Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Milieudefensie: geen uitstel luchtkwaliteitsplan

Milieudefensie gaat in beroep tegen het uitstel dat de Europese Commissie Nederland heeft verleend voor invoering van het luchtkwaliteitsplan. ‘Dit besluit beloont de Nederlandse overheid voor jarenlang niets doen’, zegt Meta Meijer van de milieuorganisatie.

09 april 2009

Pijler
De Europese Commissie geeft Nederland tot midden 2011 de tijd om te voldoen aan de normen voor fijn stof en tot 2015 voor stikstofdioxide. Hoge concentraties fijn stof vormen een serieus gezondheidsprobleem. Meijer is met name verbolgen over het feit dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de kilometerheffing, volgens haar ‘de belangrijkste pijler onder het luchtkwaliteitsplan’, een dag voordat de Europese Commissie haar besluit bekend maakte, een paar jaar heeft uitgesteld. Meijer: ‘Ik zou me als Commissie in het pak genaaid voelen. Ik vind het stuitend dat de Nederlandse overheid dit doet.’ Meijer is ervan overtuigd dat de Europese Commissie bij de beoordeling van het uitstelverzoek ervan uitging dat Nederland de kilometerheffing eind 2011 zou invoeren. ‘

 

Maatregelen
De aanstaande heffing heeft lokaal tot uitstel van maatregelen geleid, zoals het invoeren van milieuzones en het opleggen van snelheidsbeperkingen aan het verkeer. ‘Gemeenten waren bereid die te nemen’, zegt Meijer, ‘maar het kabinet weerhield ze er van, juist omdat de kilometerheffing er aan kwam.’ Ze wijst er ook op dat de Algemene Rekenkamer een week geleden geen goed woord over had voor het luchtkwaliteitsbeleid. Het zou te weinig zijn, niet effectief, versnipperd, te laat en onvoldoende. ‘En dat zijn grote woorden voor de Rekenkamer.’

 

Nachtmerrie-scenario
Milieudefensie zal de Europese Commissie middels een brief verzoeken het uitstel te heroverwegen. Binnen zes tot twaalf weken moet de Commissie daar met redenen omkleed op antwoorden. Meijer: ‘Dan zal blijken of de invoering van de kilometerheffing een rol speelde bij het verlenen van het uitstel.’ Mocht Milieudefensie geen gelijk krijgen, dan kan ze naar het Europese Hof in Luxemburg stappen. Of het zo ver komt, weet Meijer niet. ‘Dat kan jarenlang duren. Dat is een nachtmerrie-scenario.’

 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan ...gewoon een mens / Directeur
Slaan we allemaal niet een beetje te ver door richting het absurde?
Zo was en is de Euro al een ware miskleun voor menige burger...nu nog daarbij al de nu actuele maar veelal erg overtrokken regels aangaande ons milieu!
Het moet zolangzamerhand toch ook niet gekker worden.

De vraag doet zich nu voor hoe creeren we zo snel mogelijk een onleefbaar nederland!

Ja dit zal zo wel snel lukken!!!
Tom / Systeembeheerder
Als 'klant' word ik zelf extreem ziek van alle 'milieuheffingen' en alle 'milieuregels' die Nederland bijkans onleefbaar maken.
Natuurlijk moet je goed omgaat met de natuur - maar zoals Milieudefensie dit doet?
Die KM heffing IS ER NAMENLIJK AL.
Accijns en BTW op de brandstof - eerlijker KAN gewoon niet - omdat iemand die zuinig en bewust rijd, dus minder betaald dan iemand in een slurp-auto.
Ik juich Dhr. Eurlings dan ook toe dat hij het belang van Nederland nu even voorop zet, in plaats van hobbyclub belangen, en eigen belang. Waren er maar meer die dit deden. Enneh.. milieudefensie.. was dat niet die club van?
Hans Sietsma / adviseur
Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat Nederland niet hoeft te voldoen aan regels die voor iedereen gelden. Als er sprake zou zijn van bijzondere omstandigheden is enige souplesse te billijken, maar zoals de EC het nu formuleert krijgt de overheid alle kans om lekker achterover te leunen en op zijn gemak 2015 af te wachten.

@ Tom: wat Nederland onleefbaar maakt zijn niet de milieuregels maar het feit dat je in Nederland ongestoord:
- de lucht mag vervuilen,
- de gezondheid van burgers mag bedreigen (mensen sterven vele jaren eerder door fijnstof),
- lawaai mag maken (wegen in de stad worden Rijksweg gemaakt omdat de geluidsnorm dan lager is; mensen worden aantoonbaar ziek van lawaai),
- er op los mag jakkeren zonder je af te hoeven vragen of je vervoeren op een ander tijdstip of met een ander vervoermiddel wellicht maatschappelijk aanvaardbaarder is.
Advertentie