Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Minister: 'aanbesteding ov biedt kansen'

De minister blijft erbij dat aanbesteding van het ov in de grote steden meer kwaliteit en kansen bied. Nadat het bekend werd dat het ov flink duurder wordt.

16 augustus 2011
Minister Melanie Schultz van Haegen blijft erbij dat aanbesteding van het openbaar vervoer in de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag meer kwaliteit en kansen oplevert. Ze laat dat maandag in een reactie weten op een bericht dat het openbaar vervoer door de bezuinigingen vanaf 2013 in deze drie grote steden mogelijk 14 tot 20 procent duurder wordt.

Uitdaging
,,Verschillende rapporten laten zien dat besparingen in het openbaar vervoer in de grote steden mogelijk zijn. Dat is bovendien ook bij aanbestedingen in de rest van het land gebleken'', stelt de minister. ,,Deze rapporten geven ook meer mogelijkheden dan het schrappen van lijnen. Ze laten zien dat de bezuinigingen niet ten koste van de kwaliteit hoeven te gaan. Het is nu aan de grote steden om deze uitdaging op te pakken.''


Nog niet zover

Een woordvoerder van de stadsregio Amsterdam benadrukt dat er nog niets is besloten over het verhogen van de tarieven in het openbaar vervoer of het verminderen van het aantal lijnen. ,,Dit is een suggestie van onderzoekers, maar de regio is nog lang niet zover. Natuurlijk moet er wat gebeuren, want de minister heeft ons enorme bezuinigingen opgelegd. Maar op de korte termijn valt hierover geen besluitvorming te verwachten'', aldus de woordvoerder van de stadsregio Amsterdam.


Gevolgen

Den Haag onderschrijft de conclusie dat het openbaar vervoer duurder zal worden, aldus een woordvoerster namens wethouder Peter Smit (verkeer). Op zich komt er niets nieuws naar voren, maar de gevolgen zijn ingrijpend. De bezuinigingen gaan door, tenzij de Tweede Kamer er nog een stokje voor steekt. De gemeente maakt zich ,,ernstige zorgen over hoe het allemaal moet gaan lopen".


