Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Nauwelijks eisen aan CO2-uitstoot openbaar vervoer

Lagere overheden houden bij het aanbesteden van openbaar vervoer en contractvervoer nauwelijks eisen aan de CO2 uitstoot. Een cursus nieuw rijden en een bandenspaningsmeter volstaat.

25 oktober 2013

Provincies en stadsregio’s laten bij het aanbesteden van het openbaar vervoer in hun gebied grote kansen liggen om de CO2-uitstoot te verminderen. In weerwil van strenge richtlijnen over duurzaam inkopen stellen zij in de meeste gevallen geen emissieplafond aan het vervoer. Dat geldt ook voor gemeenten die contractvervoer aanbesteden. ‘Een bandenspanningsmeter in de auto is al genoeg om de aanbesteding te kunnen winnen’.

Ov en contractvervoer
Dat stelt projectleider Jan Theo Hoefakker van het aardgasbedrijf CNG NET, dat onderzoek deed naar de duurzaamheidseisen die de lokale overheden stellen aan vervoerders die op een aanbesteding inschrijven. CNG bekeek vele tientallen aanbestedingen voor openbaar vervoer of zogenoemd contractvervoer. In slechts een enkel geval bleken de overheden eisen te stellen aan de uitstoot van CO2.

Richtlijnen duurzame inkoop nauwelijks nageleefd
En dat terwijl alle overheden in ons land gehouden zijn aan het programma duurzaam inkopen, compleet met richtlijnen over hoe dat te bereiken. Vanaf 2015 moet er zelfs verplicht 100 procent duurzaam worden ingekocht. Behalve sociaal verantwoord moet elk product dan ook aantoonbaar zo weinig mogelijk tot geen milieuschade meer opleveren. Leveranciers die hier niet aan voldoen krijgen minder punten bij de aanbesteding.

Makkelijkste weg
Nog afgezien van de vraag wat nu precies 100 procent duurzaam is, kiezen gemeenten, stadsregio’s en provincies volgens Hoefakker binnen het programma maar al te vaak de makkelijkste weg: ‘Ze sturen op techniek en op instrument in plaats van op doelgerichtheid. Ze stellen geen CO2-plafond in de aanbesteding, maar eisen dat er een bandenspanningsmeter in de auto zit en dat de chauffeur een certificaat zuinig rijden heeft. Zo ja, dan krijg je al snel veel punten en maak je kans de aanbesteding te winnen zonder dat je duidelijk maakt of de CO2-uitstoot ook werkelijk minder is dan daarvoor.’

Gelderse eisen maken ov niet duurder
Overheden missen vaak de technische kennis en mankracht om werkelijk duurzaam aan te besteden, ook zijn ze bang dat het OV duurder wordt als er te strenge eisen worden gesteld. Dat hoeft echter niet, stelt CNG. ‘In Gelderland stelde de provincie wel een plafond en liet het aan de bedrijven zelf via welke techniek ze dat willen halen. Daar rijden nu bussen op groen gas. Dat scheelt veel uitstoot, zonder dat het de provincie of de reiziger meer kost’.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

AS
Hopelijk heeft de greendeal van Zero Emissie Busvervoer straks wel de nodige effecten bij de aanbestedingen waar het eigenlijk alleen om geld draait.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Het gaat hier om vervoer en niet om het honoreren van de wensen van een lobbyïst. Er is in de afgelopen jaren veel geld verkwist bij aanbestedingen in het OV door het stellen van niet vervoerskundige eisen. Terwijjl bussen een technische levensduur van circa 13/14 jaar hebben, werden bij nieuwe aanbestedingen hele vloten aan prima onderhouden bussen tegen dumpprijzen verkocht naar Rusland, Afrika of Oost-Europa. De belastingbetaler mocht de portemonnee trekken voor die politieke onzin. In veel gevallen is het ook overbodig om duurzaamheidseisen te stellen aan nieuwe bussen, omdat nieuwe dieselbussen allemaal voldoen aan de Euro V of binnenkort Euro VI norm. De lobbyïst vergeet even dat aardgasbussen veel duurder en technisch onbetrouwbaarder zijn in het gebruik. En het OV is al erg duur in Nederland.
Advertentie