Minister: 'aanbesteding ov biedt kansen'
De minister blijft erbij dat aanbesteding van het ov in de grote steden meer kwaliteit en kansen bied. Nadat het bekend werd dat het ov flink duurder wordt.
Uitdaging
,,Verschillende rapporten laten zien dat besparingen in het openbaar vervoer in de grote steden mogelijk zijn. Dat is bovendien ook bij aanbestedingen in de rest van het land gebleken'', stelt de minister. ,,Deze rapporten geven ook meer mogelijkheden dan het schrappen van lijnen. Ze laten zien dat de bezuinigingen niet ten koste van de kwaliteit hoeven te gaan. Het is nu aan de grote steden om deze uitdaging op te pakken.''
Nog niet zover
Een woordvoerder van de stadsregio Amsterdam benadrukt dat er nog niets is besloten over het verhogen van de tarieven in het openbaar vervoer of het verminderen van het aantal lijnen. ,,Dit is een suggestie van onderzoekers, maar de regio is nog lang niet zover. Natuurlijk moet er wat gebeuren, want de minister heeft ons enorme bezuinigingen opgelegd. Maar op de korte termijn valt hierover geen besluitvorming te verwachten'', aldus de woordvoerder van de stadsregio Amsterdam.
Gevolgen
Den Haag onderschrijft de conclusie dat het openbaar vervoer duurder zal worden, aldus een woordvoerster namens wethouder Peter Smit (verkeer). Op zich komt er niets nieuws naar voren, maar de gevolgen zijn ingrijpend. De bezuinigingen gaan door, tenzij de Tweede Kamer er nog een stokje voor steekt. De gemeente maakt zich ,,ernstige zorgen over hoe het allemaal moet gaan lopen".
Rampzalig
PvdA, GroenLinks en ChristenUnie vinden de gevolgen van de aanbesteding rampzalig. GroenLinks wil dat het plan wordt ingetrokken, de ChristenUnie vraagt om aanpassing van de plannen en de PvdA roept op om in het openbaar vervoer te investeren in plaats van het af te breken.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook bent u niet op de hoogte van de vervoersconcessie's: Qbuzz rijdt Groningen/Drente en Egged/Mobilis(uit Israël/Polen) rijdt vanaf december 2012 Waterland(i.p.v.Arriva). De minister moet toegeven dat vrije marktwerking voor zo'n essentiele voorziening als OV gewoon niet werkt. Ze hoort te luisteren, naar "het volk" en "het personeel". Maar ja, ze is van de VVD en daar is "luisteren naar" in ieder geval NIET de gewone man/vrouw, eerder Brussel met de moloch die EU heet en voorstander is van "de vrije markt". Alsof die enig zaligmakend is!
Engeland, kampioen van het liberale gedachtengoed deed niets aan de Ierse hongersnood in de 19e eeuw. Ierland voerde zelfs nog voedsel uit. Gevolg: ontvolking van Ierland door hongerdood en emigratie. Engeland vond dat de markt het maar moest oplossen...
Sorry, v.w.b. het busvervoer in Groningen heb je inderdaad gelijk. Die concessie heeft inmiddels QBuzz.. Het gaat mij meer om de grote lijn. De prijs-kwaliteitsverhouding van het Nederlandse OV is bedroevend. Aanbesteding is zeker niet zaligmakend, vooral niet als er alleen wordt aanbesteed tegen afbraakprijzen en niet op basis van kwaliteit. Onbegrijpelijk is het dat stadsvervoersbedrijven niets doen aan marketing en promotie: geen dalurentarieven, geen leuke aanbiedingen,
geen promotie-activiteiten, zoals bij NS, Arriva of Veolia. Overigens dank voor je reactie.