Rampzalig

PvdA, GroenLinks en ChristenUnie vinden de gevolgen van de aanbesteding rampzalig. GroenLinks wil dat het plan wordt ingetrokken, de ChristenUnie vraagt om aanpassing van de plannen en de PvdA roept op om in het openbaar vervoer te investeren in plaats van het af te breken.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem / AS
Wat een onzin van die Schultz van Haegen. "Het biedt kansen", jazeker, maar niet voor de huidige aanbieders, alleen voor buitenlandse concurrenten als Arriva, die tot op heden het openbaar vervoer nog weinig goeds hebben opgeleverd. Bij de gemeentevervoersbedrijven staan straks de medewerkers op straat, er ontstaat een hoop gelazer met (inmiddels) opgeheven lijnen dus gedoe en getrut voor de passagier en hoogstwaarschijnlijk prijsverhogingen als uitkomst. Kortom, het levert niks op sterker, het is slechts afbreuk. Werkgelegenheid naar de kloten, de reiziger stapt weer in de auto en de volgende verkeersopstopping is geboren. Tel uit je winst.
Janet / beleidsadviseur
Voor wie biedt dit kansen? Hoe kan je ooit bedenken dat service hetzelfde blijft bij een bezuiniging van 120 miljoen? Openbaar vervoer is van levensbelang voor steden en dorpen. Daar zou veel meer geld in gestopt moeten worden dan in auto's en wegen voor auto's. Dit is een keus die maakt dat mensen die kiezen voor het milieu of om een andere reden niet zelf kunnen of willen rijden, gedwongen worden thuis te blijven. Denk ook aan ouderen, die niet hele einden naar bushaltes kunnen lopen, mensen die niet in staat zijn om een taxi te betalen, noem maar op. Deze minister gaat over vervoer, maar ze wil het alleen maar afbreken.
piet brontsema / org. adviseur
Melanie is een beetje onvolwassen , ze bemoeit zich met zaken waar ze niet over gaat, haar mening is even belangrijk als dat van mij, jammer maar het is zo
Hannes Haganum / kritisch lezer
Verbazend dat hoe kleinzielig en bekrompen sommige collega's denken. We leven in de EU en vormen minimaal een economische unie. Prima toch als Arriva of Veolia hier het openbaar vervoer verzorgen. Een veel groter probleem is dat de Nederlandse overheden het sociaal beleid bij de vervoersbedrijven hebben laten verloederen. Ambtelijk personeel bij de stadsvervoerbedrijven verdient veel te veel doordat de onregelmatigheidstoeslagen verdisconteert zijn in het basisloon. Daarentegen huren dezelfde bedrijven tegen afbraaklonen uitzendkrachten in voor de spitsuurdiensten en voor conducteurs- en toezichthoudende functies. Dit een gotspe, waar de politiek graag voor wegkijkt. Met een flexibelerer en marktgerichter beleid kan het OV in Nederland veel goedkoper en socialer worden georganiseerd !! In steden als Stuttgart, Düsseldorf, Zürich, Basel en Genève is de kwaliteit van het OV bijzonder veel beter dan bij ons, liggen de tarieven ongeveer gelijk, terwijl er sprake is van 75 tot 90 procent kostendekking !! Ondanks dikke subsidiestromen is de prijs-kwaliteitsverhouding in onze Nederlandse steden gewoon matig. De gecombineerde spoor- en busbedrijven Veolia en Arriva doen het in dat opzicht een stuk beter en zijn in ieder geval veel innovatiever. In Groningen of Limburg valt veel meer te leren, dan in Amsterdam !!
Ruud Mank / Beleidsmedewerker
Dank je Melanie. In deze zware tijden voor onze branche kunnen we wel wat subtiel gebrachte overheidssteun gebruiken. Wij ontvangen de gedupeerde burgers en dat gaan er veel worden zo te zien, graag in onze showroom! De auto heeft weer toekomst!
Jan
De resultaten zijn al bekend gemaakt: 20% duurder openbaar vervoer in de grote steden en tweederde van de buslijnen wordt opgeheven. En zo gaat het straks in de rest van Nederland ook. De Vermogens Veiligheids Dienst van mevr. Schultz van Haegen slaat weer toe! Alleen mensen met een auto of degenen die een taxi kunnen betalen, kunnen zich nog over wat grotere afstanden verplaatsen. Tenzij ze in staat zijn minimaal een half uur naar een bushalte te lopen. En mits ze dat duurdere openbaar vervoer dan nog kunnen betalen.
J. van der Hoest / coördinator adviespraktijk jur. zaken meente
Het openbaar vervoer in d grote steden dient stabiel te zijn en het vervoer te bieden dat nodig is. Het gaat om een basisvoorziening voor iederee, die voor mensen die vervoersarm zijn extra van betekenis is. De minister van I & M kijkt niet naar het openbaar vervoer als essentiële basisvoorziening. Zij richt haar focus slechts op de kosten. En voor kostenreductie heeft zij haar conservatief-liberale oplossing: de markt. Wie zo denkt, moet een baan in het bedrijfsleven gaan werken en geen deel van de regering willen vormen. De regering behoort, immers, het algemeen belang te dienen en bijzondere aandacht te besteden aan burgers die zorg behoeven, zeker ook op het gebied van mobiliteit. Dat er met de huidige regering Rutte veel mis is, mag voor oplettende burgers inmiddels wel duidelijk zijn. Het moet echter niet erger worden dan het nu al is. Voor de minister van I & M behoort dit in te houden, dat zij het ov in de grote steden niet te grabbel gooit op de markt en het de stabiliteit en de kwaliteit laat behouden die het heeft. Voor conservatief-liberale hobby's mag zij geen ruimte krijgen, niet in de laatste plaats om schade aan het bestaan van veel burgers te voorkomen.
E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
Die Groningers en Limburgers @Hannes H, kijken waar het gaat om het salaris c.a, wél naar Amsterdam! Doen ze bij andere streekvervoerders trouwens ook. Enneuh, er is daar geen OT verdisconteerd in het basisloon hoor. Het wordt gelijk met het basisloon uitbetaald. De oplossingen die GVB-personeel zelf gevonden hebben voor een "gebroken dienst" (een dienst van 7 - 19 met een pauze van meer dan 120 minuten erin, getuigt van fantasie en innovativiteit. Jammer alleen dat men van een 14-weeks rooster weer teruggegaan is naar een 16-weeks (op aandringen van de Haagse Overheid?), want daardoor zijn de kosten voor de OT de pan uitgerezen en de problemen weer teruggekomen.
Ook bent u niet op de hoogte van de vervoersconcessie's: Qbuzz rijdt Groningen/Drente en Egged/Mobilis(uit Israël/Polen) rijdt vanaf december 2012 Waterland(i.p.v.Arriva). De minister moet toegeven dat vrije marktwerking voor zo'n essentiele voorziening als OV gewoon niet werkt. Ze hoort te luisteren, naar "het volk" en "het personeel". Maar ja, ze is van de VVD en daar is "luisteren naar" in ieder geval NIET de gewone man/vrouw, eerder Brussel met de moloch die EU heet en voorstander is van "de vrije markt". Alsof die enig zaligmakend is!
O. ten Hove
Wie zich niet realiseert dat de VVD een baggerpartij is, heeft geen verstand en geen fatsoen. Kijk maar lachebekje Zalm en nu lachebekje Rutte. Incompetent, maar door met de mensen mee te lachten komt hij sympathiek over (overigens niet bij mij) en kunnen ze hun streken uithalen. Maar er is nooit iets goeds uit het liberalisme gekomen.

Engeland, kampioen van het liberale gedachtengoed deed niets aan de Ierse hongersnood in de 19e eeuw. Ierland voerde zelfs nog voedsel uit. Gevolg: ontvolking van Ierland door hongerdood en emigratie. Engeland vond dat de markt het maar moest oplossen...
Hannes Haganum / kritisch lezer
Beste Hans de Bruijn,

Sorry, v.w.b. het busvervoer in Groningen heb je inderdaad gelijk. Die concessie heeft inmiddels QBuzz.. Het gaat mij meer om de grote lijn. De prijs-kwaliteitsverhouding van het Nederlandse OV is bedroevend. Aanbesteding is zeker niet zaligmakend, vooral niet als er alleen wordt aanbesteed tegen afbraakprijzen en niet op basis van kwaliteit. Onbegrijpelijk is het dat stadsvervoersbedrijven niets doen aan marketing en promotie: geen dalurentarieven, geen leuke aanbiedingen,
geen promotie-activiteiten, zoals bij NS, Arriva of Veolia. Overigens dank voor je reactie.

Advertentie