooral op langere termijn.
Fietser
En ondertussen gaan we overal 130 rijden. 2 minuten eerder op je bestemming en 2 maanden eerder dood... Daar lees ik niets over.
Willem / AS
Is er ook gekeken naar de luchtkwaliteit rond de snelwegen, waar mevrouw Schultz van Haegen de VVD-hobby en lobby tegemoetkomt met telkens meer 130km-stukjes?
De Haan / beleidsmedewerker
Utrecht pakt de problemen aan door de binnenstad af te sluiten voor vervuilende dieselauto's. En dan zie en hoor ik zo'n VVD mevrouw op televisie zeggen dat zij dat automobilistje pesten vindt en dat zij de regering vraagt dit besluit terug te draaien. De VVD laat je in dit land letterlijk stikken!
Marcel / criticus
Heeft de overheid boter op het hoofd, vast wel. Maar steeds maar wijzen naar een ander, de overheid, is veel te gemakkelijk. Kijk ook eens naar je eigen gedrag.

We springen veel te gemakkelijk in de auto; een pakje sigaretten halen, hup de auto in, woon-werk-verkeer van nog geen 10 km...dat doen we met de auto (en dat heeft *niets* te maken met fiscaal aantrekkelijk maken, maar alles met gemakzucht)

en maar klagen hoe ongezond de lucht is; uiteraard is dat de schuld van de overheid, tuurlijk!

we willen de max. snelheid naar 130 (maar rijden nog harder)...tijdswinst van 2 minuten, echt niet...alleen maar meer files, waardoor we langer in de file staan en dus ook meer vervuilen ... de gemiddelde snelheid op die kleine stukjes gaan echt niet omhoog omdat je op stukjes 130 mág (wat nog niet wil zeggen dat je het ook kúnt rijden).

Er zijn veel grotere machtsblokken dan de overheid die milieugezonde vervoersmiddelen tegenhouden, ik noem maar een voor de hand liggende: de oliemaatschappijen
Advertentie